Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 5 augustus2005

Advies evaluatie verdeling maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en vrouwenopvang
Sinds de ontwikkeling van de verdeelsystematiek voor de maatschappelijke opvang, verslavingszorg en vrouwenopvang in 1998 heeft zich een groot aantal ontwikkelingen voorgedaan. De vraag is of de huidige verdeling, in het licht van die ontwikkelingen, nog voldoende actueel is. Er zijn verschillende indicaties dat de verdeling niet meer goed aansluit op de kosten, maar de mate waarin en waarmee dat samenhangt, vallen moeilijk eenduidig en objectief vast te stellen. De oorzaak daarvan is dat de bestuurlijke randvoorwaarden onvoldoende helder zijn. De Raad beveelt dan ook aan hierover meer duidelijkheid te bieden verder stelt hij een aantal benaderingen voor om de verdeelsystematiek te wijzigen. Het advies is vanaf deze site te downloaden.

Baarle-Nassau
De beheerders van het gemeentefonds stellen voor het vaste bedrag in de algemene uitkering van de gemeente Baarle-Nassau te verdubbelen. Dit vanwege de extra kosten die samen hangen met de unieke enclave situatie van deze gemeente. De Raad ziet echter geen aanleiding om Baarle-Nassau tegemoet te komen. Een aanpassing van de verdeling past niet binnen de systematiek van de algemene uitkering. De Raad is van oordeel dat de omvang van de problematiek onvoldoende duidelijk is en ook niet blijkt uit andere omstandigheden. Het advies is vanaf deze site te downloaden.

Advies gemeentelijke autonomie
Het gezamenlijke advies met de Rob over gemeentelijke autonomie zal binnenkort aan de voorzitter van de vaste Commissie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van de Tweede Kamer worden aangeboden. Nadere mededelingen volgen.

Rfv jaarverslag 2004
Later dan gebruikelijk zal eind augustus het jaarverslag van de Rfv over 2004 verschijnen. In het jaarverslag vindt u een overzicht van de uitgebrachte adviezen, gevraagde en ongevraagde adviezen. Ook wordt in het jaarverslag aandacht besteed aan de inhoudelijke standpunten en het vervolg op de adviezen. Het jaarverslag is binnenkort te downloaden.

De prijs van water, wie betaalt de rekening?
Het jaarrapport 2005 van de Raad is gewijd aan de financiering van lokale en regionale watertaken. Dit is een vervolg op het symposium dat de Raad op 23 februari 2005 organiseerde. Het eerste deel van het jaarrapport informeert over recente ontwikkelingen in het regionale en lokale waterbeheer. Zowel financiële als bestuurlijke aspecten krijgen daarbij aandacht. De Raad plaatst enkele kanttekeningen bij de beschreven ontwikkelingen en geeft aan op welke wijze hij in de nabije toekomst een rol wil spelen bij de vormgeving van de financiering van regionale en lokale watertaken. Het tweede deel brengt rapport uit over het door de Raad georganiseerde symposium. U treft daarin de betogen aan van prof.mr. C.A. de Kam, hoogleraar Economie van de publieke sector aan de Rijksuniversiteit Groningen en lid van de Rfv, mr.ing. C. van Tilborg, destijds lid van de VNG-directie, en dr. S. Schaap, voorzitter van de Unie van Waterschappen. Het jaarrapport verschijnt eind augustus.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
Tweede helft van de maand augustus verschijnt het advies van de Rfv over de WMO. Dit advies is een vervolg op het advies van de Raad over de WMO uit 2004.

Van Haersma Buma nieuwe voorzitter Rfv
De Ministerraad heeft onlangs ingestemd met de benoeming van de heer mr. M.A.P. van Haersma Buma als voorzitter van de Raad voor de financiële verhoudingen. Van Haersma Buma, burgemeester van de gemeente Leidschendam-Voorburg, volgt in deze functie mevrouw A. van den Berg op die lid is geworden van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Nieuwe adviesmedewerker
Het secretariaat van de Rob en Rfv zal worden versterkt met een nieuwe adviesmedewerker in de persoon van de heer drs. P.C. de Goede. De Goede (32 jaar) is thans werkzaam als raadsgriffier van de gemeente Noordwijk.

De WOZ en herverdeling van de algemene uitkering De Tweede Kamer heeft de Raad gevraagd aandacht te besteden dan de gevolgen van de WOZ op de algemene uitkering. De Raad verwacht na caststelling van de exacte vraag dit advies medio september af te ronden.

Markt en Overheid
De Raad heeft een adviesaanvraag ontvangen over de kosten die samenhangen met de invoering van het wetsvoorstel wijziging Mededingingswet in verband met gedragsregels voor overheidsorganisaties die economische marktactiviteiten verrichten. Doel van het wetsvoorstel is tweeledig. In de eerste plaats het creëren van zo gelijk mogelijke concurrentieverhoudingen tussen overheden die als aanbieder van goederen en diensten optreden en ondernemingen die van overheidswege over een bijzonder positie beschikken enerzijds en (andere) particuliere ondernemingen anderzijds. In de tweede plaats is het doel van het wetsvoorstel het bevorderen van transparantie bij het (gaan) verrichten van ondernemingsactiviteiten door overheden. De kosten van de gedragsregels bedragen voor gemeenten eenmalig ruim 4.6 miljoen en structureel 745.00. Voor provincies gaat het om respectievelijk 306.000 en 42.000. De Raad verwacht in september met een advies te komen.

Adviesaanvraag Almere
De Raad heeft een adviesaanvraag ontvangen over de financiële problematiek van de gemeente Almere verband houdend met de snelle groei van deze gemeente. In een eerder advies plaatste de Raad een aantal kritische kanttekeningen bij de voorgenomen invoering van een nieuwe maatstaf voor snelle groeigemeenten in de algemene uitkering. De Raad zag geen aanleiding voor invoering van deze maatstaf, omdat er onvoldoende aanwijzingen zijn voor duidelijke tekortkomingen in het verdeelstelsel van het gemeentefonds. U kunt het advies hier binnenkort downloaden.

Afschaffing OZB gebruikersdeel op woningen

De Raad stelt in een onlangs uitgebracht advies vast dat de voorstellen van het kabinet tot afschaffing van het gebruikersdeel OZB op woningen en de maximering van de overige OZB-tarieven niet of nauwelijks zijn onderbouwd. De door de regering beoogde effecten zullen zich niet of nauwelijks voordoen. Het wetsvoorstel wordt op tal van onderdelen nog gekenmerkt door grote onduidelijkheden. De effecten van de voorstellen lijken onvoldoende doordacht en zijn in elk geval niet inzichtelijk gemaakt. De Raad komt dan ook los van de principiële bezwaren tot de conclusie, dat het onverantwoord is op dit moment tot invoering van het wetsvoorstel over te gaan. Het persbericht en advies zijn vanaf deze site te downloaden.

Artikel 12-gemeenten

De Raad heeft in zijn aprilvergadering drie artikel 12-rapporten besproken. Het advies voor de gemeente Simpelveld, Neder-Betuwe en Nieuwkoop zijn hier te downloaden.

---