EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

8 augustus 2005

HET KABINET VAN DE LASTENVERZWARINGEN

Voor EVO-leden wordt het alleen maar lastiger in plaats van leuker

Voor de 30.000 bedrijven die lid zijn van EVO is het duidelijk. Dit kabinet verzwaart de administratieve lasten in plaats van ze te verlichten. Dit blijkt uit de EVO top-10 overbodige regels, een lijst die ieder jaar opnieuw door de leden wordt samengesteld. Dit jaar zitten daar verontrustend veel nieuwkomers bij.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: 'De boodschap van onze leden is duidelijk: de ambitieuze operatie van het kabinet heeft averechts uitgepakt. En ook Brussel heeft nog steeds geen rem gezet op de regeltjesproductie. Wij vragen het kabinet de noodkreet van talloze ondernemers serieus te nemen en alsnog het mes te zetten in overbodige regelgeving. Daar laten we het niet bij. EVO benadert ministeries en politiek om bij iedere overbodige regel uit te leggen hoe het eenvoudiger en effectiever kan.'

De EVO top-10 ziet er voor 2005 als volgt uit:


1. (Bestel)auto-van-de-zaak-regeling
Werkgevers moeten in 2006 de bijtelling bij hun werknemers gaan innen en hun rittenregistraties gaan controleren. Klopt de registratie niet, dan volgt onherroepelijk een naheffing en een fikse boete. Een kostenpost van 250 miljoen euro.


2. Afvalstoffenwetgeving
Een kleine aannemer met 6 voertuigen moet voor het wegbrengen van sloopafval 27.000 formulieren per jaar invullen. Deze regeling treft meer dan 6.000 bedrijven in plaats van de door het kabinet vooraf geschatte aantal van 700.


3. Verplichte verkeers- en vervoerenquête Een bedrijf met 60 vrachtauto's is drie weken fulltime bezig met het invullen van de verplichte vervoerenquête. Gedurende één week in het jaar moet het bedrijf van iedere rit maar liefst 36 gegevens noteren.


4. Arbeidstijdenwet naast rij- en rusttijdenregeling In 2006 moet een bedrijf bij het inzetten van chauffeurs zich niet alleen aan de rij- en rusttijdenregeling houden, maar ook aan de arbeidstijdenwet (48-urige werkweek). Beide wetten sluiten niet op elkaar aan.


5. Lappendeken gemeentelijke maatregelen stedelijke distributie en parkeren Gemeenten maken het bevoorraden van binnensteden en het uitvoeren van spoedklussen steeds moeilijker door venstertijden, parkeerverboden en andere beperkingen. Zo kan het gebeuren dat een monteur die een klant uit een lift moet bevrijden, een ijzeren paaltje op z'n pad vindt.


6. Terugvragen buitenlandse BTW
Bedrijven die goederen kopen of tanken in het buitenland, moeten de BTW daar terugvragen. Ieder land kent z'n eigen meer of minder ingewikkelde procedure en formulieren en de uitbetaling is vaak pas na een half jaar. Op dit punt is Europese eenwording nog ver te zoeken.


7. Verplicht aanleveren vervoergegevens bij aanvraag milieuvergunning In de nabije toekomst moeten bedrijven bij de aanvraag van een milieuvergunning verplicht melden hoe hun werknemers en klanten naar het bedrijf reizen en hoe het goederenvervoer eruit ziet.


8. Medische controle en verlenging documenten vrachtwagenchauffeur Chauffeurs moeten straks 3 keer in de 5 jaar naar het gemeentehuis voor allerlei documenten in plaats van 1 keer in de 10 jaar. Ook moeten ze steeds opnieuw medisch gekeurd worden. Dit loopt flink in de papieren.


9. Bewaarplicht tachograafschijven
Als het aan Brussel ligt, wordt de chauffeurscabine een rijdend administratiekantoor. Chauffeurs moeten hun tachograafschijven en vakantiebriefjes 28 dagen lang bij zich houden voor controle in plaats van de huidige termijn van 7 dagen. Zonder dat dit de verkeersveiligheid verbetert.


10. ARBO: trillingsrichtlijn
Bedrijven moeten sinds kort meten of hun werknemers niet aan teveel trillingen bloot staan. Neem het voorbeeld van een chauffeur met bestelauto. Stel dat hij rugklachten krijgt, dan moet de werkgever bewijzen dat deze klachten niet veroorzaakt zijn door de trillingen die het rijden over verkeersdrempels en klinkerwegen met zich meebrengt. Een onmogelijke opgave.