Print
Grönholm en Märtin brengen Peugeot aan de leiding
(8-8-2005)
Marcus Grönholm heeft voor de vijfde maal de Rally van Finland
gewonnen. In 2000, 2001 en 2002 eindigde de Fin als eerste met de
Peugeot 206 en vorig jaar won hij in de 307.
Dankzij zijn zege neemt hij nu de tweede plaats in de tussenstand van
het rijderskampioenschap in. Ook teamgenoot Markko Märtin presteerde
zeer goed in Finland: hij werd derde. Hierdoor gaat Peugeot nu aan kop
in de tussenstand van het wereldkampioenschap voor fabrikanten.
Op de derde en laatste rallydag waren de verschillen tussen de
koplopers al dermate groot, dat iedereen zijn positie zoveel mogelijk
consolideerde. Ook Grönholm reed snel en zonder risicoâs te nemen
naar de finish. Alleen âs ochtends was het nog spannend, toen de
stuurbekrachtiging olie lekte. De monteurs moesten het volledige
stuursysteem en de motorsteunen in minder dan tien minuten vervangen.
Grönholm heeft nu zeventien WRC-rallyâs op zijn naam staan en won
voor de tweede maal met de 307. Bovendien was dit de eerste
Peugeot-zege met Pirelli-banden. Grönholm: âHet was een perfecte
rally. We wisten van begin af aan dat we konden winnen. Het was geen
gemakkelijke rally, want we moesten flink ons best doen en ik maakte
me zorgen om mijn navigator Timo Rautiainen. Om te voorkomen dat hij
nog meer last kreeg van zijn rug, reed ik minder snel over de grootste
heuvels, wat ons iets tijd heeft gekost. Het is fantastisch om hier te
hebben gewonnen, maar we moeten nog hard aan de slag om de auto te
verbeteren, want Finland staat niet bepaald model voor andere
rallyâs.â
Timo Rautiainen had op de eerste dag na KP5 last van flinke rugpijn.
De Rally van Finland is beroemd en berucht om de vele sprongen die er
over heuvels worden gemaakt. Bij een groot deel van die sprongen is
het wegverloop aan de andere kant van de heuvel niet te zien en moet
de rijder blind op zijn navigator vertrouwen. Rautiainen kreeg last
van zijn rug nadat de 307 met 200 km/h over een heuvel was geknald.
Hij had zoveel pijn dat hij de routebeschrijving niet meer kon
voorlezen. Na behandeling door twee artsen kon de navigator weer aan
de slag. Peugeot had in Finland een derde auto ingezet, voor het duo
Sebastian Lindholm en Tomi Tuominen. Ook voor navigator Tuominen waren
de sprongen tijdens KP5 teveel van het goede. Na rugonderzoek in een
ziekenhuis adviseerden de artsen hem niet meer aan de rally deel te
nemen. Tuominen heeft dit advies opgevolgd.
Na de ruige bergwegen van Argentinië en de snelle gravelroutes van
Finland moeten de rallyteams de volgende keer op asfalt aan de slag.
In de omgeving van de Moezel staat de Duitsland Rally op de agenda.
AutoRai