Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Het spoorboekje: commercieel wonder ondanks afwezigheid reclame

Persreactie

Uit een artikel in de Gazet van Antwerpen van 6 augustus 2005 blijkt dat de oplage van het spoorboekje bijna volledig verkocht is. Een succes, en zelfs een wonder, daar de NMBS geen enkele reclame voor het spoorboekje voert en het zelfs niet (meer) aan de loketten in de kijker wordt geplaatst. Er is dus een markt voor het spoorboekje ONDANKS de NMBS...

De NMBS promoot sinds 1984 (IC/IR) het gratis boekje Treinwijs. Hierin vindt men alleen de IC en IR-diensten. Andere diensten, b.v. stoptreinen, piekuurtreinen, toeristische treinen, worden niet vermeld. De overige gratis folders (b.v. stationsfolders) zijn onvolledig en niet foutloos, zoals o.a. het Raadgevend Comité van de Gebruikers bij de NMBS reeds opmerkte. Nochtans besteedt de NMBS wel zonder morren geld aan deze naar kwaliteit ondermaatse informatie. Waarom geeft manager Leo Pardon geen opening van zaken wat betreft de kosten voor deze gratis folders?

Zwitserland heeft én een hoge oplage voor het spoorboekje én gratis stationsfolders én veel internetaansluitingen: deze informatiekanalen vullen elkaar aan. (Het aantal bladzijden van het Zwitserse spoorboekje en de levensduurte aldaar zijn niet vergelijkbaar met België, 11 euro aldaar heeft minder "waarde" dan 10 euro in eigen land).

De BTTB pleit ervoor om in december 2005 voor het spoorboekje een promotie-actie te voeren aan de loketten en bij de treinkaarthouders, net als in Nederland. En waarom zou de NMBS niet besparen op de kwaliteit van het papier van het spoorboekje i.p.v. op de kwaliteit van de informatie?