Stichting Wakker Dier

LNV ziet scharrelstal voor legbatterij aan

Persbericht - 10 augustus 2005

Stichting Wakker Dier heeft in een brief aan het Landbouwministerie opgeroepen de deze week via Postbus 51 gestarte campagne `Biologisch, dat proef je, dat merk je' terug te trekken en serieus werk te gaan maken van de promotie van de biologische landbouw. In de lopende campagne wordt de consument met tal van feitelijke onjuistheden misleidt, vaak ten nadele van de diervriendelijkere biologische landbouw. Zo wordt in de campagnebrochure bij een foto van een scharrelstal (volière, met zitstokken, legnesten en stro) aangegeven dat het een legbatterij zou zijn. Wakker Dier ziet in de biologische overheidscampagne een nieuw signaal voor het feit dat er broddelwerk wordt geleverd waarbij de bio-industrie angstvallig uit de wind wordt gehouden. Blijkbaar ziet de overheid wel de voordelen van biologische landbouw maar durft zij bij de promotie ervan niemand tegen de schenen te schoppen waardoor een nietszeggende en weinig overtuigende campagne wordt gevoerd (oa. `Biologisch, heel logisch'). Het ontbreekt het ministerie kennelijk aan moed om duidelijk te kiezen voor een fatsoenlijk biologisch product. Wakker Dier pleit voor een overheidscampagne waarin duidelijk wordt aangegeven dat consumenten door het kopen van biologische producten niet meewerken aan onverdoofd staartknippen, tandenknippen, koeien die nooit meer de wei in kunnen, zeugen die tussen hekken vastliggen, kippen in legbatterijen en (witvlees)kalveren met bloedarmoede. Door de duidelijke dieronwaardige werkwijze in de bio-industrie te laten zien zullen consumenten gemotiveerder zijn iets meer te betalen voor een fatsoenlijk biologisch product.

Tal van onjuistheden
Behalve een foto van een scharrelstal die door het ministerie ten onrechte als een legbatterij wordt aangeduid, staan er nog tal van andere blunders in de brochure. In de tekst wordt aangegeven dat elke kip in een legbatterij een kooi voor zichzelf heeft terwijl er in werkelijkheid altijd 4 of meer kippen in 1 kooi worden gepropt (wettelijk minimum oppervlak per kip 550 cm2, minder dan een A4tje). Biologische koeien zouden het hele jaar door buiten lopen, terwijl verderop (terecht) wordt gesteld dat de biologische norm minimaal 120 dagen weidegang per jaar is. Tal van spelfouten geven de brochure een zeer amateuristische uitstraling waardoor die geen aanbeveling vormt voor de sector die zoveel verbeteringen op het gebied van dieren, natuur en milieu levert. Daarnaast benadrukt de brochure meermalen ten onrechte dat ook de bio-industrie steeds diervriendelijker aan het worden zou zijn. Een serieuze biologische promotiecampagne zou juist het onderscheid in diervriendelijkheid tussen biologisch en bio-industrie moeten benadrukken en niet het onderscheid met onjuiste feiten en voorstellingen kleiner maken dan het is.

Tijd voor een goede biologische campagne Wakker Dier verwacht van de overheid dat zij een duidelijke en op feiten gebaseerde biologische campagne voert waarbij zij de verschillen tussen biologisch en bio-industrie inzichtelijk maakt zodat consumenten duidelijk wordt dat de meerprijs van biologisch goed besteed is aan onder meer extra dierenwelzijn. In de huidige campagnes worden geen concrete verschillen getoond en wordt de bio-industrie met fluwelen handschoenen behandeld en uit de wind gehouden terwijl de biologische sector wordt geschaad als gevolg van het geleverde broddelwerk. Wakker Dier heeft het ministerie verzocht de campagnebrochure met de genoemde onjuistheden uit de roulatie te nemen en te vervangen door een uitgave die echt voluit de voordelen van de biologische landbouw weergeeft.