Utrecht , 11 augustus 2005

Onderzoek: People not systems lead the way

---

Capgemini heeft samen met het Controllers Instituut en de Universiteit Twente een onderzoek uitgevoerd onder controllers, software leveranciers en wetenschappers over de wijze waarop controllers hun cost management systeem hebben ingericht. Uit dit onderzoek blijkt dat controllers meer tevreden zijn over hun cost management systeem, naarmate zij er meer in slagen de rest van de organisatie te betrekken bij de inrichting en toepassing van het cost management model.

Het onderzoek toont aan dat de komende jaren de tijd voor beslissingondersteunende activiteiten voor de controller toeneemt. Voor de meeste bedrijven gaat dit samen met een toename in de frequentie waarmee kostenanalyses worden gevraagd. Ook het aantal type analyses neemt daarbij toe. De groei wordt vooral verwacht voor bedrijven die een cost leadership strategie hanteren.

Negenenzeventig procent van de controllers is niet of slechts in beperkte mate tevreden met de wijze waarop hun cost management systeem hen ondersteunt bij het opstellen van de gevraagde analyses. Het cost management systeem bestaat daarbij uit vier elementen: methodiek, technologie, verantwoordelijkheidstructuur en gedrag). Het onderzoek laat zien dat naarmate een organisatie de frequentie opvoert, de inrichting van deze vier elementen een meer geïntegreerde vorm aanneemt. Echter, over het algemeen is de aandacht hierbij voor de betrokkenheid vanuit de rest van de organisatie relatief beperkt. Bedrijven die hier echter wel in slagen zijn significant meer tevreden over hun cost management systeem.

Hiermee wordt de conclusie van de CFO survey die Capgemini in 2004 heeft uitgevoerd bevestigd dat mensen en niet methoden, technieken en systemen de belangrijkste factor zijn in de ontwikkeling van de financiële functie. Mede gezien de verwachte groei, ligt er op dit vlak voor controller dus een belangrijke uitdaging in het vooruitzicht.

Naast deze uitkomsten van het onderzoek, worden in de publicatie ook een aantal praktijkcases beschreven en vindt er een uitgebreide beschrijving van een aantal trends plaats die in de gesprekken met controllers, software leveranciers en wetenschappers naar voren zijn gekomen. Dit boek wordt dit najaar gepresenteerd door de drie organisaties betrokken bij dit onderzoek.