Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

TNS nipo en kpn nemen kijkje in de nederlandse huiskamer

Onderzoek naar gedrag rondom tv-kijken via www.voordebuis.nl

Den Haag, 22 augustus 2005 - Vandaag start een opmerkelijk onderzoek naar het gedrag rondom tv-kijken van Nederlanders: Voor de Buis in Nederland. TNS NIPO en KPN nemen aan de vooravond van mogelijke veranderingen op het gebied van tv-kijken een kijkje in de Nederlandse huishoudens. Het onderzoek richt zich op onderwerpen als: zijn er verschillende typen kijkers, welke rol heeft de tv in de Hollandse huiskamers, blijven we thuis voor onze favoriete tv-programma's, wie beheert de afstandsbediening en wat vinden we eigenlijk van het zap-gedrag van onze medekijkers?

Iedere tv-kijkende Nederlander vanaf 14 jaar kan vanaf vandaag aan het onderzoek deelnemen via www.voordebuis.nl. Het invullen van de leuke en toegankelijke vragenlijst, die gedurende drie weken online is, duurt ongeveer 10 minuten. Ook start vandaag een tv- en internetcampagne om het onderzoek onder de aandacht te brengen en een zo groot mogelijk aantal respondenten te genereren.

Tv-kijken is voor velen één van de meest voorkomende vrijetijdsbestedingen. Toch weten we nog niet zo veel over hoe het er nu precies aan toe gaat in het 'televisiekijkende huishouden'. Vragen als 'blijven we thuis voor onze favoriete tv-programma's en wat doen we als we programma's missen' maar ook 'hoe zitten we erbij' staan daarom centraal in het onderzoek van TNS NIPO en KPN. Michiel Buitelaar, Directeur Consumenten van KPN: "KPN komt al jaren over de vloer bij de Nederlandse huishoudens. Met vaste en mobiele telefonie, en (breedband)internet. Daar is TV van KPN in 2004 bijgekomen. Er kan veel gaan veranderen in de manier waarop we televisiekijken. Mede door de toekomstige tv-introducties van KPN. Dé reden voor ons om op dit moment door middel van onderzoek inzicht te krijgen in het huidige gedrag van de Nederlandse tv-kijkers."

NEDERLANDSE CULTUUR
Naast de online enquête zal topfotograaf Morad Bouchakour (onder meer bekend van de Rijksmuseum-tentoonstelling 'Document Nederland: FEEST!' uit 2002) de Nederlandse cultuur rondom tv-kijken vastleggen. Bouchakour zal verschillende Nederlandse huishoudens tijdens hun tv-avonden fotograferen. De resultaten en fotografie van het onderzoek Voor de Buis in Nederland worden in oktober gepresenteerd.

===

Noot voor de redactie,