Miko


Miko gaat strategische alliantie aan met watercoolerexploitant sip-well

Turnhout, 22 augustus 2005. Miko Coffee Service, de Belgische dochter van de aan Euronext genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist Miko, kondigt de strategische samenwerking aan met het Belgische Sip-Well, in ons land marktleider op het gebied van watercoolers voor bedrijven en particulieren.

Met de aparte afdeling "Miko Aqua Service" exploiteert Miko vanaf de beginjaren negentig, naast koffie- en warme dranksystemen, ook watercoolers bij ondernemingen. Vanaf 1 september 2005 wordt het eigendomsrecht van alle watercoolers overgedragen aan Sip-Well, dat momenteel marktleider is in het segment van watercoolers. Het gaat hierbij om een overdracht van 1.750 watercoolers. Anderzijds neemt Miko het volledige pakket van Sip-Well koffietoestellen in de Belgische markt over; het betreft enkele honderden toestellen.

"Het gaat hier wel degelijk om een "strategische alliantie"", benadrukt Joël Merens, bestuurder bij Miko Coffee Service. "Wij worden niet vergoed door Sip-Well via een éénmalige compensatie. Wel hebben we een langetermijnsamenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij we mekaar vergoeden op basis van een percentage op de wederzijds gerealiseerde jaaromzet van de overgedragen toestellen. Maar we gaan nog een stapje verder. Ook op nieuwe klanten, die we voor mekaar aanbrengen, geldt dit vergoedingspercentage. De samenwerking houdt dus in dat we beiden actief mekaars productengamma zullen promoten bij ons cliënteel."

Vanaf 1 januari 2006 verwerft Miko eveneens de productie- en distributierechten van de Sip-Well instant producten, "Sip-drinks" genoemd. Deze afdeling omvat onder meer een productie-eenheid voor het afvullen van een gamma éénkopscapsules voor instantproducten (soep, cacao, instant koffie,.).

"Deze wederzijdse overdracht van activiteiten past in de gemeenschappelijke strategie van Miko en Sip-Well om elk als expert op te treden in ons eigen gespecialiseerde domein. De logistieke noden en klantenbehoeften van koffie- en aquaservice verschillen nogal van mekaar. Het is daarom aangewezen dat zowel Sip-Well als Miko zich concentreren op hun core business, en dit in het belang van de klant. Het zal immers leiden tot een verdere optimalisatie van de service", aldus nog Frans Michielsen, CEO van de Miko- groep. De heer Michielsen voegt hier nog aan toe dat het ook de bedoeling is om eerstdaags een test te doen van een aantal Miko koffieconcepten op de Duitse markt, en dit via de uitgebreide infrastructuur die Sip-Well al in Duitsland heeft opgebouwd.

OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 503 mensen te werk en haalde in 2004 een omzet van 73,62 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië, en Slowakije.

EINDE