Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA 's-GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl

Ons kenmerk AM/ESM/05/59164 Onderwerp voortgangsbrief ESF/EQUAL Datum 22 augustus 2005

Met deze brief informeer ik u over de actuele stand van zaken betreffende ESF3 en EQUAL. In mijn vorige voortgangsbrief van 1 februari 2005 trof u de totaalstanden tot en met 31 december 2004 aan (26642, nr. 71). Deze brief betreft de totaalstanden tot en met 30 juni 2005.

I. Stand van zaken ESF-nieuw
In onderstaande tabel is de totaalstand ESF-nieuw tot en met 30 juni 2005 weergegeven.

Aantal Bedrag Ingediende aanvragen 1.329 2.190.480.609 Aanvragen in behandeling 242 426.965.479 Afgewezen aanvragen 39 170.613.429 Ingetrokken aanvragen 94 149.326.194 (Wv: Afgewezen / ingetrokken aanvragen opnieuw ingediend 46 229.270.916) Totaal gekort op toegekende aanvragen 9.348.479

Totaal van toegekende aanvragen 954 1.434.227.028

Uit de tabel blijkt dat tot en met 30 juni 2005 aan 954 aanvragen een subsidiebedrag is toegekend van totaal 1.434 mln. Ten opzichte van de stand in de brief van 1 februari 2005 is dit een toename van 406 aanvragen met een toename van het toegekend subsidiebedrag van circa 420 mln. Deze toename is veel groter dan in het tweede half jaar van 2004, toen het toegekende subsidiebedrag 283 mln bedroeg. De toegenomen belangstelling voor ESF is een verheugend feit, met daarbij de wetenschap dat er voorlopig geen tekorten zullen optreden, omdat de realisatiegraad van afgeronde projecten op dit moment gemiddeld rond de 52% ligt.

In de onderstaande tabel is dit totaalbedrag uitgesplitst per maatregel. Uit dit overzicht blijkt dat de maatregel `scholing van werkenden' nog steeds de meest benutte maatregel is. Tevens blijkt uit dit overzicht dat er in totaal ruim 1,1 miljoen deelnemers (zullen) zijn.

Nr Maatregel aantal bedrag Deelnemers1 A Activering werkzoekenden en arbeidsgehandicapten 257 404.963.851 167.771 B1 Voorkomen instroom in arbeidsongeschiktheid en
verbetering arbeidsomstandigheden 6 9.900.556 50.316 B1/C Combinatie van maatregel B1 en C 29 43.028.431 730 B2 Vergemakkelijken combinatie arbeid en zorg 0 0 0 C Scholing van werkenden 642 669.914.774 759.399 D Projecten dagindeling 3 19.065.757 n.v.t. E Voortijdig schoolverlaten 6 189.908.506 96.437 F Versterking beroepsbegeleidende leerweg 5 59.034.762 38.968 G Praktijkonderwijs 6 38.410.391 4.950 954 1.434.227.028 1.118.571

Uit onderstaande tabel valt op te maken dat de toename van het aantal aanvragen zich doorzet.

Totaal ingediend aantal aanvragen t/m juni 2005

1400
1200
1000
800 De ijkpunten 600 zijn de 400 standen die 200 uw Kamer 0 eerder per brief zijn medegedeeld. jun-01sep-01dec-01mrt-02 jun-02sep-02dec-02 mrt-03 jun-03sep-03dec-03mrt-04 jun-04sep-04dec-04mrt-05 jun-05

II. Prognose decommitering


1 Aantallen betreffen deels (voorzover beschikbaar) de realisatie van reeds eindgedeclareerde projecten en deels een schatting van het aantal deelnemers die aanvragers van de nog lopende projecten in hun aanvraag opvoeren.
---

Op basis van de nu lopende projecten en de verwachte declaraties die daaruit volgen, schat ik de decommittering ESF over de jaartranche 2003 in op 15 miljoen. Deze jaartranche van in totaal 260 mln wordt dus bijna geheel benut. Voor EQUAL valt er dit jaar 1 mln aan decommitering te verwachten. In de volgende voortgangsrapportage kan ik u over zowel ESF als EQUAL informeren of deze prognose is uitgekomen.

III. Regelwijziging Terugwerkende kracht
Met ingang van 1 januari 2006 verandert de ESF-subsidieregeling op het punt van de terugwerkende kracht. De aanvragers zijn hierover reeds geïnformeerd. De ervaring leert dat de lange periode (12 maanden) waarin kosten met terugwerkende kracht subsidiabel zijn, ertoe kan leiden dat er projecten worden ingediend die op het moment van toekenning al geheel zijn afgerond. Het Agentschap SZW heeft hierdoor minder mogelijkheden tot bijsturing vooraf of tijdens de looptijd van het project. Hiermee lopen aanvragers het risico dat niet alle kosten geaccepteerd kunnen worden. Sommige zaken kunnen immers achteraf niet meer worden hersteld. Zo is er bijvoorbeeld de communicatieplicht richting deelnemers en uitvoerders, waaraan na afloop van een project vaak geen gevolg meer kan worden gegeven.

Om bovenstaande redenen heb ik bepaald dat met ingang van 1 januari 2006, de terugwerkende kracht beperkt is tot 6 maanden en dat projectactiviteiten nog minimaal 6 maanden moeten doorlopen na ontvangst van de projectaanvraag door het Agentschap SZW. Een gevolg hiervan is dat de `sluitingsdatum' van de ESF-programmaperiode 2000-2006 komt te liggen op 1 juli 2007.

IV. Afwikkeling ESF Oud
De afwikkeling van de ESF periode 1994-1999 nadert zijn einde. Eerder heb ik u hierover geïnformeerd bij brief (TK 26642 nr. 68) en tijdens het AO van 13 oktober 2004. Op een tweetal terreinen vinden nog activiteiten plaats.

In de relatie lidstaat ­ Commissie lopen nog activiteiten omtrent de eindafrekeningen van de oude programma's. Van de 24 einddeclaraties die in maart 2003 bij de Europese Commissie zijn ingediend, zijn er inmiddels 23 goedgekeurd. De afrekening van het programma Employment ligt nog aan de Commissie ter afdoening voor. De afgedane eindbeschikkingen wijken slechts marginaal af van de ingediende einddeclaraties. De EC heeft aangegeven in september 2005 een afrondende review uit te zullen voeren op een steekproef uit de certificerende verklaringen zoals die in 2003 door de Auditdienst van SZW zijn afgegeven.

Een tweede terrein waarop nog activiteiten plaatsvinden, zijn de bezwaar- en beroepsprocedures. De einddatum van deze procedures is onzeker, omdat de voortgang hierbij
---

afhankelijk is van het moment waarop de rechtbank de zaken `op de rol' zet. De stand van zaken is thans als volgt:

Datum 30 juli 2004 30 juni 2005 Mutatie Bezwaarprocedures 13 7 -6 (Hoger) 138 100 -38 beroepsprocedures

V. Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het Agentschap SZW voert een beleid om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen en te bestrijden, waarin via preventie, controle en met name bestuursrechtelijke afdoening onregelmatigheden worden aangepakt. In 2004 heeft het Agentschap de declaraties voor ESF- 3-subsidies met bijna 4% (voor ongeveer 5 miljoen euro) gekort. Het Agentschap heeft in 2004 15 keer terugvordering ingesteld voor in totaal 3,4 miljoen euro en dat ook nagenoeg geheel terugontvangen. Gegeven de aard van de geconstateerde onregelmatigheden heeft het Agentschap geen aanleiding gezien om daarnaast aangifte te doen. Mocht die aanleiding er in toekomstige gevallen wel zijn, dan zal daartoe worden overgegaan.

Voortvloeiend uit haar taakvelden en om continue alert te zijn op frauderisico's heeft de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) met medewerking van het Agentschap SZW, in de tweede helft van 2004 een themaverkenning uitgevoerd naar potentiële frauderisico's bij subsidies in het kader van de ESF-3-regeling. In de wetenschap dat uit de aangiften die in de periode 1994-1999 zijn gedaan lessen getrokken konden worden voor de huidige periode, heeft de SIOD derhalve deze strafrechtelijke onderzoeken bestudeerd. Tevens zijn gesprekken gevoerd met personen die toen op de één of andere manier betrokken waren bij (opsporingsonderzoeken naar) ESF-subsidies.

De verkenning van de SIOD en het Agentschap SZW heeft geresulteerd in het rapport "Naar een nieuw handhavingsprotocol ESF". Dit bied ik u bijgaand aan.

VI. EQUAL
Zoals ik u eerder per brief heb gemeld (TK 26642 nr. 68) is EQUAL een transnationaal programma van de Europese Unie, gericht op het creëren van gelijke kansen en het bestrijden van discriminatie op de arbeidsmarkt. De projecten hebben een innovatief karakter en zijn bedoeld voor het ontwikkelen van nieuwe methoden. EQUAL valt uiteen in twee tranches van elk ongeveer 100 miljoen euro. De eerste tranche is afgerond. Over de resultaten en beleidsaanbevelingen zal ik u in oktober a.s. informeren, tevens bied ik u dan de eindrapportages aan van de Nationaal Thematische Netwerken EQUAL die good practices hebben gesignaleerd onder de eerste tranche EQUAL projecten.


---

Voor de tweede tranche zijn er 125 projecten die een voorbereidingssubsidie hebben gekregen tot uitwerking van hun projectplan, en die een verzoek tot vervolgsubsidie hebben ingediend. Het Agentschap SZW zal binnenkort een subsidiebeschikking afgeven voor de projecten die daadwerkelijk kunnen overgaan tot uitvoering van hun projectplan (periode tweede helft 2005 tot en met eind december 2007).
Naar verwachting brengt het aantal projecten dat doorgaat, een totaal aan kosten met zich mee, dat onder het totaal beschikbare bedrag aan subsidie ligt. Hierdoor zal in latere jaren wel een decommitering te verwachten zijn. Ook komt deze te verwachten decommitering omdat alle EQUAL projecten gelijktijdig starten, en dus allemaal eerst een fase kennen waarin als gevolg van de opstart, weinig kosten worden gemaakt.

VII. ESF na 2006
De toekomst van het Europees Sociaal Fonds en de overige structuurfondsen wordt momenteel besproken in Brussel. De discussie hierover wordt echter voor een belangrijk deel beheerst door de onderhandelingen over de Financiële Perspectieven. Aangezien de Europese Raad van juni jl. hierover geen akkoord heeft bereikt, is over de toekomst van het ESF in Nederland nog niets met zekerheid te zeggen. Over de voorbereidingen die rijksbreed worden getroffen met het oog op de structuurfondsen na 2006, wordt de Kamer dit najaar geïnformeerd door de Staatssecretaris van Economische Zaken.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)


---