Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
92 Vragen van de heer J.H. Berends
(ingekomen 22 augustus 2005)

Leefbaar Utrecht: Stopt de NS pas met rijden als de bom ontploft is?

Zondag 21 augustus werd in de loop van de avond bekend dat er een trein op Utrecht CS stond met een "verdacht pakket". Opvallend was dat in de berichtgeving soms sprake was van een melding aan een conducteur, waarna de trein in Utrecht werd ontruimd; soms echter was sprake van het aantreffen van een pakket in de op Utrecht CS stilstaande trein.

Waar doet ons dat aan denken? Aan een vorige bomsituatie, waarbij de NS besloot om een verdachte trein eerst enkele kilometers te verrijden, voordat er verdere actie werd ondernomen. Het lijkt er sterk op dat de NS dat nu weer gedaan heeft, en over een veel grotere afstand dan nu weer gebeurd is.

Vanuit de media wordt duidelijk dat er al bij station Duivendrecht melding is gemaakt van achtergebleven bagage. Toch is de betreffende trein doorgereden naar Utrecht Centraal en daar ontruimd.

Leefbaar Utrecht heeft over deze gang van zaken de volgende vragen:

1. Op welk moment, en dus welke plaats van het traject, werd de conducteur ingelicht over een verdacht pakket?
2. Wie heeft het besluit tot doorrijden genomen nadat een verdacht pakket gemeld is?
3. Tussen station Duivendrecht en Station Utrecht liggen meerdere stations, is er overwogen daar te stoppen en de trein te ontruimen?
4. Zo nee, waarom niet?
5. Biedt het protocol voor dit soort situaties ruimte om een trein niet direct stil te zetten maar nog tientallen kilometers te laten rijden?
6. Wie heeft het besluit genomen deze trein op Utrecht CS neer te zetten?
7. Wanneer is het Utrechtse crisisteam ingeschakeld en heeft die nog invloed gehad op de keuze om de trein in Utrecht CS neer te zetten?
8. wanneer is het rampenplan voor het stationsgebied in werking getreden? Terwijl de trein onderweg was of nadat de trein reeds op Utrecht CS was gearriveerd?
9. Kan de gemeente Utrecht een trein met een kennelijk verdacht pakket weigeren om Utrecht CS als stopplaats te kiezen?
10. Kan de besluitvorming rond deze trein gevolgen hebben voor een vergunningverlening aan de NS?


---- --