HBO-Raad

HBO-Monitor 2004
Afgestudeerde hbo'ers tevreden over kwaliteit opleiding 22-08-2005

Van de afgestudeerde hboâers is 80% tevreden over hun studiekeuze. Ook nu zouden ze opnieuw voor dezelfde opleiding kiezen. Dit is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van een opleiding: het geeft de match weer tussen verwachtingen vooraf en ervaringen achteraf. Dit blijkt uit de HBO-Monitor 2004 die vandaag is gepubliceerd. Verder blijkt dat nieuwe leer- en werkvormen, zoals competentiegericht onderwijs, de student goed voorbereiden op zijn toekomst door het aanleren van ondernemerschapsvaardigheden.

Ondanks de aanhoudende tegenvallende economie is in 2004 de kans op werk nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van het jaar daarvoor: van alle afgestudeerde hboâers is 94,6% aan het werk. Dat is 0,3% minder dan in 2003. De arbeidsmarktperspectieven blijven gunstig, want de verwachting is dat de vraag vanuit de arbeidsmarkt naar hoger opgeleiden toeneemt. Het gemiddeld bruto maandloon bedraagt ⬠1.910.

Afgestudeerden van een voltijds techniek-, gezondheidszorg- of lerarenopleiding hebben het meeste kans op werk. In deze sectoren liggen de percentages afgestudeerden zonder werk lager dan het gemiddelde van 6,0%. In de techniek zit 5,5% zonder werk, in de gezondheid is dat 4,9% en bij de lerarenopleidingen 4,0%.

In de HBO-Monitor is deze keer specifiek aandacht besteed aan onderwijs en ondernemerschap. Bijna 40% van alle afgestudeerde hboâers komt terecht in het mkb. Daarnaast gaat 2-4% direct na de studie aan de slag als zelfstandig ondernemer.
Nieuwe leer- en werkvormen, zoals schrijf- en onderzoeksopdrachten en zelfstudie, dragen het meest bij aan het verwerven van ondernemerschapscompetenties. Probleemgestuurd onderwijs heeft vooral een positief effect op de bereidheid om de nek uit te steken. Competentiegericht onderwijs draagt juist bij aan het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen en aan het vermogen om problemen en kansen te signaleren. Traditionele leer- en werkvormen, zoals werkcolleges, groepsopdrachten en vaardigheidstrainingen hebben nauwelijks tot geen effect op het aanleren van
ondernemerschapsvaardigheden.
De HBO-Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek dat inzicht geeft in de arbeidsmarktperspectieven voor hboâers. Zij worden na hun afstuderen gevolgd en na anderhalf jaar wordt gekeken hoe deze groep het doet op de arbeidsmarkt. Voor de HBO-Monitor 2004 zijn ruim 48.000 hboâers benaderd, die in 2002-2003 zijn afgestudeerd. De HBO-Monitor is een uitgave van de HBO-raad en wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht.