Algemene omroepvereniging AVRO

|PERSBERICHT                                                              |
|                                                                         |
|                                                                         |
|                                                                         |
|Hilversum, 22-08-2005                                                    |
|                                                                         |
|                                                                         |
|                                                                         |
|president-directeur KLM LEO VAN WIJK: BANENSTELSEL SCHIPHOL ACHTERHAALD  |
|                                                                         |
Banenstelsel Schiphol
Het banenstelsel van luchthaven Schiphol is achterhaald. Dat zegt president directeur van de KLM, Leo van Wijk, vanmiddag in een interview met AVRO's 1opdeMiddag. Als luchtvaartmaatschappij heeft de KLM niet zozeer behoefte aan meer banen maar wel aan een ander soort banen. Van Wijk: "Nu hebben we banen in alle windrichtingen, die niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. We hebben behoefte aan meer parallelle banen, die een zodanige richting hebben dat ze onder de meeste weersomstandigheden gebruikt kunnen worden."

Het ontwerp van Schiphol voldoet niet meer aan de huidige eisen, aldus Van Wijk. "Je zou 't een constructiefout kunnen noemen, maar als je teruggaat naar 't feit dat de luchthaven Schiphol in de jaren zestig ontworpen is, toen dacht niemand dat het luchtverkeer zo'n vlucht zou nemen." Recentelijk werd de omstreden Polderbaan geopend. Deze baan zou de geluidshinder moeten verdelen. Hierdoor zou het aantal klachten moeten verminderen. De praktijk wijst echter anders uit, aldus Van Wijk. "Een deel van de omwonenden heeft er geluidshinder bij gekregen dat ze eerst niet hadden en in de optelsom klagen er dan meer mensen (...) Het spreiden van de overlast heeft niet het gewenste effect gehad. Je kan beter de geluidshinder concentreren, dan heb je minder klachten."

Aanpak geluidsoverlast
De geluidsoverlast rondom Schiphol is al jaren een heikel punt. Van Wijk vindt de Nederlandse aanpak een typisch geval van "polderen". Van Wijk:"Nergens ter wereld is zoveel geld uitgegeven aan geluidsisolatie als rondom Schiphol. Men had beter de huizen kunnen slopen in plaats van ze te isoleren. Maatschappelijk gezien het beste maar dat is politiek gezien moeilijk te verkopen".

Terreur
Van Wijk vindt dat terreurbestrijding in de luchtvaart, teveel afgewenteld wordt op de luchtvaartmaatschappijen. Van Wijk: "De kosten worden afgewenteld op ons, dat zie je niet gebeuren in soortgelijke sectoren als de metro, trein en de haven". De president-directeur van KLM is niet te spreken over de steeds verder gaande veiligheidseisen die de Amerikanen stellen aan de luchtvaartmaatschappijen. "Wij worden door de Amerikanen geconfronteerd met maatregelen die heel moeilijk uitvoerbaar zijn en waarbij het de vraag is of het überhaupt effectief is. Het is echt zaak dat we als Europa hier één vuist tegen maken. We moeten voorkomen dat we in allerlei onbenulligheden belanden".

Uitzending: maandag 22 augustus 2005 om 15.00 uur op Radio 1.

Algemene omroepvereniging AVRO