NMBS

Studiebezoek aan Karlsruhe: concept tram-trein

23/08/2005

Op 22 augustus 2005 brachten Vice-Eerste Minister en Minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte en de regionale Ministers van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Pascal Smet en een vertegenwoordiger van Minister André Antoine, evenals de gedelegeerd bestuurder en de voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS-Holding en vertegenwoordigers van de NMBS en Infrabel een bezoek aan het Duitse Karlsruhe om het concept tram-trein te ontdekken.

Het werkbezoek past in het kader van de opdracht beschreven in de beheerscontracten die voor de zomer werden afgesloten tussen de federale overheid en de drie ondernemingen van de NMBS-Groep. Daarin is bepaald dat een haalbaarheidsstudie (o.a. op technisch vlak) wordt gemaakt over de invoering op het Belgische net van vervoerdiensten met light trains en met light rail in het algemeen. De studie wordt uitgevoerd door de NMBS-Holding, in overleg met de NMBS en Infrabel. De veiligheidsaspecten zijn een belangrijk aandachtspunt in de studie. De NMBS-Groep stelt voor de regionale openbare vervoermaatschappijen te betrekken bij de reflectie in het kader van die haalbaarheidsstudie. Het resultaat van de studie moet uiterlijk 31 december worden voorgelegd aan de bevoegde ministers. De delegatie werd ontvangen door burgemeester Siegfried König van Karlsruhe en Dieter Ludwig, bedrijfsleider van beide exploitatiemaatschappijen Verkehrbetriebe Karlsruhe GmbH (VBK) en Abtal-VerkehrGesellschaft mbH (AVG), respectievelijk de stedelijke en regionale vervoermaatschappij. Zij gaven een toelichting over de ontstaansgeschiedenis van dit unieke tram-treinproject en gingen dieper in op de gemengde uitbating, kenmerk bij uitstek van een tram-treinproject, de veiligheidsaspecten, de voor- en nadelen van het systeem, de promotie van het nieuwe aanbod, Sinds 1992 zijn het centrum van Karlsruhe en Bretten verbonden met een tram-trein die achtereenvolgens gebruik maakt van het stadsnet en het spoorwegnet van de Deutsche Bahn. Per jaar reizen 100 miljoen reizigers op het stedelijk net (VBK) en iets meer dan 60 miljoen reizigers maken gebruik van het uitgebreide net van AVG (Karlsruhe telt 350 000 inwoners). De klanten reizen bijna allemaal
(> 87%) met een abonnement of een afgeleide, wat duidt op een intensief en trouw gebruik. Slechts 3 % van de klanten reist met een gewoon ticket. Het aantal reizigers is verviervoudigd tussen 1992 en nu. De omvang van het net nam in die periode ook pijlsnel toe van oorspronkelijk 135 km, naar 200 km in 1998 en 515 km eind 2004. De inkomsten uit de verkoop van vervoerbiljetten dekken de exploitatiekosten voor een groot deel. Het autoverkeer in de stad is de laatste jaren dan ook fors teruggedrongen, wat ook de basisdoelstelling is van het project. Het bezoek werd afgesloten met een treinrit door de vallei van de Murg, richting Forbach. Op dit traject rijdt de trein zowel op het stads- en gewestnet, als over een lijn van de Deutsche Bahn. Het concept is zeker vernieuwend en kan een antwoord bieden op sommige mobiliteitsproblemen. Precies hierover moet een haalbaarheidsstudie uitsluitsel geven, alvorens overhaaste conclusies te trekken. De studiereis aan het project in Karlsruhe biedt juist de gelegenheid om inzicht te krijgen in het belang en in de eventuele hindernissen die uit de weg moeten worden geruimd vóór een gelijkaardig project in België kan worden gerealiseerd.

""