Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Maassluis, 24 augustus 2005

Deelnemers gezocht voor koudste college ter wereld

Opleiding tot klimaatambassadeur op de noordpool

Poolreiziger Marc Cornelissen start deze zomer samen met het Wereld Natuur Fonds en ijsfabrikant Ben & Jerry's een wervingscampagne voor een unieke opleiding tot klimaatambassadeur. Deze opleiding wordt gevolgd aan het Ben & Jerry's Climate Change College. Het college heeft tot doel een nieuwe generatie campagnevoerders op te leiden die zich gaan richten op het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Jongeren vanaf 18 tot en met 25 jaar hebben tot 10 oktober 2005 de tijd om zich in te schrijven voor het 'koudste college ter wereld'. De opleiding zal namelijk deels plaatsvinden op de noordpool waar klimaatsverandering nu al duidelijk waarneembare gevolgen heeft. Uit alle inschrijvingen worden voor het einde van dit jaar drie Nederlandse deelnemers geselecteerd. Samen met drie Engelse collega's doorlopen ze in een half jaar tijd een unieke opleiding die weliswaar intensief is, maar goed gecombineerd kan worden met werk of studie.

Doel van het Climate Change College is om de deelnemers de kennis, ervaring en vaardigheden te geven om zelfstandig campagnes te ontwikkelen en uit te voeren. De opleiding omvat workshops, lezingen en trainingen van topexperts op het gebied van klimaatverandering, natuurbescherming en communicatie. Ook gaan deelnemers naar Groenland om daar de gevolgen van klimaatverandering zelf te ervaren en een bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek. De Groenlandse ijskap, de grootste zoetwatervoorraad van het Noordelijk halfrond, vertoont verontrustende tekenen van een versnelde opwarming en afsmelting. Lokale bewoners zijn daar inmiddels getuige van een sterk veranderende leefomgeving.

Einde persbericht

Additionele informatie

Marc Cornelissen is initatiefnemer van het opzetten van het college. De Nederlandse poolreiziger die met zijn expedities klimaatonderzoek ondersteunt, weet uit eigen ervaring dat de ijsmassa op de noordpool afneemt. "Een hedendaagse noordpoolexpeditie ontkomt er niet meer aan om zo nu en dan stroken met open water over te zwemmen. Voor een expeditie is het broeikaseffect een sportieve uitdaging maar voor de wereldgemeenschap is dat een uitdaging van formaat. Met een uitstoot van 700 ton CO2 per seconde hebben inmiddels de hoogste concentratie CO2 sinds honderdduizenden jaren. De gevolgen daarvan zullen zich zeker voor toekomstige generaties niet tot de noordpool beperken. Op deze weg doorgaan is simpelweg geen optie."

Ben & Jerry's, de ijsmaker uit Vermont die sociaal verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, ziet het Climate Change College als een waardevol onderdeel van hun inspanningen om bij het grote publiek aandacht te krijgen voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Medeoprichter van Ben & Jerry's, Jerry Greenfield, trof samen met Marc Cornelissen in Groenland voorbereidingen op het college. Over zijn eigen betrokkenheid en die van het ijsmerk zegt hij: "Ben en ik hebben Ben & Jerry's opgericht met de gedachte dat het bedrijfsleven een verantwoordelijkheid heeft voor mens en het milieu. Opwarming van de aarde wordt in hoge mate beïnvloed door het bedrijfsleven. Bedrijven moeten hierin dus een leidende rol nemen." Het ijsmerk ondersteunt het project voor een periode van minimaal drie jaar. De komende jaren worden er deelnemers uit meer landen geworven.

Het Wereld Natuur Fonds ziet het college als een uitgelezen manier om hun klimaatcampagne kracht bij te zetten. De klimaatambassadeurs leveren ook een bijdrage aan de internationale PowerSwitch! campagne van het Wereld Natuur Fonds. Die is er op gericht om energieproducenten om te laten schakelen van sterk vervuilende, kolen gestookte centrales naar schonere, meer efficiënte centrales en duurzame energiebronnen. Hoewel het Wereld Natuur Fonds in Nederland daarin al grote stappen heeft gezet samen met energieproducent Essent, is het ook belangrijk om binnen de Europese context hieraan te blijven werken.

Informatie over de wervingsactie

Potentiele deelnemers vinden op de website www.climatechangecollege.org meer informatie en kunnen zich daar ook aanmelden.

Ook is er een wervingscampagne opgezet waarbij de organisatie verschillende evenementen in Nederland bezoekt met het mobiele basiskamp: een air stream caravan waarin aan de hand van film- en beeldmateriaal een toelichting wordt gegeven op het college. Op de website van Ben&Jerry's Nederland staat de actuele touragenda: www.benjerry.nl.

De selectie richt zich op jongeren die communicatief sterk zijn en bovendien zeer gedreven zijn hun bijdrage te leveren aan het terugdringen van de uitstoot van broeikassen.

Nederlandse inschrijvers worden hoe dan ook uitgenodigd voor een evenzo uniek en onconventioneel congres rondom dit thema dat in november van dit jaar in samenwerking met energiebedrijf Essent georganiseerd wordt. In september wordt hierover meer bekend gemaakt.

Informatie voor de redactie:

Uitgebreide achtergrondinformatie is op aanvraag beschikbaar

Foto en videomateriaal is op aanvraag beschikbaar.

Meer informatie treft u aan op www.climatechangecollege.org (Engelstalig) en www.benjerry.nl (Nederlands)

Informatie over de PowerSwitch campagne treft u aan op: http://www.panda.org/campaign/powerswitch

Contactgegevens Marc Cornelissen:
Email: info@xmarx.nl

Spechtstraat 102
3145 XM Maassluis
telefoon 010-4471734
mobiel: 06-55-138592

Wereld Natuur Fonds: Martijn van Triest, email mtriest@wwf.nl Ben & Jerry's Nederland: Jeroen Verdenius, email Jeroen.Verdenius@unilever.com -
Marc Cornelissen
Spechtstraat 102
3145 XM Maassluis

Wereld Natuur Fonds
unit persvoorlichting
Boulevard 12
3707 BM Zeist