Gemeente Utrecht


Antwoord op vragen inzake parkeertarieven parkeergarages Utrecht
71 Vragen van mevrouw N.A.M.E. Wigny
(ingekomen 13 juli 2005)


In het Utrechts Nieuwsblad van d.d. 12 juli jl. stond het artikel "Nieuw parkeertarief in Zeist: 'Geldklopperij of...". Uit het artikel blijkt dat Utrechtse parkeergarages verschillende soorten van prijsberekening hanteren. Utrecht kent twee grote particuliere parkeerbedrijven, Q-park en Interparking.

Bij Interparking rekent men in gehele uren. Vijftien minuten parkeren kost dus hetzelfde als een uur parkeren in de Interparking parkeergarages Moreelsepark, Godebald, Jaarbeurs, Radboud, Rijnkade, Stationsstraat, Springweg en Vredenburg. Overigens fluctueren de uurprijzen van deze parkeergarages wel. Bij de Jaarbeurs betaal je voor 61 minuten parkeren 4 euro 40, terwijl dit bij parkeergarage Radboud voor 4 euro kan.

Bij Q-park varieert het aantal minuten in het uur. Zo rekent Q-Park Parkeergarage Mineurslaan, in een uur 56 minuten. Hier kan men wel per minuut betalen.

Alhoewel het college geen directe zeggenschap heeft over de wijze waarop particuliere exploitanten parkeertarieven in rekening brengen heeft het college wel in 2002 aangegeven dat het serieus werk zou maken van structureel overleg met de particuliere exploitanten onder andere om de tariefstelling in kaart te brengen.

Het CDA hecht aan een bereikbare stad en aan een eerlijk parkeerbeleid. De CDA-fractie heeft de zorg dat de weinig transparante en bovendien diverse parkeertariefstelling in de stad kan leiden tot veel onbegrip bij de burgers.

1. Gezien de berichten zoals in het Utrechts Nieuwsblad zoals hierboven geciteerd is de CDA-fractie benieuwd te vernemen wat de stand van zaken is met betrekking tot het overleg met de parkeergarage-exploitanten.
2. Is het college bekend met het feit dat er diverse parkeertarieven en modellen van uurberekening worden gehanteerd in de in de stad aanwezige parkeergarages ? Zo ja, wat vindt het college hiervan en heeft hierover overleg plaatsgevonden ?
3. Is het college met het CDA van mening dat het tariefregime bij de diverse garages absoluut niet eenduidig is en verwarring zaait bij de burger ? En ziet het college hier net als het CDA graag verandering in komen ?


Antwoorden van burgemeester en wethouders
(verzonden 23 augustus 2005)

1. Gemeente Utrecht heeft geen directe zeggenschap over de wijze waarop particuliere exploitanten parkeertarieven in rekening brengen. Bij de beantwoording van schriftelijke vragen van de VVD op 5 september 2002 over dit onderwerp (2002, nummer 76) hebben wij aangegeven in overleg te treden met particuliere garage-exploitanten. In het kader van de ontwikkelingen in het Stationsgebied - de meeste particuliere parkeergarages zijn hier gevestigd - vindt regelmatig overleg met hen plaats. Dit heeft echter geen concrete resultaten opgeleverd op het gebied van de parkeertarieven. Overleg vanuit gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld wel tot gevolg gehad dat de entree van de parkeergarage Springweg is opgeknapt.
2. Ja, wij zijn hiervan op de hoogte. Zoals reeds bij antwoord 1 aangegeven zijn de particuliere garage-exploitanten vrij om diverse modellen te hanteren.
3. Nee, wij hebben geen signalen van burgers ontvangen waaruit blijkt dat de verschillende tarieven tot verwarring zouden leiden. Nogmaals, gemeente Utrecht heeft geen bevoegdheid in het bepalen van de parkeertarieven in private parkeergarages.


---- --