AutoRai

Print

Astra TwinTop: nieuw dakconcept danst de "Cabrio-Coupé Lambada"

(25-8-2005)
Tijdens âInternationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt (15â25 september) brengt Opel op zijn stand statische autoâs tot leven met een nieuwe dans.
De bezoekers kunnen namelijk de Astra TwinTop, die in Frankfurt zijn wereldpremière beleeft, de âCabrio-Coupé Lambadaâ zien uitvoeren. Met een druk op een knop doorlopen in totaal vijf componenten een reeks van nauwkeurig gechoreografeerde bewegingen met behulp van vijf elektrische motoren, acht hydraulische cilinders, 13 sensoren en 14 kinematische scharnierpunten. Het grootste voordeel van het innovatieve dakconcept van de Astra TwinTop: de afzonderlijke onderdelen zijn kleiner dan in conventionele systemen en nemen in de kofferruimte dus minder plaats in.

Designdoelstellingen: functionaliteit volgt vormgeving Volgens dit motto legden de ontwerpers en de deskundigen op gebied van ruimtelijke indeling (âpackagingâ) hun doelstellingen vast. De ingenieurs van GM/Opel ontwikkelden vervolgens in nauwe samenwerking met de specialisten van CarTopSystems (CTS) het uiteindelijke dakconcept, dat niet alleen zorgde voor mooie lijnen, maar ook voor een optimale interieurruimte voor een model met wegklapbare stalen hard-top. Dankzij de royale schouder- en knieruimte van de Astra TwinTop hebben ook volwassenen achterin voldoende ruimte om comfortabel te reizen. Projectmanager Klaus-Rudolf Reuter: âWe hebben alle op de markt beschikbare daksystemen zorgvuldig geanalyseerd en merkten al snel dat geen enkel systeem voldeed aan ons doel om een aantrekkelijk design te creëren met een ruim interieur en een grote bagageruimte. De enige optie was dus een volkomen nieuw concept ontwerpen.â

Spectaculair: een dans van onderdelen
Behalve voor de ontwikkeling van het concept was voor de vervaardiging van het eerste driedelig wegklapbare dak in een seriewagen in dit segment een zeer nauwkeurige afstemming vereist. Dit blijkt uit de opeenvolging van de bewegingen die bij het openen en sluiten van het dak door de motoren, cilinders en sensoren worden gestuurd â een proces dat door de ingenieurs de âLambadaâ wordt genoemd.

De volautomatische dans van de onderdelen wordt ingezet met een druk op een knop bovenaan de voorruit of via de afstandsbediening in de contactsleutel van de auto. Om de weg vrij te maken zakken de kaderloze ruiten een paar millimeter uit hun sponningen. Vervolgens klapt het kofferdeksel open naar de achterzijde van de auto, terwijl gelijktijdig het voorste dakelement van zijn bevestigingspunten loskomt. In de meest spectaculaire fase rollen de drie dakelementen naar achteren en zwenken daarbij rond de twee hoofdlagers bij de rugleuning van de achterste zitplaatsen. Tegelijkertijd komt de achterruit naar voren uit zijn bevestiging in de C-stijlen en komt de afdekking achter de achterste hoofdsteunen omhoog. De drie dakpanelen schuiven er onder en worden netjes in de bovenste helft van de kofferruimte opgeborgen. Voordat het paneel achter de achterste hoofdsteunen en het kofferdeksel weer wordt gesloten, worden twee kleine flappen uitgevouwen, die nauw tegen de zijkanten van de carrosserie aansluiten en de openingen afsluiten. In de finale van de bijna 30 seconden durende opvoering bewegen de zijruiten weer omhoog naar hun oorspronkelijke positie. Een discreet geluidssignaal geeft het einde van de voorstelling aan. Het mechanisme is ontworpen voor een vlekkeloze werking. De âLambadaâ kan alleen worden gestart als het scheidingsschot in de kofferruimte in positie is. Dit schot is met een contactsensor verbonden en vormt een horizontale scheiding in de kofferruimte. Het schermt de nuttige laadruimte af wanneer het dak geopend is en voorkomt zo dat de dakpanelen tegen de bagage aandrukken.

Projectmanager Reuter benadrukt dat âhet showkarakter niet meer is dan een welkom neveneffect. Optimale functionaliteit was voor ons het belangrijkste â met zo weinig mogelijk bewegende delen.â Een aantal voorgestelde oplossingen, zoals een groot aantal puzzelachtige dakelementen, belandde al snel in de prullenmand. âDe ontwerpers zouden ook niet akkoord gaan met dergelijke ideeën, omdat zoveel naden de zuivere lijnen van het model zouden hebben aangetast. Onze oplossing is niet alleen visueel geslaagd, ze veroorzaakt ook geen windgeluiden.â

Een absolute primeur: elektrische laadhulp
De ingenieurs van GM/Opel hebben ook een absolute noviteit in de Astra TwinTop gebouwd, de elektrische laadhulp Easy Load. Dankzij deze innovatie kan de bagageruimte van 200 liter in de cabrioconfiguratie volledig worden benut. Met een druk op een knop kunnen de horizontaal opgeborgen dakpanelen in de koffer 25 centimeter worden opgetild. Bagage en boodschappentassen kunnen zo gemakkelijk uit de bagageruimte worden genomen of onder het scheidingsschot worden ingeladen. âWe hebben heel wat denkwerk en inspanningen verricht om dit idee perfect te implementeren,â zegt Klaus-Rudolf Reuter. âIk weet zeker dat onze klanten deze standaardvoorziening op prijs zullen stellen, omdat de bagage gemakkelijk en snel bereikbaar blijft, ook al is het dak geopend.â

Bovendien is de bijna 440 liter grote bagageruimte van de Astra TwinTop door haar inhoud en vorm geschikt voor dagelijks gebruik. De compacte constructie van de scharnieren van het kofferdeksel zorgt voor plaatsbesparing in de bagageruimte. In plaats van de gebruikelijke omvangrijke buisconstructie wordt voor het eerst een complex systeem van 14 kinematische scharnierpunten in de Astra TwinTop gemonteerd, dat het kofferdeksel bij het openen en sluiten in twee richtingen beweegt. De koffervloer ligt drie centimeter lager dan bij de Astra GTC, waardoor extra ruimte ontstaat. Het praktische ontwerp van de bagageruimte wordt bovendien benadrukt door de opbergvakken aan de zijkanten, de doorlaadopening voor ski's en de uitsparing voor een reservewiel, waarin een reservewiel of een vierdelige windgeleider en een bandenreparatieset een plaats vinden.

Hoewel het concept onontgonnen terrein was en aan uiterst strenge eisen moest beantwoorden op het vlak van kwaliteit en functionaliteit, werd de Astra TwinTop in een recordtijd van slechts 17 maanden ontwikkeld. Reuter vertelt dat de prestatie van zijn team ook te danken is aan het uitzonderlijk efficiënt gebruik van de allernieuwste simulatieprogramma's op de computer en de lange ervaring van technisch partner CTS in de ontwikkelings- en productieprocessen. De cabrio-coupé met vier zitplaatsen zal vanaf begin 2006 worden geproduceerd in Antwerpen, waar ook de volledige dakmodule ter plaatse zal worden gemonteerd.