KLM

05/034

KLM noemt eerste airbus a330 "dam"

TOULOUSE, 25 augustus 2005 - KLM heeft vandaag in Toulouse bij Airbus haar eerste A330-200-vliegtuig in ontvangst genomen. KLM's president-directeur Leo van Wijk en president Gustav Humbert van Airbus doopten het vliegtuig in Toulouse, waarbij ook de naam werd onthuld. KLM's A330's krijgen namen van beroemde stadspleinen. Het eerste toestel heet "Dam - Amsterdam".

Het toestel vliegt vanmiddag naar Schiphol, waar het rond 16:00 uur voor het eerst op de nieuwe thuishaven Schiphol zal landen. Op Schiphol zullen de laatste werkzaamheden aan en diverse trainingen in het vliegtuig plaatsvinden. Vanaf 1 september 2005 zal de "Dam" worden ingezet op de dagelijkse retourdiensten tussen Amsterdam en Washington.

KLM heeft tot nu toe bij Airbus zes A330-200's besteld en gaat aanvullend twee van deze toestellen leasen bij ILFC. Na de "Dam" worden er dit jaar nog twee toestellen afgeleverd, die zullen worden ingezet op de vluchten naar Newark (New York) en naar Accra in Ghana. De zevende en achtste toestellen worden in februari en maart 2007 aan de KLM-vloot toegevoegd. De A330's zullen bij KLM voornamelijk worden ingezet op bestemmingen in Noord-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Daarnaast zullen de toestellen in de drukke uren sporadisch worden ingezet op grote Europese bestemmingen als Londen en Parijs.

De A330-200 gaat bij KLM gefaseerd de Boeing 767-300ER vervangen. Voor de passagier levert dit een ruimere cabine, met verbetering van service en comfort op. De World Business Class telt dertig stoelen en de Economy Class kan plaats bieden aan 221 passagiers. De A330 heeft het standaard World Business Class en Economy Class-product, zoals dat ook in de Boeing 777 wordt geboden. In beide klassen kunnen de passagiers gebruikmaken van het personal video on demand-systeem, met in verschillende talen een zeer gevarieerd aanbod aan films, video en audio programma's, spelletjes, flight tracking en bestemmings- en luchthaveninformatie,

Voor KLM Cargo biedt de vervanging van de Boeing 767 door de A330 het voordeel dat in het nieuwe Airbus-type de standaard LD-3 containers kunnen worden beladen, die ook worden gebruikt in de Boeing 747, 777 en MD-11. Afhankelijk van het gewacht van de aanwezige passagiers en bagage kan de A330 tot 14 ton vracht vervoeren.