Ingezonden persbericht


Silverstone / Assen, 25 aug. 2005

Eerste meters Jurgen van den Goorbergh op Rizla-Suzuki

Jurgen van den Goorbergh testte dinsdagnamiddag tijdens een anderhalf uur durende privé-test op het circuit van Silverstone voor het eerst de Rizla Suzuki GSX-R1000. Met de supersnelle Suzuki zal hij van 2 t/m 4 september deelnemen aan het WK Superbike op het TT Circuit Assen.

Het werden drukke minuten voor de 35-jarige Bredanaar, die zowel met de motor als met het team kennismaakte. Na enkele kleine aanpassingen begon Jurgen in de stralende zon aan een poging de grenzen van de Suzuki te verkennen.

Jurgen was zeer tevreden over zijn eerste rondjes, al kreeg hij niet de tijd om de machine helemaal uit te kunnen testen. "We hadden anderhalf uur en daarin kun je natuurlijk nog niet echt veel doen, maar ik was al blij dat we het circuit op mochten. Ondanks de korte training, is mijn eerste indruk heel goed. We hebben voornamelijk aan mijn positie op de machine gewerkt dat voelde prima aan", aldus de Brabander. Na zijn eerste testrondjes op zijn Rizla Suzuki zal Jurgen in het eerste weekeinde van september op het TT Circuit Assen zijn nieuwe aanwinst tonen aan zijn thuispubliek.

De reglementen van het wereldkampioenschap Superbikes schrijven voor dat alle deelnemers starten op de Pirelli banden normaalgesproken maakt het Rizla team echter gebruik van Dunlops waardoor er al voor de technici van het team enkele aanpassingen noodzakelijk waren. Jurgen kon diverse compounds testen waardoor er goede basis afstelling worden waarin het afleggen van de raceafstand mogelijk geacht wordt. Jurgen bleef net iets meer dan twee seconden achter op het bestaande baanrecord van het Silverstone GP circuit, waardoor Jurgen de sessie met een positief gevoel af kon sluiten.

"Het belangrijkste is dat ik gevoel krijg met deze machine, die veel meer vermogen heeft dan ik de laatste jaren van een machine gewend ben. Dat heeft tijd nodig en men moet ook niet vergeten dat het inmiddels al weer drieënhalve maand geleden is dat ik op een motorfiets heb gezeten. Verleren doe ik het nooit, maar ik moet wel weer in het ritme komen", zei Van den Goorbergh. Ondanks dat eindigde Jurgen op het circuit van Silverstone op minder dan 2 seconden van het ronderecord!

"Wonderen mag men volgende week niet verwachten'', bleef Jurgen bescheiden. "Het belangrijkste is dat ik gevoel krijg met deze machine, die veel meer vermogen heeft dan ik de laatste jaren gewend ben", zei Van den Goorbergh, die daar zeer waarschijnlijk de tijd voor krijgt, aangezien Suzuki vanaf volgend jaar met een Nederlands team volwaardig wil meedraaien in de WK Superbike.

"Ik kan wel gaan roepen dat ik in Assen even top drie rijd, maar dat slaat nergens op. Dat weekeinde zal ik voornamelijk benutten om de machine nog beter te leren kennen. Maar je weet natuurlijk nooit wat er gebeurt", besluit Jurgen.

De Britse Rizla Suzuki Team coördinator Simon Green verklaarde dan ook achteraf: "We hebben een uitstekende test met Jurgen achter de rug, en hij was zeer complimenteus over onze Superbike-machine. Jurgen was goed te spreken over de vermogens afgifte en wij hebben denk ik goede basis afstelling gevonden hemzelf zijn zitpositie en de motor op zich, ondanks dat de verschillen tussen Silverstone en Assen groot zijn. Natuurlijk is het in ons nadeel dat we de banden niet kennen maar oordeel is dat de met Jurgen een rijder hebben die heel veel kennis heeft van het circuit waardoor we goede hoop hebben toch goed te presteren."

Een groot deel van de Nederlandse motorsportfans zal op 4 september speciaal naar Assen afreizen, om Van den Goorbergh succesvol aan het werk te zien. De Brabander kreeg van de TT een wildcard om aan de start te verschijnen en het is niet eens onmogelijk dat Nederlands beste motorcoureur op zijn thuiscircuit excelleert. De machine waarop hij rijdt is namelijk dezelfde als die van de Australiër Troy Corser, die momenteel de WK-stand in de Superbikes aanvoert met maarliefst acht overwinningen dit seizoen.

****************

Ingezonden persbericht