Frans Maas

Persbericht / Press release

Frans Maas realiseert nettowinst van 8,0 miljoen in het eerste halfjaar 2005 (2004: 8,2 miljoen)


· Nettowinst inclusief eenmalige bate van 4,2 miljoen door verkoop Frans Maas Hong Kong

· Omzet fractioneel hoger

· Brutomarge licht beter op 38,6%

· Goede resultaten logistiek en lucht- en zeevrachtexpeditie
· Internationale (land)expeditieactiviteiten per saldo verliesgevend
· Strategie: focus op winstgevendheid (land)expeditieactiviteiten en groei logistiek en lucht- en zeevracht

Venlo, 25 augustus 2005

Logistiek dienstverlener Frans Maas realiseerde in de eerste helft van 2005 een omzet van 549,4 miljoen, fractioneel hoger dan de omzet in dezelfde periode in 2004 ( 546,3 miljoen).
De brutomarge steeg licht tot 38,6%. In de eerste helft 2005 bedroeg het bedrijfsresultaat 16,1 miljoen. Hierin is opgenomen een bate van 4,2 miljoen uit de verkoop van Frans Maas Hong Kong. Gecorrigeerd voor het wegvallen van douane-expeditiewerkzaamheden door de toetreding van 10 nieuwe EU-landen en eenmalige baten ligt het bedrijfsresultaat 2,0 miljoen lager dan in het eerste halfjaar 2004. Deze daling is geheel toe te schrijven aan de internationale (land)expeditieactiviteiten. De financieringskosten stegen met 1,2 miljoen naar 5,9 miljoen door een hogere schuldenlast. De investeringen bedroegen 24,9 miljoen ten opzichte van 21,1 miljoen in de eerste helft 2004.
De operationele cashflow was 21,6 miljoen (eerste helft 2004: 22,2 miljoen). Het nettoresultaat kwam uit op 8,0 miljoen (eerste helft 2004: 8,2 miljoen). De winst per aandeel daalde licht van 1,40 naar 1,35.

Kerncijfers 2005 2004 Mutatie in % (Op basis van IFRS )
(in miljoenen euro's)
Netto-omzet 549,4 546,3 +0,6 Brutomarge 212,1 210,0 +1,0 Bedrijfsresultaat 16,1 17,8 -9,5 Nettowinst 8,0 8,2 -2,5 Nettoresultaat per aandeel 1,35 1,40 -3,5


---

Persbericht / Press release

IFRS.
Door de invoering van IFRS wordt een aantal lease-overeenkomsten op de balans opgenomen. Dit leidt tot een licht hoger bedrijfsresultaat (+ 0,5% van de omzet), terwijl hogere interestkosten dit positieve effect tenietdoen. De invloed op zowel de rentedekking als het nettoresultaat is derhalve marginaal.
Vooral het opnemen van een aantal leasecontracten heeft geresulteerd in een balansverlenging met 47,0 miljoen. Ultimo 2004 is het groepsvermogen verlaagd naar 63,0 miljoen als gevolg van correcties uit hoofde van (netto) toekomstige pensioenverplichtingen, de afboeking van goodwill op de uitbreiding van meerderheidsdeelnemingen (met name Polen) en het niet activeren van start-up kosten. De solvabiliteit daalt als gevolg van de nieuwe regelgeving tot 13% in vergelijking met 21% onder Dutch GAAP.

Toelichting op gang van zaken.
De omzet van de internationale (land)expeditie (ca. 55% van de totale omzet) daalde met ca. 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met name het eerste kwartaal was zwak. De toegenomen kosten voor diesel en belastingen (Maut) hebben enerzijds een omzetverhogend effect, anderzijds leiden de toegenomen kosten in deze competitieve markt tot verhoogde prijsdruk.
De margedruk en het achterblijven van volume hebben ertoe geleid dat het resultaat terugliep en per saldo negatief is.
De omzet in logistiek (ca. 25% van de totale omzet) bleef op peil waarbij de goede resultaten verder werden verbeterd.
De omzet van zee- en luchtvrachtexpeditie (ca. 20% van de totale omzet) nam 9% toe bij een goede winstgevendheid.

In Noord/West-Europa (ca. 55% van de totale omzet) daalde de omzet met 4%. Met name het Verenigd Koninkrijk had te kampen met lagere volumes. Dit had een negatief effect op de resultaten. De landen in de Benelux en Scandinavië lieten opnieuw een goed resultaat zien.
De omzet in Zuid-Europa (ca. 25% van de totale omzet) steeg met bijna 7%. Vooral in Spanje maar ook in Frankrijk groeiden de internationale (land)expeditieactiviteiten goed, waardoor de verliezen fors werden gereduceerd. In Italië namen de logistieke activiteiten substantieel toe.
In de regio Centraal- en Oost-Europa (20% van de totale omzet) groeiden expeditie en logistiek met bijna 10%. Het resultaat was licht negatief door het wegvallen van de douane- expeditieactiviteiten en de uitbreiding van de infrastructuur in Oost-Europa.

Doordat de investeringen niet uit de operationele cashflow gefinancierd konden worden en het werkkapitaal aanzienlijk toenam als gevolg van seizoensinvloeden, namen de rentedragende schulden met 32,0 miljoen toe.
Het investeringsniveau van 24,9 miljoen bestond voor ca. 17,0 miljoen uit de afronding van een aantal in 2004 opgestarte investeringsprojecten zoals de overname van de resterende aandelen in Polen en uitbreidingen in Portugal, Sofia, Praag, Bratislava en Athene.

Strategie.
Frans Maas beschikt over een uniek zeer fijnmazig en pan-Europees netwerk bestaande uit een drietal aan elkaar gerelateerde activiteiten: internationale (land)expeditie, logistiek en lucht- en zeevracht. De diensten binnen dit netwerk variëren van enkelvoudig vervoer van een zending tot een groeiend aantal complexe logistieke oplossingen. Frans Maas hanteert een winstdoelstelling van minimaal 4% van de netto-omzet voor elke activiteit.
---

Persbericht / Press release

Het volume in een aantal regio's is echter te gering om het gewenste rendement te realiseren. Daar waar regionaal het volume toereikend is, zoals bijvoorbeeld in de Benelux, voldoen de (land)expeditieactiviteiten aan de financiële doelstelling. Op dit moment is de (land)expeditieactiviteit per saldo verliesgevend. De logistiek en lucht- en zeevrachtexpeditie voldoen aan de winstdoelstelling.

Er is een actieplan ontwikkeld dat zich richt op een verbetering van de resultaten van de internationale (land)expeditieactiviteiten door:

· een kostenreductieprogramma dat binnen twee jaar zal leiden tot een verlaging van de kosten met ca 1% van de omzet. Het programma zal zich o.a. richten op procurement, efficiencyverbeteringen binnen het netwerk en het reduceren van `non- added value'-activiteiten;

· het realiseren van volumetoename door gerichte verkoopinspanningen in een aantal geselecteerde regio's en door verdere samenwerkingsvormen met derden te onderzoeken.

Het actieplan logistiek richt zich op verdere geografische groei. Gezien de kennis en reputatie van Frans Maas op dit terrein ziet de onderneming goede mogelijkheden de sterke positie op het gebied van logistieke dienstverlening verder uit bouwen binnen het Europese netwerk.

Het actieplan voor lucht- en zeevrachtexpeditie zal zich richten op verdere versterking van de internationale strategische allianties en intensivering van de interne samenwerking binnen het Europese netwerk.

Vooruitzichten.
Enerzijds verwacht Frans Maas geen veranderingen in de onzekere marktomstandigheden, anderzijds heeft de Raad van Bestuur het vertrouwen dat de uitvoering van de actieplannen door het management bijdragen aan het versterken van de marktpositie van Frans Maas en zullen leiden tot een verbetering van de winstgevendheid. De effecten hiervan zullen geleidelijk zichtbaar worden.
De Raad van Bestuur acht het tegen deze achtergrond niet verantwoord een uitspraak te doen over het te verwachten 2005 resultaat.