Ingezonden persbericht

LOI-cursisten zonder stress naar hun examen

De LOI lanceert ZS2-concept (Zeker Slagen Zonder Stress) op basis van het e-learningplatform MemoTrainer

ROTTERDAM, 20050825 -- Rotterdam ­ Veel cursisten beginnen pas enkele dagen voor hun examen met het herhalen van de leerstof. Op dat moment zijn ze veel van wat ze tijdens de cursus hebben geleerd alweer vergeten. MemoTrainer biedt een online leermethode die kennis activeert met gerichte herhalingsvragen. Het helpt cursisten de leerstof op te slaan in hun langetermijngeheugen. Zo begeleidt MemoTrainer cursisten zonder stress naar hun examen! Vanaf eind augustus 2005 biedt de LOI, de grootste aanbieder van afstandsonderwijs in Nederland, zijn studenten de online kennistrainer ZS2 aan, op basis van het MemoTrainer e-learningplatform.


De Duitse psycholoog Ebbinghaus(1) ontdekte dat studenten al na 24 uur 80% van de net geleerde stof zijn vergeten. Hij ontwikkelde een herhalingsschema waarmee kennis in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen. MemoTrainer is gebaseerd op dit herhaalschema.

Een MemoTrainer-training is opgebouwd uit verschillende soorten vragen. Cursisten kunnen op elk gewenst moment trainen via internet. Op grond van individuele scores bepaalt het systeem aan welke onderwerpen een cursist extra aandacht moet besteden. De volgende training die MemoTrainer klaarzet is hierop gebaseerd. MemoTrainer herinnert de cursist bovendien via e-mail aan nieuwe trainingen. Zo verzorgt MemoTrainer voor iedereen een trainingsschema op maat.

De LOI wil met de inzet van ZS2, op basis van MemoTrainer, haar cursisten nog efficiënter en effectiever begeleiden naar het examen. Richard Weber van trainings- en adviesbureau Key Result gebruikt MemoTrainer al enkele jaren ter ondersteuning van Prince2 projectmanagement trainingen. ,,Met succes,'' vertelt hij. ,,Ons slagingspercentage steeg tot 99%, maar veel belangrijker is dat het kennisniveau van cursisten structureel is gestegen. De cijfers voor de examens zijn met ruim 20% omhoog gegaan. Wij geven nu zelfs slagingsgarantie".

Memory: A Contribution to Experimental Psychology, Hermann Ebbinghaus (1885)
Translated by Henry A. Ruger & Clara E. Bussenius (1913)
Originally published in New York by Teachers College, Columbia University