Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
26 augustus 2005
Ons kenmerk
IVW/TeW/2005-407
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Voortgangsrapportage Risicovolle Riooloverstorten

Geachte voorzitter,

Hierbij informeer u de over de stand van zaken bij de voortgang van de vergunningverlening en sanering van risicovolle riooloverstorten (verderop kortweg: RRO's). Dit ingevolge de toezegging gedaan zowel in het Algemeen Overleg op
9 september 2004 als in de brief (IVW/DW/DX/MS/2004-099) waarbij de Minister van Verkeer en Waterstaat u het inspectierapport 2004 heeft toegezonden.

Samenvatting en conclusies
Uit de herinspectie blijkt dat van de oorspronkelijke lijst van 710 RRO's er per

1 mei 2005 nog 39 niet aan de norm voldoen (5,5% van het oorspronkelijke aantal).
In de meeste gevallen ligt dat aan het niet treffen van tijdelijke maatregelen, waarmee dit het belangrijkste resterend knelpunt is. De waterbeheerders zijn van mening dat zij dat niet kunnen afdwingen met de tot hun beschikking staande wettelijke instrumenten.

Gebleken is dat er een inhaalslag is gemaakt ten aanzien van de vergunningverlening en de planning van de saneringen.

Uitgangssituatie
De oorspronkelijke lijst van RRO's bevatte 710 overstorten. Uit het Inspectierapport 2004 bleek dat daarvan per 1 mei 2004 nog 184 als risicovol gedefinieerde RRO's (dat wil zeggen niet gesaneerd en geen tijdelijke maatregelen) over waren.
De prognose per 1 januari 2005 was dat er daarvan 85 zouden zijn gesaneerd zodat er nog 99 RRO's zouden resteren. Eveneens bleek uit het Inspectierapport 2004 dat er per 1 mei 2004 ook nog 13 nieuwe, urgent te saneren overstorten bijgekomen waren.

Resultaten herinspectie
In de bijlage bij deze brief "Stand van zaken vergunningverlening en sanering risicovolle riooloverstorten" wordt per overstort de situatie per
1 mei 2005 weergegeven ten aanzien van de drie deelaspecten als hierboven genoemd. Hieronder zijn de resultaten kort samengevat.


1. Saneringen
Uit de door de Inspectie V&W uitgevoerde herinspectie blijkt dat het afgelopen jaar daadwerkelijk 66 RRO's zijn gesaneerd. Dat betekent dat per 1 mei 2005 nog 118 RRO's over zijn van de oorspronkelijke lijst van 710.


2. Niet aan de norm voldoen.
Weliswaar is er enerzijds sprake geweest van minder daadwerkelijke saneringen dan verwacht werd, maar anderzijds voldoet een groter dan geprognosticeerd aantal van de resterende RRO's inmiddels wel aan de norm , namelijk 79. Deze zullen in de reguliere toezichttaak van de Inspectie Verkeer en Waterstaat worden meegenomen.

Er resteren dan 39 RRO's die niet (helemaal) aan de norm voldoen. Deze zijn als volgt uit te splitsen:

|Reden van niet voldoen aan de norm |aantal overstorten       |
|Wel vergunning en planning, maar   |29                       |
|geen tijdelijke maatregelen        |                         |
|Wel vergunning en tijdelijke       |4                        |
|maatregelen, maar geen             |                         |
|saneringsplanning                  |                         |
|Wel vergunning, maar geen planning |1                        |
|en geen tijdelijke maatregelen     |                         |
|Wel planning en tijdelijke         |4                        |
|maatregelen, maar geen vergunning, |                         |
|Geen vergunning, geen planning èn  |1                        |
|geen tijdelijke maatregelen        |                         |
|Totaal                             |39                       |

3. De belangrijkste knelpunten uit het Inspectierapport 2004 In het inspectierapport 2004 werden 7 echte knelpunten genoemd, de blame and shamelijst. Daarvan zijn inmiddels 2 RRO's gesaneerd. Eén RRO is inmiddels vergund en van tijdelijke maatregelen voorzien in afwachting van sanering begin 2006. Over 4 RRO's zijn inmiddels (bestuurlijke) afspraken gemaakt, gericht op een spoedige sanering. Deze afspraken zijn recent en derhalve nog niet vastgelegd in een vergunning.


4. Nieuwe urgent te saneren overstorten
In het Inspectierapport 2004 werd de aanwezigheid vastgesteld van 13 nieuwe overstorten die dan ook urgent gesaneerd moeten worden. Daarvan zijn er 2 inmiddels gesaneerd, zodat er nog 11 overblijven, waarvan er thans 3 niet aan de norm voldoen. In twee van die gevallen gaat het om RRO's op het Noordzeestrand bij
Beverwijk en Egmond. De derde overstort ligt in waterschap Hunze en Aa's.

Toegezegde en door de inspectie uitgevoerde acties In lijn met de aanbevelingen in het inspectierapport 2004 heeft de Inspectie V&W de volgende acties uitgevoerd:
Er is door de IVW aangestuurd op (bestuurlijk) overleg voor de overstorten in

Terneuzen en Oud-Beijerland. Deze overleggen hebben plaatsgevonden en zoals hierboven aangegeven tot resultaat geleid.
De Inspectie heeft de waterbeheerders met niet gesaneerde RRO's aangeschreven. Hierbij is aangedrongen op het geven van inzicht in de ontbrekende saneringsplanningen en het treffen van tijdelijke maatregelen. De betreffende inliggende gemeenten hebben een afschrift van deze brief ontvangen. Als gevolg hiervan is in een aantal gevallen alsnog tijdelijke maatregelen getroffen teneinde aan de norm te kunnen voldoen.

Toegezegde acties die nog wachten op uitvoering
De Inspectie V&W Toezichteenheid Waterbeheer heeft nog moeten wachten met het vorderen van adequate handhaving door de waterbeheerders. Dit houdt verband met het nog niet in werking zijn van de Wet Handhavingstructuur. Dit wetsontwerp is namelijk nog in behandeling bij de Eerste Kamer.

Vervolg
Op basis van de genoemde resultaten en conclusies zal ik:
1. De Inspectie Verkeer en Waterstaat nog dit jaar inzet laten plegen om volgens een maatwerkbenadering de resterende knelpunten (die vooral betrekking hebben op het uitblijven van tijdelijke maatregelen) aan te doen pakken.

2. De IVW zal de VROM-Inspectie op de hoogte stellen en verzoeken om in hun toezichtrelatie met gemeenten en provincies handhavend optreden van de waterbeheerders te ondersteunen teneinde het nemen van tijdelijke maatregelen te bevorderen.

3. U per medio 2006 opnieuw informeren over de voortgang van vergunningverlening en sanering, alsmede het voldoen aan de afgesproken norm.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen


-----------------------
norm: per 1 januari 2005 dienen de overstorten te zijn gesaneerd, dan wel tenminste voorzien van een adequate vergunning, een saneringsplanning en zijn voorzien van tijdelijke maatregelen gericht op het voorkomen van risico's voor volks- en diergezondheid.