Nederlandse Spoorwegen

Halfjaarbericht 2005
NV Nederlandse Spoorwegen

Klantoordeel stijgt licht; kostenreductie succesvol
· Reizigersgroei zet door

· Klantoordeel stijgt licht ondanks toename van verstoringen
· Financieel resultaat verdubbeld; investeringsniveau hoog
· Operationele kwaliteit voor verbetering vatbaar

De groei van het vertrouwen van reizigers in NS en in het reizen per trein heeft zich in het eerste halfjaar van 2005 voortgezet. Dit vertaalt zich in een verdere groei van het aantal reizigerskilometers. Mede door acties rond bijvoorbeeld de NS Lente-toer en het Voordeel- urenabonnement, is de verkoop van treinkaartjes en abonnementen gestegen. Het bedrijfsresultaat van NS is over het eerste halfjaar meer dan verdubbeld, vooral als gevolg van hogere vervoersomzet en kostenreductie in Nederland. De klantwaardering is verbeterd op belangrijke onderdelen als op tijd rijden, informatie bij vertragingen en sociale veiligheid.

NS heeft in de eerste helft van dit jaar een bedrijfsresultaat behaald van 141 miljoen ten opzichte van 56 miljoen in het eerste halfjaar van 2004. Het nettoresultaat is meer dan verdubbeld tot
112 miljoen ( 47 miljoen in het eerste halfjaar van 2004). In het segment reizigersvervoer steeg het bedrijfsresultaat van 21 miljoen tot 75 miljoen. Het totaal geïnvesteerd vermogen in dit segment bedraagt 2,2 miljard en ook in de komende jaren worden honderden miljoenen geïnvesteerd in nieuwe treinen en renovatie van bestaande treinen. Investeringen die moeten worden terugverdiend. Een verdere stijging van het bedrijfsresultaat van het reizigersvervoer is noodzakelijk om ook in de toekomst in nieuwe treinen te kunnen blijven investeren, de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen en de dienstverlening te kunnen blijven verbeteren. Kosten- beheersing blijft daarom de komende jaren noodzakelijk.

Kwaliteit dienstverlening
NS prijst zich gelukkig dat de prestaties en de waardering van reizigers zich weer bevinden op het hoge niveau van begin 2000; het jaar waarin de prestaties terugliepen. Zorgelijk is dat juist nu NS de dienstverlening weer op orde heeft, de invloed van storingen onder meer in de railinfrastructuur toeneemt. In het licht van de grote hoeveelheid onderhoudswerkzaamheden die ook de komende periode nog noodzakelijkerwijs aan het spoor verricht moeten worden, maakt NS zich hierover grote zorgen. Met ProRail en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt constructief gesproken over oplossingen.

Op belangrijke onderdelen als op tijd rijden, informatie bij vertragingen en sociale veiligheid is de klantwaardering wederom gunstiger geworden. De beschikbaarheid van een zitplaats blijft hoog scoren: daarvoor geeft 76% NS een ruime voldoende. NS zet de inspanningen onverminderd voort om de verschillende aspecten van klanttevredenheid nog verder te verbeteren.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 31 augustus 2005
Pagina 2/9

Ontwikkeling opbrengsten en resultaat De totale opbrengsten van NS zijn met 282 miljoen (21%) gestegen tot 1.626 (eerste halfjaar
2004 1.344 miljoen). Deze stijging doet zich voor een deel voor bij het binnenlands reizigers- vervoer als gevolg van een toename van de reizigersomvang en de tariefstijging per 1 januari 2005. Ook de eind vorig jaar verworven vervoersconcessie van Northern Rail (Engeland) draagt aanmerkelijk bij in de omzet. Ook de Strukton Groep laat een flinke omzetstijging zien.

Bedrijfsopbrengsten Bedrijfsresultaat per halfjaar in miljoenen euro's per halfjaar in miljoenen euro's
1.800 1.604 1.626 160 141
1.600 1.340 1.369 1.458
1.365 1.399 1.344 140
1.400 1.253 1.252 1.271 120 104
1.200 100 88
1.000

800 80 58 56
600 60 41
400 40 28
18 16
200 20 -3 -1 0 0 I II I II I II I II I II I -20 I II I II I II I II I II I
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2000 2001 2002 2003 2004 2005

De totale bedrijfslasten van NS zijn als gevolg van het kostenreductieprogramma AIDA en een hoger kostenbewustzijn slechts beperkt toegenomen ten opzichte van het vergelijkbare activiteitenniveau van vorig jaar. Tegenover de verdere toename van de Nederlandse infraheffing met 15 miljoen in het eerste halfjaar 2005 zijn de overige bedrijfslasten door een hogere productiviteit en bezuinigingen gestabiliseerd of gedaald. Daarentegen leidt de uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten met de exploitatie van Northern Rail en de forse omzetstijging van Strukton Groep tot een daarmee samenhangend kostenniveau dat 17% hoger ligt dan vorig jaar. Hierdoor stijgen de totale bedrijfslasten van NS van 1.288 miljoen in het eerste halfjaar 2004 tot
1.485 miljoen in het eerste halfjaar 2005. Het saldo van rentebaten en rentelasten komt 4 miljoen gunstiger uit op 18 miljoen. Na aftrek van de belasting wordt een nettoresultaat van 112 miljoen behaald. Het nettoresultaat is ten opzichte van het eerste halfjaar 2004 ( 47 miljoen) meer dan verdubbeld. De vennootschaps- belasting is in 2005 met 47 miljoen dan ook dienovereenkomstig fors hoger dan in 2004 ( 23 miljoen).
In het eerste halfjaar van 2005 is 140 miljoen geïnvesteerd. Een belangrijk deel van de investeringen is bestemd voor de verdere vernieuwing van het treinenpark voor onze reizigers. De ingebruikname van 378 nieuwe intercitydubbeldekkers is afgerond.

Belangrijkste ontwikkelingen
Ook dit jaar houdt de NS-directie onverminderd vast aan het succesvolle in 2002 geïntroduceerde beleid service omhoog, kosten omlaag. NS wil reizigers veilig, op tijd en comfortabel vervoeren via aantrekkelijke stations.

De sturing van de onderneming blijft gericht op vijf hoofddoelstellingen:
· op tijd rijden

· informatie verstrekken en service verlenen
· bijdragen aan de sociale veiligheid
· voldoende vervoerscapaciteit creëren
· zorgen voor schone treinen en stations

Datum 31 augustus 2005
Pagina 3/9

Na zorgvuldig en langdurig overleg heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op 19 april jl. de concessie voor het Nederlandse hoofdrailnet tot 2015 aan NS verleend. In het bijbehorende eerste vervoerplan heeft NS ambitieuze en hogere doelstellingen voor dit jaar vastgelegd. De realisatie over de eerste zes maanden laat op een aantal doelstellingen een stabilisatie zien en NS verwacht dat extra inspanning van alle partijen vereist is om de doelstellingen te halen. NS is in gesprek met spoorbeheerder ProRail en het Ministerie om te zoeken naar verbeteringen en in dat verband te nemen maatregelen.
Conform de Wet Personenvervoer zijn recentelijk veertien contracten voor regionale trein- diensten door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat omgezet in concessies. De concessies hebben een bepaalde looptijd. De regionale overheden zullen de bevoegdheden voor een aantal treindiensten van het Ministerie overnemen en openbare aanbestedingen voor het reizigers- vervoer verzorgen. Met het vastleggen van de looptijd is duidelijkheid geschapen over de periode waarin NS het reizigersvervoer op deze regionale lijnen verzorgt.

Naast Merseyrail exploiteert NS-dochter NedRailways sinds december 2004 samen met partner Serco in Engeland ook de concessie van Northern Rail. De contractsduur is 8 Y jaar. Northern bestrijkt het gebied tussen Liverpool, Manchester, Sheffield en Leeds in het zuiden en Newcastle en Carlisle in het noorden. De concessie omvat 475 stations en een omvangrijk spoornet waarover met
265 treinen jaarlijks 60 miljoen reizigers worden vervoerd. De concessie bestaat uit zowel stadsgewestelijk als regionaal vervoer. Beide Engelse concessies dragen nu volledig bij aan de opbrengst van het reizigersvervoer.

In het eerste halfjaar van 2005 zijn verdere voorbereidingen getroffen voor een eerste praktijkproef met de OV-chipkaart en toegangspoortjes op stations langs de Hoekse Lijn. De verwachting is nu dat reizigers op deze lijn eind 2005 kunnen gaan reizen met de chipkaart. Dit betekent een eerste zichtbare kennismaking met het nieuwe landelijke vervoerbewijs bij NS. Met de OV-chipkaart kan de reiziger in de toekomst in het hele openbaar vervoer met één kaart terecht.

Toelichting per segment
NS is actief in de marktsegmenten reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en -exploitatie en bouw. In een apart segment zijn de overige ­ ondersteunende ­ activiteiten ondergebracht. De ontwikkelingen binnen de verschillende segmenten worden hierna toegelicht.

Segment Reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2005 een positief resultaat van
75 miljoen gerealiseerd tegenover 21 miljoen vorig jaar.

De totale opbrengsten zijn met 199 miljoen toegenomen. Deze toename is ten dele te verklaren door de stijging van de vervoersomzet op het binnenlandse net. De opbrengsten stegen hier met bijna 7% van 739 miljoen naar 789 miljoen. De verdere stijging is te danken aan de exploitatie van vervoersconcessies in Engeland nu Northern Rail voor het eerst bijdraagt.

De bedrijfslasten zijn onder meer vanwege de exploitaties in Engeland gestegen van 848 miljoen in het eerste halfjaar van 2004 naar 993 miljoen in het eerste halfjaar van 2005. De Nederlandse infraheffing is wederom gestegen en wel van 57 miljoen naar 72 miljoen. De omvang van het reizigersvervoer in Nederland is verder toegenomen van 7.003 miljoen reizigerskilometers in de eerste helft van 2004 naar 7.185 miljoen reizigerskilometers in 2005, een stijging van 2,6%.
Segment Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie De opbrengsten van het segment Knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn gestegen van 192 miljoen in het eerste halfjaar van 2004 naar 209 miljoen met stijgende retail- en horecaomzet en

Datum 31 augustus 2005
Pagina 4/9

opbrengsten uit verkoop van vastgoedobjecten. Het bedrijfsresultaat is daarmee aanzienlijk gestegen van 32 miljoen in het eerste halfjaar 2004 naar 47 miljoen in 2005.

De service op de stations is verder verbeterd. Zo is NS begonnen op de eerste grote stations met het aanbieden van draadloos internet (Wifi). Dit jaar worden meer stations hiervan voorzien. Op station Utrecht Centraal is een nieuw concept voor de stationsrestauraties onder de naam De Tijd gelanceerd. Naast horecafaciliteiten biedt De Tijd ook moderne werk- en vergaderruimtes. Ook hiervoor geldt dat dit nieuwe concept op meerdere stations zal worden gerealiseerd.

Segment Bouw
De opbrengsten van Strukton Groep stegen van 262 miljoen in het eerste halfjaar 2004 naar
332 in 2005. Het bedrijfsresultaat ligt met 15 miljoen fors hoger dan vorig jaar ( 9 miljoen).

Personeel en organisatie
In april heeft NS met vakorganisaties een akkoord bereikt over één CAO die de zes bestaande bedrijfs-CAO's vervangt. De CAO bevat moderne afspraken over bonussen bij beter presteren en ontmoediging van vermijdbaar ziekteverzuim. De CAO geldt tot 1 april 2007. Het aantal medewerkers is gestegen van 22.957 fte medio 2004 naar 24.818 medio 2005. Deze toename van per saldo 1.861 fte bestaat uit een stijging van 2.307 fte's bij de Engelse vervoersconcessies, en een daling van het aantal medewerkers in Nederland met 446 fte. Het ziekteverzuim in het eerste half jaar 2005 ligt met 7,3% nagenoeg op het niveau van 2004 (7,2%).

Hoofddoelstellingen
Op tijd rijden: de aankomstpunctualiteit voor het Nederlandse hoofdrailnet is in het tweede kwartaal van 2005 uitgekomen op 86,1%. Dit ligt echter 1,6 procentpunt lager dan in het tweede kwartaal van 2004 (87,7%).*

Informatievoorziening bij ontregeling: over 'informatie bij vertraging' waren in het tweede kwartaal meer klanten positief te spreken dan een jaar geleden. Het klantoordeel steeg hier verder van 45% van de treinreizigers die een rapportcijfer van 7 of hoger gaf in het tweede kwartaal van 2004 naar
47% in het tweede kwartaal van dit jaar.

Vervoerscapaciteit: Op dit aspect is het klantoordeel nog altijd het hoogst (76% geeft een 7 of hoger). Met name door het nu afgeronde aankoopprogramma van nieuwe intercitydubbeldekkers, beschikt NS nu weer over voldoende vervoerscapaciteit.

Sociale veiligheid: het gevoel van veiligheid onder treinreizigers nam verder toe. In het tweede kwartaal van 2005 gaf 71% van de treinreizigers een rapportcijfer van 7 of hoger tegenover 69% vorig jaar.

Schone treinen en stations: het klantoordeel over de mate waarin het interieur van de trein en het station schoon zijn, is marginaal gedaald van 52 naar 51%.


* m.i.v. 2005 worden (gelet op het grote belang) alleen de proces- en klanttevredenheidscijfers gegeven die betrekking hebben op het Nederlandse hoofdrailnet (dus exclusief overige concessies) waarop ook het Vervoerplan is gebaseerd.

Datum 31 augustus 2005
Pagina 5/9

Halfjaarcijfers 2005 NV Nederlandse Spoorwegen

Met het oog op de implementatie van IFRS (International Financial Reporting Standards) in 2006 zijn de waarderingsgrondslagen bij de halfjaarcijfers aan IFRS aangepast voor zover dit past binnen de Nederlandse verslaggevingsregels. Daarnaast zijn ingaande 2005 nieuwe richtlijnen van kracht van de Raad voor de Jaarverslaggeving, waarvan de belangrijkste de richtlijn voor personeels- beloningen en pensioenen is (richtlijn 271). De huidige pensioenregelingen worden geactualiseerd en in samenhang hiermee zijn deze pensioenregelingen verwerkt als toegezegde bijdrageregeling. Het effect van de waarderingwijzigingen is in het eigen vermogen per 1 januari 2005 verwerkt en bedraagt per saldo 4 miljoen negatief.

Geconsolideerde winst- en verliesrekening (Bedragen in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2005 2004 Som der bedrijfsopbrengsten 1.626 1.344 Som der bedrijfslasten 1.485 1.288 Bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsuitoefenening 141 56 Financiële baten en lasten 18 14 Resultaat voor belastingen 159 70 Belastingen -47 -23 Netto resultaat 112 47

Datum 31 augustus 2005
Pagina 6/9

Geconsolideerde balans
(Bedragen in miljoenen euro's) 30-06-2005 31-12-2004 Activa
Vaste activa
(Im)materiële vaste activa 2.638 2.637 Vastgoedobjecten 266 271 Financiële vaste activa 217 236 Latente belastingvorderingen 864 714
3.985 3.858 Vlottende activa 2.369 2.354 Totaal activa 6.354 6.212 Passiva
Eigen vermogen 3.734 3.634 Aan komende jaren toe te rekenen baten 314 324 Voorzieningen 192 218 Latente belastingverplichtingen 36 34 Langlopende verplichtingen 945 965 Kortlopende verplichtingen 1.133 1.037 Totaal passiva 6.354 6.212 Solvabiliteit 64% 64% Mutatieoverzicht Eigen vermogen
Stand per 31 december 2004 3.634 af: dividend over winst 2004 -11 stelselwijzigingen -4 bij: nettoresultaat lopend boekjaar 112 overige mutaties 3 Stand per 30 juni 2005 3.734

Datum 31 augustus 2005
Pagina 7/9

Kasstroom
(Bedragen in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2005 2004 Netto resultaat 112 47 Afschrijvingen 138 126 Overige mutaties -21 -11 Bruto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 229 162 Mutaties werkkapitaal 22 64 Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 251 226 Kasstroom uit investeringen -135 -142 Kasstroom uit financieringsactiviteiten -178 -37 Mutatie in liquide middelen en uitgezette gelden -62 47

Kerncijfers
eerste halfjaar
2005 2004 Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 789 739 Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 7.185 7.003 Retail en horeca omzet op stations (in miljoenen euro's) 121 115 Personeelsaantal in mensjaren eind juni* 24.818 22.959 Bedrijfsresultaat/bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 8,7 ,2
---

* Dit betreft alle medewerkers van NS inclusief Strukton en het NS aandeel in buitenlandse consessies

Segmentatieoverzicht
Knooppunt- ontwikkeling Reizigersvervoer en -exploitatie Bouw Overig *) Totaal Eerste halfjaar 2005 2004 2005 2004 2005 2004 2005 2004 2005 2004 Bedrijfsopbrengst 1.068 869 209 192 332 262 17 21 1.626 1.344 Bedrijfslasten 993 848 162 160 317 253 13 27 1.485 1.288 Bedrijfsresultaat 75 21 47 32 15 9 4 -6 141 56 Duurzame bedrijfsmiddelen 2.196 2.182 513 542 123 120 72 61 2.904 2.905 Investeringen 109 138 20 15 6 6 5 3 140 162 Afschrijvingskosten 111 100 13 14 7 7 7 5 138 126 Aantal medewerkers
in fte ultimo 17.187 15.558 3.424 3.208 3.589 3.562 618 631 24.818 22.959
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Inclusief eliminaties van leveringen binnen het concern

Datum 31 augustus 2005
Pagina 8/9

Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in het halfjaarbericht 2005 opgenomen halfjaarcijfers over de periode 1 januari 2005 tot en met 30 juni 2005, bestaande uit de geconsolideerde balans, de geconsolideerde winst- en verliesrekening, alsmede de toelichting daarop, van de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht beoordeeld. Deze halfjaarcijfers zijn opgesteld onder verantwoordelijkheid van de leiding van de vennootschap. Het is onze verantwoordelijkheid een beoordelings- verklaring inzake deze halfjaarcijfers te verstrekken. Werkzaamheden
Onze werkzaamheden bestonden, overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot beoordelingsopdrachten, in hoofdzaak uit het inwinnen van inlichtingen bij functionarissen van de vennootschap en het uitvoeren van cijferanalyses met betrekking tot de financiële gegevens. Door de aard en de omvang van onze werkzaamheden kunnen deze slechts resulteren in een beperkte mate van zekerheid omtrent de getrouwheid van de halfjaarcijfers. Deze mate van zekerheid is lager dan die welke aan een accountantsverklaring kan worden ontleend. Oordeel
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat de half- jaarcijfers niet voldoen aan in Nederland algemeen aanvaarde grondslagen voor tussentijdse financiële verslaggeving.

Utrecht, 30 augustus 2005

KPMG Accountants NV
Bijlage: Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2005

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@holding.ns.nl
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Datum 31 augustus 2005
Pagina 9/9

Bijlage

Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2005 % klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft 1
2004 2005 kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw Op tijd rijden 35% 38% 43% 40% 41% 41% Beschikbaarheid zitplaats 74% 76% 80% 72% 76% 76% Informatie bij vertraging 43% 45% 45% 47% 48% 47% Sociale veiligheid trein en station 68% 69% 70% 70% 70% 71% Reinheid treininterieur en station 51% 52% 51% 53% 54% 51% Klantgerichtheid personeel 56% 57% 56% 56% 56% 55% Algemeen oordeel 62% 66% 67% 67% 68% 67% Punctualiteit 2
Treinen op tijd binnen 3 minuten 3 85,3% 87,7% 87,9% 83,3% 85,2% 86,1% Treinen op tijd binnen 5 minuten 3 91,9% 93,3% 93,4% 90,7% 92,0% 92,4% Aansluitingen gehaald in % 91,3% 92,4% 92,6% 89,8% 90,6% 91,2% Niet gereden treinen (t.o.v. spoorboekje) 1,5% 1,4% 1,2% 2,4% 5 1,7% 2,7% 4

toelichting

1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.

2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
4. Is inclusief ProRailstaking op 17 juni. Zonder deze dag: 1,6%.
5. Is inclusief stakingsdag op 14 oktober. Zonder deze dag: 1,3%.