Kamer van Koophandel

Kamers van koophandel tevreden met de beleidsreactie van EZ

De kamers van koophandel kunnen zich goed vinden in de beleidsreactie, zoals die vandaag door de staatssecretaris van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) naar de Tweede Kamer is gestuurd. Uit de evaluatie blijkt dat de kamers van koophandel (kvk's) goed presteren en bij de ondernemers in de regio veel waardering krijgen. EZ legt met de positionering van de kvk's een duidelijke en constructieve visie neer. Deze visie ligt in de lijn van de professionaliseringsslag die de kamers van koophandel reeds enkele jaren geleden hebben ingezet, met als resultaat een centraal en digitaal Handelsregister, een vernieuwde aanpak voor de landelijke voorlichting en een fusie tussen de 21 kamers van koophandel.

De Staatsecretaris wijst in haar reactie op de noodzaak om een aantal landelijke taken centraal uit te voeren, te weten de registervoering en de voorlichting. Reeds in 2003 is de KvK gestart met de voorbereidingen hiertoe. Op dit moment is het Handelsregister al geheel gecentraliseerd en gedigitaliseerd. Ook maken de kamers van koophandel reeds gebruik van de door de staatsse-cretaris genoemde centraal aangeboden "shared services". Dit leidt tot een uniform produkt en efficiencywinst, waarmee de kvk's goedkoper kunnen leveren.

Regio moet autonoom blijven
Centrale aansturing van regiostimulering heeft geen meerwaarde. Juist directe invloed en verantwoordelijkheid van regionale ondernemers- en werknemersvertegenwoordigers maken regiostimulering effectief. De autonomie van de kamers op het gebied van de regiostimulering is daarom essentieel. Ook moeten de regionale besturen kunnen blijven beslissen over activiteiten en prijskaartjes van de regiostimulering. Aldus kunnen de kvk's, volgens staatssecretaris Van Gennip: "Een breed pallet van nuttige activiteiten uitvoeren".

De kvk's zijn groot voorstander van het organiseren van zogeheten ondernemershuizen of ondernemersplein en daarmee ondernemers te faciliteren in "one stop, one shop"-dienstverlening. Bij de Kamer van Koophandel Twente en Oost-Brabant (Eindhoven) zijn deze samenwerkingsvormen al volledig in werking.

Financieringsstructuur
De kvk's worden gefinancierd uit twee bronnen: eigen inkomsten uit tarieven voor producten en diensten én heffingen die van ondernemers worden gevraagd. Bij de eerste bron wordt het pro-fijtbeginsel toegepast: degene die gebruikt ("profiteert") moet ook betalen. De kvk's blijven pleiten voor een maximale toepassing van dit beginsel, omdat dan de heffing omlaag kan.

De gemiddelde heffing per onderneming is in de onderzochte periode gedaald, terwijl de dienstverlening en de kwaliteit daarvan fors is toegenomen. Meer dan tweederde van de ondernemers in Nederland betaalt minder dan ¤50.- per jaar voor de rregistratie én de andere diensten van de kamer. De kvk's blijven zich inspannen om efficiencymogelijkheden om te zetten in lagere heffingen. Dienstverlening die overal hetzelfde is, wordt al in de tarieven geüniformeerd. Zo zal de heffing voor de registratie binnenkort overal in Nederland hetzelfde zijn.

Kleinere besturen
Elke kamer van koophandel heeft een eigen algemeen bestuur als hoogste orgaan. De wetgever heeft hiervoor uitdrukkelijk gekozen om zo bij de taakuitvoering zoveel mogelijk rekening te kunnen houden met regionale omstandigheden. Mede dankzij de digitalisering en nieuwe aanpak van de registratie en landelijke voorlichting zal dit veranderen. De kvk's hebben daarom medio 2005 voor deze taken een centrale aansturing en decentrale uitvoering afgesproken. De kvk's staan open voor een verkleining van de besturen, mits het draagvlak in de regio sterk blijft. Kwalitatief goede, daadkrachtige en maatschappelijk betrokken bestuurders zijn nu belangrijk. De kvk's vinden verder dat de tripartiete samenstelling (vanuit grote bedrijven, MKB en vakbeweging) gehandhaafd blijft. Hiermee wordt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de economische ontwikkeling van de regio goed uitgedrukt.

Toezichtsrelatie kamers-EZ
De Staatssecretaris steekt, waar het het toezicht op de kvk's betreft, de hand terecht in eigen boezem. De toezichtsrelatie is redelijk verkaveld over dossiers en departementen. Dit toezicht is echter de laatste jaren verbeterd, maar behoeft nog verdere verbetering. Een jaarlijks overleg over de realisaties moet in de plaats komen van de voortdurende politieke evaluatie van de afge-lopen jaren. De kvk's werken aan een strategische samenwerking met Economische Zaken bij projecten en programma's die gericht zijn op stimulering van (regionale) economie.

Corporate governance wordt in de moderne samenleving steeds belangrijker. De kamers zullen vooruitlopend op nieuwe wetgeving een algemene uniforme gedragscode ontwikkelen gericht op bestuurlijk zuiver handelen en deze invoeren uiterlijk 1 januari 2006, bij de start van de nieuwe bestuursperiode.

Gebiedsindeling
De kamers van koophandel beraden zich momenteel over de bestaande regio-indeling. Eventuele wijzigingen hierin moeten aansluiten op de economische samenhang tussen gebieden en agglomeraties. Het bevorderen van de regionale economie kan dan het meest effectief worden uitgevoerd. Het Kabinetsbeleid gericht op de stimulering van de economie vereist ook uitvoering op regionaal en lokaal niveau. Door de centrale aansturing van de registratie- en voorlichtingstaak is er voor deze taken in feite sprake van één kamer. Daarnaast worden de regionale kamers als uitvoeringsorganisatie in de regio steeds belangrijker. Conform het verzoek van de staatssecretaris zullen de kamers uiterlijk 1 december a.s. voorstellen doen.




Kamer van Koophandel