FNV

`De Geus helpt havenwerkgevers bij sabotage tewerkstelling'

Minister De Geus helpt de havenwerkgevers bij hun sabotage van het overleg over de tewerkstelling van alleen geregistreerde vakmensen voor het laden en lossen. Die kritiek hoorde de bewindsman woensdag op het Plein voor de Tweede Kamer aan tijdens het lawaaiprotest van FNV Bondgenoten.
"En zijn weer de kwade jongens die gaan staken. Het moet niet nog gekker worden", sprak vakbondsbestuurder Niek Stam de vijftienhonderd demonstranten toe. Zijn toespraak is onder dit bericht op te halen.

"De enige reden dat De Geus het ILO-verdrag 137 wil opzeggen, is de weigering van de werkgevers om de verplichte registratie van werknemers op zich te nemen", vulde henk van der Kolk, de voorzitter van FNV Bondgenoten, aan.

Maar De Geus gaf voor de lawaaiige menigte geen krimp. Hij zegt het verdrag op en vindt dat de vakbonden bij de werkgevers moeten zijn om afspraken te maken. Daarop ging hij het debat met de Tweede Kamer over de voorgenomen opzegging van het internationale arbeidsverdrag aan.

FNV Bondgenoten vreest voor verdringing van havenwerkers door goedkope en onervaren uitzendkrachten, ook uit Oost-Europa. Hierdoor komt de veiligheid bij het sjorren in het geding, staan de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van ervaren krachten op het spel.

In werkkleding en met de helmen op togen zeker vijftienhonderd havenwerkers, die acht uur staken, naar Den Haag. Velen in werkkleding en met helmen op en voorzien van fluitjes om het kabinetsplan weg te fluiten. De manifestatie op het Plein gaat door zolang het debat duurt.

ILO-verdrag 137 bepaalt dat alleen geregistreerde havenwerkers mogen laden en lossen. De Geus wil daarvan af nu de werkgevers toch niet aan registratie meewerken. Het kabinetsbeleid is bovendien gericht op het flexibeler maken van de arbeidsmarkt.

FNV Bondgenoten presenteerde de kamerleden zijn visie op een gezonde tewerkstelling in de havens. Volgens vakbondsbestuurder Niek Stam is de organisatie in de buurlanden België en Duitsland een goed voorbeeld, hoewel deze landen het ILO-verdrag niet hebben ondertekend. Daar wordt echter uit eigen beweging nauw samengewerkt om de arbeidsmarkt in de havens te reguleren.

De rechter bepaalde op 29 september 2004 op verzoek van FNV Bondgenoten dat de weigering van de Staat om de registratie te bewerkstelligen in strijd is met het door ons land wel geratificeerde ILO-verdrag. Tegelijkertijd bepaalde de rechter dat de regering niet kan opleggen de registratie in een wet te regelen, omdat hij dan op de stoel van de politiek zou gaan zitten.

Om uit de patstelling te komen, besloot De Geus het verdrag dan maar op te zeggen. "Dit is toch te gek voor woorden", reageerde vakbondsbestuurder Stam subiet. "De Geus rijdt door rood en haalt dan het stoplicht maar weg."

ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van laad- en losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de pasjesregeling. Maar deze organisaties bestaan niet meer.

Zie hier het persbericht over het wetsvoorstel van De Geus dat in de Tweede Kamer aan de orde is.

Hieronder zijn de toespraak van Niek Stam is de vakbondsvisie over de tewerkstelling in de havens op te halen.
Attachments:
toespraak Niek Stam.doc
vakbondsvisie Tewerkstelling Havens.doc