FNV

Nedcar stilgelegd om aanzeggen ontslag goed te laten verlopen

Autofabriek Nedcar in het Limburgse Born ligt woensdag stil om de aangekondigde ontslagaanzeggingen in goede banen te leiden. FNV Bondgenoten is tevreden over de aanpak.

In juli sloot de vakbond een overeenkomst over het schrappen van 668 van de 4000 arbeidsplaatsen. Het aantal ontslagen blijft beperkt tot 368, de overige 300 boventalligen komen in een detacheringspool.

"Wat vandaag gebeurt is een uitwerking van de overeenkomst", legt vakbondskaderlid Wiel Crins uit. "Bij de vorige ontslagronde moesten de boventalligen door de draaiende lijnen naar kantoor komen om het slechte nieuws te horen. Dit nooit weer, hebben we toen meteen gezegd."

Woensdagochtend kregen de werknemers thuis telefonisch bericht over ontslag en overplaatsing naar een detacheringspool. Meteen daarna leverde een koeriersdienst en pakket af met alle informatie. 's Middags zijn in de fabriek vrijblijvende bijeenkomsten belegd - eerst voor de ontslagen collega's, daarna voor de gedetacheerden - om emoties met elkaar te delen.

"Het klinkt misschien gek", vertelt Croins vanaf de werkvloer, "maar de sfeer is hier toch wel ontspannen. Natuurlijk is het altijd kloten, een negatief gevoel. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat Nedcar een zorgvuldige procedure heeft uitgezet."

In de detacheringspool blijven medewerkers 2,5 jaar met behoud van hun arbeidsovereenkomst en aanverwante arbeidsvoorwaarden. Het is de bedoeling dat ze uitgeleend worden aan andere bedrijven.

"Het voordeel is dat goede opgeleide, ervaren medewerkers voor Nedcar behouden blijven terwijl ze werk en inkomen houden", legt Crins, de voorzitter van de bedrijfsafdeling van FNV Bondgenoten bij Nedcar, uit. "In goede tijden kunnen ze weer in de autofabriek komen."

De vakbond maakt zich ernstige zorgen over de continuïteit van Nedcar sinds Daimler-Chrysler begin dit jaar afzag van zijn voornemen om de helft van de aandelen over te nemen van Mitsubishi. De Japanse autofabrikant staat er financieel niet zo goed voor en maakt in Limburg de Colt. Daimler Chrysler maakt er de Smart die minder goed verkoopt dan gehoopt.

De productievolumes zijn dit jaar dan ook al een paar keer fors naar beneden bijgesteld waardoor veel werknemers met de armen over elkaar stonden. Een aanpassing in de personeelssterkte was aanvankelijk niet mogelijk. Met FNV Bondgenoten was in december 2004 nog een werkgelegenheidsgarantie overeengekomen.

"Maar gezien de marktontwikkelingen van de huidige modellen en de prognoses voor 2006 hadden we geen keus", zegt Crins. "Met dit akkoord denken we op de meest sociaal verantwoorde wijze een oplossing te hebben gevonden voor de overcapaciteit."

Eind mei bezorgde Crins tijdens het FNV-congres in Rotterdam via de kersverse voorzitter Agnes Jongerius nog een persoonlijk getinte `zorgbrief' over de situatie bij Nedcar aan premier Balkenende.