Ingezonden persbericht



- Persbericht ­

Onderzoek Tintelingen wijst uit:
Kerstpakket niet meer wat het geweest is

Amsterdam, 13 september 2005 - Wanneer werknemers zelf hun kerstcadeau uitzoeken, kiezen zij niet voor een traditioneel kerstpakket maar eerder voor een duurzaam product of een belevenis. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, uitgevoerd in opdracht van Tintelingen, aanbieder van kerstgeschenken-op-maat.

Wanneer werknemers zelf een kerstgeschenk kunnen uitkiezen, kiest iets meer dan de helft (51%) voor een duurzaam product. Het Rituals verwenpakket, het Cresta weerstation en het tijdschriftenabonnement zijn als duurzame producten het meest populair. Ongeveer een kwart van de werknemers (26%) zal voor een 'belevenis' kiezen zoals zweefvliegen of een 3-gangen diner bij Humphrey's Deli & Dinner. Het traditionele kerstpakket wordt in 12% van de gevallen uitgezocht. 1 op de 10 werknemers (10%) geeft aan voor het goede doel te kiezen. Het Ronald McDonald Kinderfonds wordt het meest gekozen.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat mannen vaker voor een praktisch cadeau kiezen (weerstation) terwijl vrouwen vaker voor een verzorgingsproduct voor zichzelf zullen kiezen (Rituals pakket). Het tijdschriftenabonnement is populair onder zowel mannen als vrouwen.

Patrick Moreu, managing director van Tintelingen: 'Het traditionele kerstpakket is uit de tijd. Werknemers willen zelf hun kerstcadeau uitzoeken. Voor de werkgever biedt een online aanbieder van kerstgeschenken-op-maat grote voordelen. Men betaalt alleen wat er daadwerkelijk wordt besteld, heeft nooit meer een tekort of overschot aan kerstpakketten en de logistieke rompslomp wordt uit handen genomen omdat het kerstpakket thuis wordt bezorgd.'

Tintelingen staat aanstaande woensdag 14 en donderdag 15 september op de beurs RelatieZ, een exclusieve vakbeurs voor relatie- en eindejaarsgeschenken, in de jaarbeurs in Utrecht.

Over het onderzoek:
Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO in samenwerking met Tintelingen. Tintelingen wilde aan de hand van het onderzoek inzicht krijgen in de keus van de consument waneer zelf een kerstpakket uitgekozen kan worden. Het onderzoek is online uitgevoerd. In totaal hebben 1.107 werkzame personen in de leeftijd van 20 tot en met 55 jaar deelgenomen aan het onderzoek. Zij konden één van de vier assortimenten van Tintelingen (een duurzaam product, een belevenis, een goed doel of het traditionele kerstpakket) kiezen.

Over Tintelingen:
Tintelingen, het kerstgeschenk met een persoonlijk tintje, is een aanbieder van kerstgeschenken-op-maat. Tintelingen biedt haar klanten een webshop op internet waar een kerstpakket kan worden uitgezocht. In samenwerking met de klant wordt een assortiment samengesteld uit een ruim aanbod van de verschillende productgroepen uit drie prijsklassen (25, 35 en 45 Euro). Uiteindelijk kan de medewerker een kerstgeschenk kiezen uit: producten (15), belevenissen (5), goede doelen (13), of traditioneel kerstpakket (1). Wanneer de klant op internet een keus heeft aangegeven wordt deze binnen 24 uur afgeleverd op het opgegeven adres. Zie voor meer informatie ook: www.tintelingen.nl

**