AutoRai

Kia Magentis beleeft wereldprimeur in Frankfurt

(9/14/2005)
Kia introduceert een belangrijke nieuwkomer in het zakelijke segment: de compleet nieuwe Magentis.
Een exclusief ontwerp dat speciaal is aangepast om aan de veeleisende Europese consument tegemoet te komen. Het resultaat is een zeer luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.

Het is bekend dat Kia en Hyundai bepaalde technische componenten delen. Echter, de Magentis onderscheidt zich nu met een unieke zelfdragende carrosserie, sportievere zelfdragende wielophanging en uiterst geavanceerde motoren. Kia daagt de gevestigde orde in het competitieve D-segment uit met verrassend krachtige pluspunten. De Magentis behoudt de naam van zijn voorganger als eerbetoon. Tegelijkertijd is de sprong vooruit in design, techniek, comfort en prestaties zo groot dat absoluut van een volledig nieuw model sprake is.

Exclusief hi-tech ontwerp voor Kia
Voor de nieuwe Magentis ontwikkelde Kia een eigen platform, dat in de komende jaren ook toegepast zal worden in de opvolger van de huidige Carens. De elegante en dynamische vormgeving spreekt voor zich, maar verwijst ook naar de vele hi-tech oplossingen van Kia ingenieurs. Om de comfortabel en tegelijk sportief rijdende Magentis te realiseren, is elk onderdeel letterlijk gewogen en meestal te zwaar bevonden. De zelfdragende structuur is in alle dimensies gegroeid en, door sterk toegenomen gebruik van staal met hoge treksterkte, niettemin nauwelijks zwaarder. De stijfheid van de carrosserie is veel groter dan voorheen.

Samenvattend is de nieuwe Magentis te kenschetsen als een grotere middenklasse sedan met hoger comfort, betere prestaties en lager brandstofverbruik dan men in deze klasse verwacht.

Comfort en prestaties vooraan in de business class De Magentis werd langer, breder en hoger met de wielen verder naar buiten geplaatst. De verbeterde aërodynamica zorgt voor gunstigere cijfers voor brandstofverbruik en bovendien minder windgeruis. De onafhankelijke voorwielophanging werd niet alleen lichter, maar ook compacter. Dit maakte het mogelijk om het passagierscompartiment te vergroten en de vooroverbouw te verkleinen. De
tandheugel-stuurinrichting is afgestemd op de Europese sportieve smaak: direct en exact, zonder nerveus te worden. De onafhankelijke achterwiel-ophanging is eveneens lichter, zodat de wielen bij hoge snelheid en slechter wegdek meer contact met de weg houden. Het remsysteem is geheel overeenkomstig wat men in deze klasse mag verwachten: schijven rondom, vooraan geventileerd, en tenminste voorzien van vierkanaals ABS plus EBD.

Effectieve geluidsisolatie is slechts het sluitstuk van alle maatregelen die NVH (Noise, Vibration, Harshness) terugdringen. In de Magentis worden geluid en vibraties zoveel als mogelijk tegengegaan bij de bron: de motor en de wielophanging. De hardheid van het onderstel is verregaand verminderd door isolatie op kritische plaatsen, zodat trillingen worden gesmoord in plaats van versterkt en/of doorgegeven.

Stoelen op Europees XL formaat
Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die alleen hier âen niet in de USA, Japan en eldersâ aangeboden worden. Deze bieden meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend bij de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Het stuurwiel is in hoogte (radiaal) verstelbaar en kan ook in diepte (axiaal) verstelbaar geleverd worden. Hiermee kunnen kleinere en juist grotere bestuurders in dezelfde auto allebei een perfect ontspannen zitpositie innemen.

Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere keuze voor Europa is all-black of two-tone zwart met grijs. De overige details van het interieur worden op deze keuze afgestemd. Drie sterke, zuinige en schone Euro-4 motoren
Alle motoren voldoen nu al ruimschoots aan de toekomstige Euro-4 norm voor emissies. De prestaties zullen daar allerminst onder te lijden hebben. Het vermogen kan tot bijna 190 pk (2.7 V6) oplopen en de trekkracht boven 300 Nm (2.0 CRDi) uitstijgen. Naar verwachting wordt een acceleratie ruim onder 10 seconden uit stilstand tot 100 Km/h haalbaar, evenals een topsnelheid van circa 215 km/h (beide 2.7 V6). De exacte waarden worden na de Europese homologatie bekend.

De nieuwe viercilinder tweeliter benzinemotor maakt gebruik van CVVT (Continuously Variable Valve Timing). Een handgeschakelde vijfbak zorgt voor sportieve acceleratie, met een overdrive voor ontspannen toeren in de hoogste versnelling. Een viertraps automatische transmissie is optioneel.

De 2.7 V6 is ingrijpend herzien, met hogere prestaties en duurzaamheid bij lager benzine-verbruik als doelstelling. Deze motor geeft de Magentis zijn absolute topprestaties en biedt ook maximaal comfort voor de inzittenden. Niet in de laatste plaats door een nieuwe vijftraps automaat.

2.0 CRDi dieselmotor met roetfilter sterk in zakelijk segment Vooral zakelijke veelrijders zullen met de Magentis turbodiesel veel rijplezier hebben, nog vermeerderd door de extreem gunstige exploitatiekosten. De handgeschakelde zesbak is voorzien om de hoge trekkracht van de tweeliter turbodiesel adequaat in snelheid om te zetten. Optioneel is een viertraps automaat. Het Diesel Particle Filter (DPF) vangt schadelijke roetdeeltjes af, zodat de Magentis diesel zich kan meten met de schoonste autoâs op de weg.