AutoRai

Daihatsu op de IAA in Frankfurt

(9/14/2005)
Sinds zijn debuut in 1981 heeft de Cuore, vanwege zijn praktische eigenschappen en modieuze styling, wereldwijd en in het bijzonder onder vrouwelijke bestuurders veel fans gekregen. Om verder aan hun wensen tegemoet te komen, heeft de Cuore recentelijk een vernieuwing van zowel delen van het exterieur als het interieur ondergaan. De 3-deursversie is nu sportiever dan ooit en de 5-deursversie straalt nu nog meer kwaliteit uit. De zeer gewaardeerde basiseigenschappen van de Cuore blijven ongewijzigd.

De Cuore is Daihatsuâs belangrijkste compacte auto en staat voor zowel zuinigheid en praktische hanteerbaarheid als klassenloze kwaliteit en prestaties. De nieuwe Cuore is ons beeld van een basisauto met een innovatief concept voor de nieuwe generatie.

De essentie van de Cuore komt tot uitdrukking in comfortabele rijeigenschappen en een hoog gebruiksgemak. Het interieur gaan alle voorstellingen die men normaal gesproken van een compacte auto heeft, te boven. Het in- en uitstappen gaat probleemloos, omdat de deuren tot 90 graden geopend kunnen worden en de zittingen een comfortabele hoogte hebben. Dankzij het in hoogte verstelbare stuur kan iedere bestuurder een geschikte positie innemen. Ook het manoeuvreren in smalle straten is vanwege de kleine draaicirkel kinderspel. En vanwege de behoorlijke bagageruimte is de Cuore zeer geschikt voor dagelijks gebruik.

Wereldpremière: D-Compact 4x4 â meer dan alleen een conceptmodel SUVâs zijn populair vanwege hun sterke en macho uitstraling, maar tegelijkertijd zijn veel automobilisten van mening dat deze autoâs niet handig zijn in het alledaagse gebruik. Zij kiezen liever voor een reguliere personenauto vanwege de praktische hanteerbaarheid. Niettemin zouden veel van deze automobilisten er geen bezwaar tegen hebben om bijvoorbeeld bij zware sneeuwval wél een SUV te rijden, omdat deze bij zware weersomstandigheden meer veiligheid biedt.

Daihatsu heeft een antwoord op dit dilemma: de D-Compact 4x4, een nieuwe, compacte SUV, met een krachtig, dynamisch en modern uiterlijk. Met zijn zorgvuldig vormgegeven carrosserie combineert de D-Compact 4x4 de eigenschappen van een SUV met praktische hanteerbaarheid in het stadsverkeer. Door deze schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen samen te voegen, presenteert de D-Compact 4x4 een totaal nieuw SUV concept. Het verenigt de kracht van een typische SUV met een hanteerbaarheid waardoor zelfs in het drukke stadsverkeer zonder stress gereden kan worden.

Wereldpremière: HVS (Hybrid Vehicle Sports) Concept Een lichte sportwagen die sportief rijden en milieubewust rijden op een ongekend niveau weet te combineren. De HVS biedt het krachtige rijplezier van een 2.0 litermotor, gecombineerd met een brandstofverbruik van een 1.0 litermotor. Bochten kunnen met hoge snelheid ingereden worden, vanwege de elektromagnetische koppelcontrole die op beide achterwielen afzonderlijk werkt.

U houdt van sportwagens, maar vindt u milieubewust rijden belangrijker dan ultiem rijplezier? Begrijpelijk. Toch is het niet moeilijk om milieubewustzijn te combineren met een sportieve rijstijl. Door hybridetechnologie toe te passen, is Daihatsu erin geslaagd een hoog niveau van milieuvriendelijkheid te bereiken zonder dat hiervoor het acceleratievermogen en het rijplezier van een sportwagen ingeleverd hoeft te worden.

De HVS is zo praktisch en efficiënt als een compacte auto, maar tegelijkertijd zo aantrekkelijk als een sportwagen. Deze auto combineert de ultieme rijeigenschappen van een sportauto met de wens het milieu zo min mogelijk te belasten. Het is een nieuwe lichtgewicht sportwagen, die geboren is uit de passie van de Daihatsu ontwerpers om een milieuvriendelijke sportwagen te creëren.

De nieuwe Copen â Een evolutie
De mini-roadster Copen is in Europa een unieke sportwagen. Daihatsu heeft voor de IAA een nieuwe versie van deze bijzondere compacte sportwagen meegenomen. Deze is voorzien van een krachtige nieuwe motor en het stuur aan de linkerkant.

De nieuwe 1.3 liter 4-cilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen (DOHC) biedt continue dynamische variabele kleptiming (DVVT). In het lagere en middelste toerengebied levert de motor voldoende koppel, terwijl hij bij hoge snelheden verrassend snel accelereert. De motor (type K3-VE) wordt ook toegepast in andere Daihatsu modellen en is vanwege zijn compacte afmetingen, zijn goede prestaties en lage brandstofverbruik zeer populair. De versie van de Copen is speciaal getuned en afgestemd op sportief rijgedrag.

De Copen is zeker geen auto die uitsluitend bedoeld is voor een bepaalde groep autorijders. De jonge ingenieurs bij Daihatsu hebben getracht een sportwagen te ontwikkelen voor ongecompliceerd rijplezier. Daarom moest alleen de styling al zo bijzonder zijn, dat deze veel autoliefhebbers zou aanspreken: men ziet de Copen en wil hem simpelweg hebben.

Wereldpremière: Copen ZZ â Concept Car
De Copen is zowel de belichaming van Daihatsuâs technologieën van compacte autoâs, als de verwezenlijking van onze dromen. Maar, zoals dit prototype aangeeft, gaan onze dromen verder.

Ook de nieuwe Copen ZZ is het resultaat van onze dromen die nooit zullen eindigen. Zoals de naam impliceert â âZâ betekent hier âonbekendâ â is de Copen ZZ een studiemodel dat voortborduurt op het grenzeloze rijplezier waar de Copen voor staat.

Terwijl het druppelvormige design behouden blijft, is de Copen ZZ 110 millimeter langer en 125 millimeter breder dan de huidige Copen. Zijn stevige en aantrekkelijke styling geven de Copen een sterk en vastberaden uitstraling.

De Copen ZZ wordt door een nieuw ontwikkelde 1.5 liter DVVT-motor aangedreven, die de auto goed laat presteren. Om het rijplezier, dat door het lichte en extreem stugge koetswerk van de Copen mogelijk gemaakt wordt, te perfectioneren, is de Copen ZZ van een speciale ophanging voorzien.