Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
25 augustus 2005 UB/K/2005/67447
nr. 2040520120
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid Kant 14 september 2005

Hierbij zenden wij de antwoorden op de vragen van het lid Kant (SP) over mogelijk niet correcte inhouding van loonbelasting.

De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Financiën, en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus) (mr. drs. J.G. Wijn)

Vragen van het lid Kant (SP) over mogelijk niet correcte inhouding van loonbelasting

Vraag 1.
Is het waar dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de inhouding van de loonbelasting vaak niet correct uitvoert en dat vele AOW-ers zich hierdoor geconfronteerd zien met een hoge aanslag van de Belastingdienst? Wat is hierop uw reactie?

Vraag 2.
Wanneer is dit probleem ontstaan? Wat onderneemt de SVB om dit op te lossen?

Vraag 3.
Doet dit probleem zich ook voor bij andere uitkeringsinstanties?

Antwoord 1, 2 en 3.
Deze problematiek herken ik niet. Waarschijnlijk heeft de vraag betrekking op de situatie dat betrokkene naast de AOW-uitkering andere inkomsten heeft, meestal aanvullend pensioen. In dat geval is het mogelijk dat het totale inkomen een tariefgrens overschrijdt. Over de AOW-uitkering en het aanvullend pensioen afzonderlijk is belasting en premie volksverzekeringen geheven volgens een lagere tariefschijf. Het verschil moet via een aanslag inkomstenbelasting worden bijbetaald. Deze systematiek hangt rechtstreeks samen met de afzonderlijke uitbetaling van de AOW-uitkering en aanvullende pensioenen.

De SVB wijst in de aanvraagset om ouderdomspensioen de klant op dit probleem en geeft aan dat in de situatie dat betrokkene meerdere inkomsten heeft, rekening gehouden moet worden met een aanvullende heffing van de Belastingdienst. Tevens wordt vermeld dat een hoge heffing na afloop van het jaar kan worden voorkomen door de Belastingdienst al in de loop van het jaar om een voorlopige aanslag te vragen. Het daarop volgende jaar ontvangt de belanghebbende dan automatisch een voorlopige aanslag. In het kader van een goede voorlichting neemt de SVB binnenkort in de aanvraagset een extra informatieblad van de Belastingdienst op. In dit informatieblad worden belanghebbenden gewezen op de fiscale gevolgen van het bereiken van de 65-jarige leeftijd.

Vraag 4.
Klopt het dat door capaciteits- en automatiseringsproblemen de Belastingdienst nog niet alle aangiften voor 2004 heeft verwerkt?

Antwoord 4.
De Belastingdienst heeft alle aangiften inkomstenbelasting 2004 beoordeeld op het opleggen van een voorlopige aanslag. Voor aangiften die zijn ingediend voor 1 april 2005 is dit slechts in enkele gevallen niet gelukt vóór 1 juli 2005. Voor de daarna ingeleverde aangiften zijn/worden de voorlopige aanslagen in het algemeen binnen drie maanden na binnenkomst verzonden. De vaststelling van de definitieve aanslagen is in augustus 2005 gestart. Dit is enkele maanden eerder dan in 2004. In dat jaar startte de verwerking namelijk in oktober.
De verwachting is dat voor het eind van het jaar ruim 6 miljoen definitieve aanslagen 2004 zijn opgelegd.

3

Vraag 5.
Klopt het dat de uitbetalingen in het kader van de Tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU- regeling) pas na de definitieve aanslag 2004 zullen worden gedaan? Zo ja, wat is uw reactie op het feit dat chronisch zieken en gehandicapten die in aanmerking komen voor de TBU uiterlijk drie jaar na aangifte uitbetaling in het kader van de TBU ontvangen en hierdoor in de betalingsproblemen kunnen komen?

Antwoord 5.
De TBU wordt dit jaar inderdaad opgelegd op basis van de definitieve aanslagen en niet zoals vorig jaar op basis van de voorlopige aanslagen. Dit allereerst om direct een juiste beschikking TBU te kunnen opleggen. Een voorlopige aanslag kan namelijk bij definitieve aanslag nog worden gecorrigeerd. Bij een definitieve aanslag als basis worden gerechtigden niet geconfronteerd met dergelijke aanpassingen. De definitieve aanslag als basis was ook mogelijk omdat deze aanslagen volgens de normale planning vanaf augustus/september worden opgelegd. Het uitbetalingstijdstip wijkt hiermee niet sterk af van dat van vorig jaar.

Vraag 6.
Deelt u de mening dat de Belastingdienst hierdoor voorbij gaat aan de intentie van de TBU- regeling? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 6.
Nee, het is steeds de bedoeling geweest om de TBU-beschikking te baseren op de definitieve aanslag, dit om zoveel mogelijk wijzigingen en onterechte teruggaven, met alle invorderingsproblematiek van dien, te voorkomen.

Vraag 7.
Wanneer kunt u de beloofde koopkrachtplaatjes van chronisch zieken en gehandicapten onder de nieuwe TBU-regeling aan de Kamer overhandigen?

Antwoord 7.
Zoals toegezegd zal de Kamer voor de algemene politieke beschouwingen op de hoogte worden gesteld van het gebruik van de buitengewone uitgaven en bijzondere bijstand.

Vraag 8.
Deelt u de mening dat veel mensen in financiële problemen kunnen komen door fouten bij de uitkeringsinstanties, problemen bij de Belastingdienst en de zeer dicht bij elkaar liggende uiterste betaaldata? 1) Wat is hierop uw reactie?

4

Vraag 9.
Bent u bereid om coulance te tonen bij het handhaven van deze uiterste betaaldata in gevallen waar overheidsinstanties de problemen hebben veroorzaakt? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 8 en 9.
Zie ook mijn antwoord op vraag 1.
Juist om betalingsproblemen als gevolg van dicht op elkaar liggende betalingsdata te voorkomen legt de Belastingdienst aan belastingplichtigen in het belastingjaar zelf een voorlopige aanslag op. Deze aanslag mag in maandelijkse termijnen worden betaald. Hiermee wordt beoogd de belastingbetaling zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij het genietingsmoment van de inkomsten. Blijkt na afloop van het jaar uit de aangifte dat de belastingplichtige moet bijbetalen dan wordt zo snel mogelijk een (voorlopige) aanslag opgelegd. Het komt echter voor dat een aanslag over het voorgaande jaar met een te betalen bedrag al snel gevolgd wordt door een voorlopige aanslag over het lopende jaar. Deze samenloop valt niet goed te voorkomen. De voorlopige aanslag over het lopende jaar mag dan in veel gevallen wel in maandelijkse termijnen worden betaald. Leidt de samenloop van belastingaanslagen tot betalingsproblemen dan kan de belastingplichtige zich voor een betalingsregeling wenden tot de Belastingdienst.

Vraag 10.
Klopt het dat de informatie in de folder over de huurtoeslagen onder het kopje `Uw financiële situatie' niet overeenkomt met de informatie op www.toeslagen.nl? Wat is hierop uw reactie?

Antwoord 10.
Het klopt inderdaad dat verschillende bedragen zijn gehanteerd. Direct na constatering zijn de bedragen op de website "www.toeslagen.nl" aangepast.

5


1) De definitieve aanslag 2004 moet voor 2 september betaald zijn, de voorlopige aanslag 2005, die eind juli is gekomen, moet voor 1 januari 2006 betaald zijn en niet veel later zal de voorlopige aanslag 2006 komen.