Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, bij de uitreiking van
de onderscheidingen Ridders van de Weg in Nijkerk.
Dames en heren,
U bent mijn ridders van de weg. Speciaal voor u heb ik met de nieuwste
verkeersveiligheidscampagne in gedachten stickers laten maken met de
tekst `I love Ridders van de weg'. U bent een voorbeeld voor velen. Ik
vind verkeersveiligheid van het grootste belang en daarvoor kan ik
mensen als u absoluut niet missen.
Gelukkig gaat het prima met de verkeersveiligheid in Nederland. Vorig
jaar hebben we een spectaculaire daling gezien van het aantal
dodelijke verkeersslachtoffers tot 881. Maar dat is voor mij geen
reden om in polonaise door de gangen te lopen. Dat zijn namelijk nog
steeds 18 volle bussen die niet thuiskomen! Het leed achter die
cijfers is vaak niet te overzien. Ik wil die dalende trend dus koste
wat het kost vasthouden.
Vanzelfsprekend volstaat alleen een inzet op campagnes daarvoor niet.
Er is meer nodig dan tv-spotjes en stickers alleen. Vandaar dat we
geen campagne starten zonder extra handhaving. En vandaar ook dat we
op alle fronten werken aan nog veiliger infrastructuur, nog veiliger
voertuigen en nog betere opleidingen. Maar bewustwording is wel een
belangrijk onderdeel van het hele pakket. Het korte lontje in het
verkeer wordt door heel weggebruikers als een groeiend probleem
ervaren. En uit onderzoek blijkt dat die ergernis - en dus ook veel
onveilige situaties - een direct gevolg zijn van het niet nakomen van
verkeersregels. U weet dat als geen ander. Ik vermoed tenminste dat de
sticker met `I love afstand houden' u uit het hart is gegrepen. Met
dit soort campagnes richten we ons op die hele grote groep
automobilisten die - vaak onbedoeld, maar toch - ook wel eens iets te
hard rijdt op een woonerf of te dicht op zijn voorganger zit. Notoire
overtreders moeten we natuurlijk gewoon bekeuren. Maar die andere
grote groep - allemaal potentiële ridders van de weg - kun je wel
degelijk met campagnes bereiken.
Dames en heren, na alle kritische berichtgeving van de afgelopen weken
wilde ik hier toch nog eens even aangeven waarom ik als minister van
Verkeer en Waterstaat elk middel uit de kast haal om de
verkeersveiligheid verder te verbeteren. BOB werd in eerste instantie
net zo kritisch ontvangen, maar inmiddels is hij een allemansvriend en
blijkt uit onderzoek dat de BOB-campagne heel goed werkt, vooral bij
de jeugd. Het zou mij niet verbazen als het in dit geval hetzelfde
gaat.
Dames en heren,
De indruk bestaat - ook in de media - dat het aantal ernstige
ongelukken met vrachtwagens toeneemt. Natuurlijk ben ik daar bezorgd
over, maar ik denk wel dat het goed is om eerst de feiten te kennen.
Daarom onderzoeken we op dit moment óf dat inderdaad zo is en zo ja
wat de achterliggende oorzaken en mogelijke oplossingen zijn.
Een ander actueel probleem is het kantelen van vrachtwagens. Gemiddeld
gebeurt dat in Nederland twee keer per week. Behalve het gevaar dat er
veel verkeersslachtoffers kunnen vallen, leiden kantelongelukken vaak
tot eindeloze files en economische kosten. Dat probleem moet dus
stevig aangepakt worden. Om te beginnen start mijn ministerie een
praktijkproef met een verkeersbord dat vrachtwagenchauffeurs
waarschuwt voor bochten met kantelgevaar. We onderzoeken ook of er
technologische systemen te bedenken zijn die chauffeurs waarschuwen of
zelfs kunnen ingrijpen als de wagen dreigt te kantelen. En verder
kijken we naar maatregelen om vrachtwagens sneller te bergen. Want dat
kan absoluut beter. Daar zit natuurlijk wel een `maar' aan vast. Als
er slachtoffers zijn, gaat dat verhaal natuurlijk niet op.
Ik hoop trouwens dat ook de verzekeraars zoals TVM meedenken en
oplossingen aandragen voor dit probleem. Want de verzekeraars heb ik
hard nodig om dit probleem aan te pakken.
Dames en heren,
Permanente verbetering van de verkeersveiligheid is ons gezamenlijke
doel. Laat ik een kleine wandeling maken langs een paar belangrijke
plannen; plannen waar we in de meeste gevallen samen aan werken.
Heel belangrijk is het Convenant met de branche over veilig
bestelverkeer. Onderdelen zijn bijvoorbeeld een proef met
snelheidsbeperking van bestelauto's en de verdere ontwikkeling van de
Safety Scan; een soort zelfhulpprogramma waarmee bedrijven kunnen
kijken hoe ze veiliger kunnen werken.
Maar het allerbelangrijkste is misschien nog wel de ontwikkeling van
technische hulpmiddelen die de chauffeur helpen in het dagelijkse
drukke verkeer. Na de introductie van de dodehoekspiegel is het
project DEARTRUCK gestart. DEARTRUCK staat voor DEtection ARound the
TRUCK. Wat de chauffeur niet kan zien, ziet de techniek. En dit is
echt keihard nodig, want aantal slachtoffers als gevolg van dode hoek
ongevallen is in 2004 namelijk weer gestegen. Dat zie ik liever niet
nog een keer gebeuren natuurlijk.
Dames en heren,
Genoeg over verkeersveiligheidsplannen en projecten, want ik ben hier
vandaag om een aantal chauffeurs in het zonnetje te zetten die
absoluut geen sticker tegen agressie in het verkeer nodig hebben. Deze
Ridders van de Weg zijn een voorbeeld voor alle andere weggebruikers.
Want ik verzeker u, schadevrij rijden in ons steeds drukker wordende
verkeer is absoluut geen sinecure.
Nu is het tijd dat ik de onderscheidingen ga uitreiken.
Ik zal dat met extra veel plezier doen, want ik zie een wel heel
bekend gezicht tussen de kandidaat-ridders staan. Maar eerst geef ik
voorrang aan de andere ridders die hun ere-insignes meer dan verdiend
hebben!
Dank u wel.
En dan u de ere-insigne voor mijn eigen BOB, mijn ridder in de blauwe
Mercedes, kortom mijn chauffeur: Harry Ros; al 25 jaar schadevrij.
Fantastisch!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat