Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, bij de uitreiking van de onderscheidingen Ridders van de Weg in Nijkerk.

Dames en heren,

U bent mijn ridders van de weg. Speciaal voor u heb ik met de nieuwste verkeersveiligheidscampagne in gedachten stickers laten maken met de tekst `I love Ridders van de weg'. U bent een voorbeeld voor velen. Ik vind verkeersveiligheid van het grootste belang en daarvoor kan ik mensen als u absoluut niet missen.

Gelukkig gaat het prima met de verkeersveiligheid in Nederland. Vorig jaar hebben we een spectaculaire daling gezien van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot 881. Maar dat is voor mij geen reden om in polonaise door de gangen te lopen. Dat zijn namelijk nog steeds 18 volle bussen die niet thuiskomen! Het leed achter die cijfers is vaak niet te overzien. Ik wil die dalende trend dus koste wat het kost vasthouden.

Vanzelfsprekend volstaat alleen een inzet op campagnes daarvoor niet. Er is meer nodig dan tv-spotjes en stickers alleen. Vandaar dat we geen campagne starten zonder extra handhaving. En vandaar ook dat we op alle fronten werken aan nog veiliger infrastructuur, nog veiliger voertuigen en nog betere opleidingen. Maar bewustwording is wel een belangrijk onderdeel van het hele pakket. Het korte lontje in het verkeer wordt door heel weggebruikers als een groeiend probleem ervaren. En uit onderzoek blijkt dat die ergernis - en dus ook veel onveilige situaties - een direct gevolg zijn van het niet nakomen van verkeersregels. U weet dat als geen ander. Ik vermoed tenminste dat de sticker met `I love afstand houden' u uit het hart is gegrepen. Met dit soort campagnes richten we ons op die hele grote groep automobilisten die - vaak onbedoeld, maar toch - ook wel eens iets te hard rijdt op een woonerf of te dicht op zijn voorganger zit. Notoire overtreders moeten we natuurlijk gewoon bekeuren. Maar die andere grote groep - allemaal potentiële ridders van de weg - kun je wel degelijk met campagnes bereiken.

Dames en heren, na alle kritische berichtgeving van de afgelopen weken wilde ik hier toch nog eens even aangeven waarom ik als minister van Verkeer en Waterstaat elk middel uit de kast haal om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. BOB werd in eerste instantie net zo kritisch ontvangen, maar inmiddels is hij een allemansvriend en blijkt uit onderzoek dat de BOB-campagne heel goed werkt, vooral bij de jeugd. Het zou mij niet verbazen als het in dit geval hetzelfde gaat.

Dames en heren,

De indruk bestaat - ook in de media - dat het aantal ernstige ongelukken met vrachtwagens toeneemt. Natuurlijk ben ik daar bezorgd over, maar ik denk wel dat het goed is om eerst de feiten te kennen. Daarom onderzoeken we op dit moment óf dat inderdaad zo is en zo ja wat de achterliggende oorzaken en mogelijke oplossingen zijn.

Een ander actueel probleem is het kantelen van vrachtwagens. Gemiddeld gebeurt dat in Nederland twee keer per week. Behalve het gevaar dat er veel verkeersslachtoffers kunnen vallen, leiden kantelongelukken vaak tot eindeloze files en economische kosten. Dat probleem moet dus stevig aangepakt worden. Om te beginnen start mijn ministerie een praktijkproef met een verkeersbord dat vrachtwagenchauffeurs waarschuwt voor bochten met kantelgevaar. We onderzoeken ook of er technologische systemen te bedenken zijn die chauffeurs waarschuwen of zelfs kunnen ingrijpen als de wagen dreigt te kantelen. En verder kijken we naar maatregelen om vrachtwagens sneller te bergen. Want dat kan absoluut beter. Daar zit natuurlijk wel een `maar' aan vast. Als er slachtoffers zijn, gaat dat verhaal natuurlijk niet op.

Ik hoop trouwens dat ook de verzekeraars zoals TVM meedenken en oplossingen aandragen voor dit probleem. Want de verzekeraars heb ik hard nodig om dit probleem aan te pakken.

Dames en heren,

Permanente verbetering van de verkeersveiligheid is ons gezamenlijke doel. Laat ik een kleine wandeling maken langs een paar belangrijke plannen; plannen waar we in de meeste gevallen samen aan werken.

Heel belangrijk is het Convenant met de branche over veilig bestelverkeer. Onderdelen zijn bijvoorbeeld een proef met snelheidsbeperking van bestelauto's en de verdere ontwikkeling van de Safety Scan; een soort zelfhulpprogramma waarmee bedrijven kunnen kijken hoe ze veiliger kunnen werken.

Maar het allerbelangrijkste is misschien nog wel de ontwikkeling van technische hulpmiddelen die de chauffeur helpen in het dagelijkse drukke verkeer. Na de introductie van de dodehoekspiegel is het project DEARTRUCK gestart. DEARTRUCK staat voor DEtection ARound the TRUCK. Wat de chauffeur niet kan zien, ziet de techniek. En dit is echt keihard nodig, want aantal slachtoffers als gevolg van dode hoek ongevallen is in 2004 namelijk weer gestegen. Dat zie ik liever niet nog een keer gebeuren natuurlijk.

Dames en heren,

Genoeg over verkeersveiligheidsplannen en projecten, want ik ben hier vandaag om een aantal chauffeurs in het zonnetje te zetten die absoluut geen sticker tegen agressie in het verkeer nodig hebben. Deze Ridders van de Weg zijn een voorbeeld voor alle andere weggebruikers. Want ik verzeker u, schadevrij rijden in ons steeds drukker wordende verkeer is absoluut geen sinecure.

Nu is het tijd dat ik de onderscheidingen ga uitreiken.

Ik zal dat met extra veel plezier doen, want ik zie een wel heel bekend gezicht tussen de kandidaat-ridders staan. Maar eerst geef ik voorrang aan de andere ridders die hun ere-insignes meer dan verdiend hebben!

Dank u wel.

En dan u de ere-insigne voor mijn eigen BOB, mijn ridder in de blauwe Mercedes, kortom mijn chauffeur: Harry Ros; al 25 jaar schadevrij. Fantastisch!