Provincie Noord-Brabant

|Openbare besluitenlijst vergadering Gedeputeerde |
|Staten d.d. 4 oktober 2005                       |
|                                                 |

1. Statenvragen rondweg Erp
De N616 Veghel-Erp-Gemert staat op de nominatie om overgedragen te worden aan de gemeente. Dat is de reden dat de provincie zich terughoudend opstelt voor wat betreft de keuze en de inrichting van de rondweg Erp. Lokaal dient bepaald te worden welke variant de voorkeur heeft. Daarbij vinden ook afwegingen plaats op ondermeer het gebied van verkeersveiligheid, milieu, ecologie. Gedeputeerde Staten zijn het met de vragensteller eens dat op regionale schaal de bereikbaarheidsproblemen moeten worden aangepakt, dat gebeurt ook. Dit antwoorden GS op vragen gesteld door de PvdA Statenfractie.

2. Mantelzorgers
Een netwerk van respijtvoorzieningen en crisisopvang voor mantelzorgers in Brabant. Mantelzorgers zijn mensen die familieleden of vrienden die hulp behoeven verzorgen. De opvang richt zich op het informeren en het bieden van de mogelijkheid om even "op adem" te komen. Om dat te bereiken is in de jaren 2006 en 2007 in totaal E 500.000 nodig. GS hebben besloten om deze financiële consequenties te betrekken bij de Najaarsbrief. In een motie hebben PS in mei 2005 gevraagd om extra middelen voor het netwerk. Ook voor de provinciale organisatie zélf is in kaart gebracht welke voorzieningen getroffen kunnen worden om werken en mantelzorg te kunnen verenigen.

3. Ontwerp beleidsnota uitvoering Flora en fauna
De regels voor de jacht en het faunabeheer worden mogelijk gewijzigd. Dat blijkt uit de ontwerp beleidsnota 'Uitvoering Flora en Faunawet 2005-2010' die door Gedeputeerde Staten aan de statencommissie voor Ruimte en Milieu wordt toegezonden. Na bespreking in de statencommissie wordt besloten hoe de openbare voorbereidingsprocedure van de vaststelling plaats vindt. De belangrijkste voorgestelde wijzigingen betreffen de invulling van de bevoegdheden van GS voor de aanwijzing van de beschermde leefomgeving, erkenning faunabeheereenheden, goedkeuring faunabeheerplannen, sluiting jacht bij bijzondere weersomstandigheden, ontheffingverlening op het verbod van zoeken en rapen van kievitseieren, aanwijzing- en ontheffingverlening in het kader van schadebestrijding en beheer van diersoorten en handhaving. Ook worden enkele beleidswijzigingen doorgevoerd. Die betreffen het verlenen van ontheffingen rond openbare veiligheid, het luchtverkeer, visserij, het vergoedingenbeleid bij schade aan gewassen. Verder wordt het landelijke beleid gevolgd waardoor van 1 oktober tot en met 31 maart op grauwe ganzen, kolganzen en smienten gejaagd mag worden (behalve in de aangewezen foerageergebieden).

4. Ongezuiverde lozingen in het buitengebied.
Gedeputeerde Staten sturen de minister van LNV een brief over de knelpunten in de subsidiering van de aanpak van lozingen van huishoudelijk afvalwater in het buitengebied. Dit betreft de afstemming tussen drie subsidiestromen. Ook zijn er problemen rondom de termijnen die gehanteerd worden. GS vragen de minister op dat punt eenmalig soepelheid te betrachten om de uitvoering van het beleid niet te schaden.

5. informatiedocument gevaarlijk afval in Noord-Brabant 2002-2004
Om een goed en effectief beleid ten aanzien van gevaarlijk afval te kunnen voeren zijn gegevens nodig. Het landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) heeft opdracht gekregen voor het opstellen van een provinciaal informatiedocument Gevaarlijke Afval in Noord-Brabant 2002-2004. In het document moet worden aangegeven hoe gevaarlijk afval ontstaat, zowel kwalitatief als kwantitatief, en wat de wijze van verwerking is.

6. Bouwgrondstoffenvoorziening/ ontgrondingen
Gedeputeerde Staten zenden de statencommissie Ruimte en Milieu een notitie die een overzicht biedt van de wetten en regels die gelden voor ontgrondingen. Ook brengt de notitie in kaart wat de gevolgen van het beleid van het Rijk zijn voor het provinciale ontgrondingenbeleid. In aanvulling daarop wordt de commissie geïnformeerd over het karakter van de provinciale ontgrondingenverordening en de actualisering van de Brabantse aanpak van het bouwstoffenbesluit.

7. Brabants Afvalcongres 2005
Op 14 december 2005 wordt een Brabants Afvalcongres georganiseerd in samenwerking met de vereniging van Contractanten Afvalsturing Brabant. Het contract staat in het teken van de verwerkingscontracten voor huishoudelijk afval en gft.

8. Bestuursrapportage
De uitvoering van het investeringsschema van de provincie ligt op een acceptabel niveau. De uitvoering van verschillende programma's laat een wisselend beeld zien, sommige programma's liggen op koers maar bij water, milieu, natuur en landschap, sociaal-economische zaken en de revitalisering van het landelijk gebied blijven de bestedingen achter. Dat staat in de bestuursrapportage die Gedeputeerde Staten aan alle statencommissies zenden.

9. Raadsbesluit Oirschot
GS adviseren de minister van BZK om een onderdeel van de Verordening Rekenkamercommissie Oirschot te vernietigen wegens strijd met het recht en het algemeen belang. Het betreft de bepaling waarin is gesteld dat de raad het werkprogramma van de rekenkamercommissie vaststelt en beslist welke onderwerpen worden onderzocht. Dit is strijdig met de Gemeentewet, omdat de gemeenteraad slechts kan verzoeken tot het instellen van een onderzoek. De onafhankelijkheid van de rekenkamercommissie ten opzichte van de gemeenteraad dient naar het oordeel van de wetgever voldoende te zijn gewaarborgd. Hiervan is geen sprake.

10. Regeling adviescommissie functiewaardering
De provincie kent voor haar medewerkers een functiewaarderingsysteem op basis waarvan de bezoldiging plaatsvindt. Voor een goede uitvoering hebben GS een adviescommissie voor functiewaardering ingesteld en de regeling adviescommissie functiewaardering provincie Noord-Brabant vastgesteld.

11. Najaarsbrief 2005
Dankzij hogere belastinginkomsten en lagere uitgaven bij de begrotingsuitvoering 2005 groeit het bestaande begrotingssaldo voor 2005-2007 met 14 miljoen euro aan tot 33,4 miljoen. Hiervan wordt door een besluit van Provinciale Staten 2 miljoen besteed voor het Combifonds en 0,5 miljoen voor de ondersteuning van de mantelzorg. Het resterende deel schuift door naar 2006. In het voorjaar wordt besloten waaraan het geld wordt besteed. Dat blijkt uit de najaarsbrief die Gedeputeerde Staten in aanvulling op de ontwerpbegroting 2006 uitbrengen.

12. Armoedebeleid
Een actieve en ondersteunende rol in het armoede beleid, het op de agenda zetten van armoede bij gemeenten naast aandacht voor armoede in het eigen beleid van de provincie ten aanzien van het sociaal beleid, arbeidsparticipatie, ruimtelijk beleid en volkshuisvesting en vervoer. Ook worden voedselbanken ondersteund. Dat is, naast voorstellen om E300.000 per jaar in 2006 en 2007 beschikbaar te stellen, de essentie van de notitie 'armoede in Brabant" die Gedeputeerde Staten aan de statencommissie voor Zorg, Welzijn en Cultuur zenden. GS reageren daarmee op een besluit van Provinciale Staten om een provinciaal armoedebeleid te ontwikkelen.

13. Anti-discriminatie Netwerk
Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid een anti-discriminatie netwerk in Brabant tot stand te brengen. Daarbij worden de vier anti discriminatiebureaus en de gemeentebesturen van 's-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Eindhoven betrokken. Ook willen GS in 2006 en 2007 een bedrag van E150.000 beschikbaar te stellen.


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl


---- --