Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Toespraak van de minister Dekker bij de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst Spoorzone Delft, 5 oktober 2005.

Burgemeester Verkerk, Wethouder Grashoff, Dames en heren,

Ik ben blij dat ik hier vandaag samen met U een impuls kan geven aan een mooi, leefbaar en vooral organisch centrum van Delft. Een oude wond in het gezicht op Delft zal eindelijk worden geheeld. Want dankzij de ondertunneling van het spoor kan nu eindelijk weer samengroeien wat bij elkaar hoort, maar al te lang van elkaar gescheiden was.
Waar nu 387 treinen per dag voortdenderen, zal een nieuwe woonwijk verrijzen. Midden in het historische en geografische hart van de stad. Met 1500 woningen en 50.000 m² aan kantoren. Inclusief een ondergrondse fietsenstalling en een stadspark. Daarmee krijgt Delft letterlijk ruimte voor ontwikkeling. Dat is een grote kans. En een voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we op veel plaatsen in Nederland voor staan.
We willen allemaal wonen, werken en recreëren in een mooi en aantrekkelijk land. Tegelijkertijd wordt in Nederland de ruimte intensief gebruikt. Er zijn dus meer wensen dan de beschikbare ruimte ons toestaat. Met als gevolg botsende belangen en verschillende verlangens.

VROM heeft de positie en de kennis om die belangen in kaart te brengen en om tegenstellingen te overbruggen. Als regisseur van de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland hebben we de grote lijnen in de Nota Ruimte vervat. De Nota Mobiliteit sluit daar inderdaad naadloos op aan. Resultaat van de intensieve samenwerking tussen meerdere ministeries, maar met name VROM en V&W.
De vruchtbare samenwerking aan de voorbereiding van de gebiedsontwikkeling rond de spoortunnel in Delft is daarvan opnieuw een goed bewijs.
Maar ook de samenwerking met het projectburo van de gemeente Delft is het vermelden waard. Onder de bezielende leiding van Edith Bijleveld heeft dat - in talrijke overleggen met V&W, met ProRail, met de stadsregio Haaglanden - daadkracht en doorzettingsvermogen getoond. Die samenwerking is hard nodig ook. Want de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland vereist een goede coördinatie, aangevuld met een flinke dosis flexibiliteit. Zeker in de steden van ons dichtbevolkte land.

In de stad komt immers alles samen. Maatschappelijke problemen en spanningen tussen bevolkingsgroepen zijn vooral in steden het eerste of in verhevigde mate voelbaar. Anderzijds zijn steden de motor van economische, sociale en culturele ontwikkeling van Nederland. In de loop der jaren heeft VROM zijn contacten, kennis en netwerk ingezet om te werken aan de ontwikkeling van Krachtige Steden in ons land. Om een paar elementen en instrumenten te noemen: de bijzondere relatie met de corporaties, de netwerken in de stedelijke regio's, het ISV, het netwerk van accountmanagers, de unieke kenniscentra, de investeringen door de RGD.
Met name het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit dient als katalysator voor andere investeringen, zoals ook hier het geval kan zijn. Zo bezocht ik in juni Tilburg, waar met 14 miljoen euro aan BIRK-gelden een begin wordt gemaakt met de ontwikkeling van de spoorzone. Ook Tilburg heeft een gespleten centrum, waar de NS werkplaats noord scheidt van zuid. Nu werkt het stadsbestuur echter samen met private en publieke partijen aan een hoogwaardige inrichting van de openbare ruimte en de allure van de stad. Ik ben blij dat wij daar vanuit VROM steun aan kunnen verlenen.

Als er één project BIRK-waardig is, dan is het wel de Spoorzone Delft. Vandaar dat de hele VROM-bijdrage van 75 miljoen euro uit het BIRK-budget wordt gehaald. De VROM-middelen komen vooral ten goede aan de lange tunnel, het stadspark en de ondergrondse fietsenstalling. VROM werkt hard aan de ontwikkeling van Krachtige Steden in Nederland. Denk aan de nieuwe sleutelprojecten rond de stations van de HSL. Of aan de participatie van VROM en V&W in de publiek-private NV die het voortouw neemt bij de ontwikkeling van de Amsterdamse Zuid-as. Steeds gaat het om het scheppen van de juiste condities voor een gezonde economische ontwikkeling van ons land door Krachtige Steden. Binnen de Nota Ruimte heeft het kabinet een aantal economische kerngebieden benoemd, waaronder de Zuidvleugel van de Randstad. Dit is een eerste tastbaar resultaat van samenwerking tussen rijk en regio zoals ons voor ogen staat bij het Rijksprogramma voor de Zuidvleugel. Daarbinnen is Delft aangewezen als techno hotspot, zeg maar als het digipolis van de niet zo verre toekomst. Ook die toekomst begint vandaag. Want een stad die investeerders wil lokken, doet dat niet alleen met een goede bereikbaarheid. Een aantrekkelijk woon- en leefmilieu en vestigingsklimaat zijn minstens even belangrijk.

Willen we werkelijk bouwen voor de toekomst en de schaarse ruimte van ons land intensief benutten, dan zullen we allemaal de handen ineen moeten slaan. Ministeries, provincies, gemeentes en marktpartijen - precies zoals we hier in Delft hebben gedaan. Zodat niet alleen deze stad, maar heel Nederland ruimte voor ontwikkeling krijgt. Een integrale benadering is dus van levensbelang.
Hoe dit ook zij - één ding staat vast. Delft krijgt er een nieuwe groeikern bij. Dit maal midden in de stad. Bewoners, bestuurders, burgers, bedrijven en buitenlui zijn daar allemaal bij gebaat. Net als de rest van Nederland. Want we varen allemaal wel bij een krachtig en prachtig Delft in de Randstad. Een stad met een geheeld hart. En dat over niet al te lange tijd.

Ik ben benieuwd wat een hedendaagse Vermeer er straks van maakt.

Ik dank U wel.