Toespraak van de minister Dekker bij de ondertekening van de
uitvoeringsovereenkomst Spoorzone Delft, 5 oktober 2005.
Burgemeester Verkerk, Wethouder Grashoff, Dames en heren,
Ik ben blij dat ik hier vandaag samen met U een impuls kan geven aan
een mooi, leefbaar en vooral organisch centrum van Delft. Een oude
wond in het gezicht op Delft zal eindelijk worden geheeld. Want
dankzij de ondertunneling van het spoor kan nu eindelijk weer
samengroeien wat bij elkaar hoort, maar al te lang van elkaar
gescheiden was.
Waar nu 387 treinen per dag voortdenderen, zal een nieuwe woonwijk
verrijzen. Midden in het historische en geografische hart van de
stad. Met 1500 woningen en 50.000 m² aan kantoren. Inclusief een
ondergrondse fietsenstalling en een stadspark. Daarmee krijgt Delft
letterlijk ruimte voor ontwikkeling. Dat is een grote kans. En een
voorbeeld van de ruimtelijke uitdagingen waar we op veel plaatsen in
Nederland voor staan.
We willen allemaal wonen, werken en recreëren in een mooi en
aantrekkelijk land. Tegelijkertijd wordt in Nederland de ruimte
intensief gebruikt. Er zijn dus meer wensen dan de beschikbare ruimte
ons toestaat. Met als gevolg botsende belangen en verschillende
verlangens.
VROM heeft de positie en de kennis om die belangen in kaart te brengen
en om tegenstellingen te overbruggen. Als regisseur van de ruimtelijke
ontwikkeling van Nederland hebben we de grote lijnen in de Nota Ruimte
vervat. De Nota Mobiliteit sluit daar inderdaad naadloos op aan.
Resultaat van de intensieve samenwerking tussen meerdere ministeries,
maar met name VROM en V&W.
De vruchtbare samenwerking aan de voorbereiding van de
gebiedsontwikkeling rond de spoortunnel in Delft is daarvan opnieuw
een goed bewijs.
Maar ook de samenwerking met het projectburo van de gemeente Delft is
het vermelden waard. Onder de bezielende leiding van Edith Bijleveld
heeft dat - in talrijke overleggen met V&W, met ProRail, met de
stadsregio Haaglanden - daadkracht en doorzettingsvermogen getoond.
Die samenwerking is hard nodig ook. Want de ruimtelijke ontwikkeling
van Nederland vereist een goede coördinatie, aangevuld met een flinke
dosis flexibiliteit. Zeker in de steden van ons dichtbevolkte land.
In de stad komt immers alles samen. Maatschappelijke problemen en
spanningen tussen bevolkingsgroepen zijn vooral in steden het eerste
of in verhevigde mate voelbaar. Anderzijds zijn steden de motor van
economische, sociale en culturele ontwikkeling van Nederland.
In de loop der jaren heeft VROM zijn contacten, kennis en netwerk
ingezet om te werken aan de ontwikkeling van Krachtige Steden in ons
land. Om een paar elementen en instrumenten te noemen: de bijzondere
relatie met de corporaties, de netwerken in de stedelijke regio's, het
ISV, het netwerk van accountmanagers, de unieke kenniscentra, de
investeringen door de RGD.
Met name het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit dient als
katalysator voor andere investeringen, zoals ook hier het geval kan
zijn. Zo bezocht ik in juni Tilburg, waar met 14 miljoen euro aan
BIRK-gelden een begin wordt gemaakt met de ontwikkeling van de
spoorzone. Ook Tilburg heeft een gespleten centrum, waar de NS
werkplaats noord scheidt van zuid. Nu werkt het stadsbestuur echter
samen met private en publieke partijen aan een hoogwaardige inrichting
van de openbare ruimte en de allure van de stad. Ik ben blij dat wij
daar vanuit VROM steun aan kunnen verlenen.
Als er één project BIRK-waardig is, dan is het wel de Spoorzone Delft.
Vandaar dat de hele VROM-bijdrage van 75 miljoen euro uit het
BIRK-budget wordt gehaald. De VROM-middelen komen vooral ten goede aan
de lange tunnel, het stadspark en de ondergrondse fietsenstalling.
VROM werkt hard aan de ontwikkeling van Krachtige Steden in Nederland.
Denk aan de nieuwe sleutelprojecten rond de stations van de HSL. Of
aan de participatie van VROM en V&W in de publiek-private NV die het
voortouw neemt bij de ontwikkeling van de Amsterdamse Zuid-as. Steeds
gaat het om het scheppen van de juiste condities voor een gezonde
economische ontwikkeling van ons land door Krachtige Steden.
Binnen de Nota Ruimte heeft het kabinet een aantal economische
kerngebieden benoemd, waaronder de Zuidvleugel van de Randstad. Dit is
een eerste tastbaar resultaat van samenwerking tussen rijk en regio
zoals ons voor ogen staat bij het Rijksprogramma voor de Zuidvleugel.
Daarbinnen is Delft aangewezen als techno hotspot, zeg maar als het
digipolis van de niet zo verre toekomst. Ook die toekomst begint
vandaag. Want een stad die investeerders wil lokken, doet dat niet
alleen met een goede bereikbaarheid. Een aantrekkelijk woon- en
leefmilieu en vestigingsklimaat zijn minstens even belangrijk.
Willen we werkelijk bouwen voor de toekomst en de schaarse ruimte van
ons land intensief benutten, dan zullen we allemaal de handen ineen
moeten slaan. Ministeries, provincies, gemeentes en marktpartijen -
precies zoals we hier in Delft hebben gedaan. Zodat niet alleen deze
stad, maar heel Nederland ruimte voor ontwikkeling krijgt. Een
integrale benadering is dus van levensbelang.
Hoe dit ook zij - één ding staat vast. Delft krijgt er een nieuwe
groeikern bij. Dit maal midden in de stad. Bewoners, bestuurders,
burgers, bedrijven en buitenlui zijn daar allemaal bij gebaat. Net als
de rest van Nederland. Want we varen allemaal wel bij een krachtig en
prachtig Delft in de Randstad. Een stad met een geheeld hart. En dat
over niet al te lange tijd.
Ik ben benieuwd wat een hedendaagse Vermeer er straks van maakt.
Ik dank U wel.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer