Gemeente Geldrop-Mierlo



Publicatie 11 oktober 2005
Groot verkeersfeest!
BASISSCHOOL DE WINDROOS ONTVANGT BRABANTS VERKEERSVEILIGHEIDS LABEL (BVL)

Op maandag 3 oktober overhandigde BVL-adviseur Theo Beks het BVL-Label aan basisschool
De Windroos. Scholen die verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan en veel aandacht besteden aan verkeersonderwijs, krijgen een BVL-label. Wethouder Maasakkers toonde zich trots op basisschool De Windroos, die nu als derde school in de gemeente het label mag voeren.

Natuurlijk was het feest. Het schoolplein was mooi versierd en kinderen van De Windroos hadden verkeersborden ontworpen, waarvoor zij prijzen ontvingen. Ook werd er een verkeersquiz gehouden en natuurlijk was er limonade en iets lekkers voor de kinderen. Kortom, één groot verkeersfeest !

BRABANTS VERKEERSVEILIGHEIDS LABEL (BVL)
Het BVL-project wordt gesteund door de gemeente. Het project heeft tot doel de verkeersveiligheid voor de schooljeugd te bevorderen. Scholen spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen komt de verkeerstheorie aan de orde, maar ook de verkeerspraktijk. Als het nodig mocht zijn, wordt ook de schoolomgeving aangepast en de verkeersveiligheid op schoolroutes verbeterd. Alle basisscholen in de gemeente werken aan het project mee. Naast de basisscholen De Ganzebloem en t Schrijverke is basisschool De Windroos nu dus ook in het gelukkige bezit van het BVL-label. Naar verwachting volgen op korte termijn meerdere scholen, die het afgelopen jaar hard hebben gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid voor scholieren.

Publicatie 11 oktober 2005

Komt u ook?
LAAT U RONDLEIDEN DOOR HET GEMEENTEHUIS IN GELDROP

De gemeente organiseert de komende maanden bijna iedere week een rondleiding door het gemeentehuis aan de Hofstraat in Geldrop. Op deze manier wil zij inwoners van Geldrop-Mierlo de kans geven zich een beeld te vormen van de huidige staat van het gemeentehuis. Burgemeester Donders verzorgt afwisselend met loco-burgemeester Van den Tillaar deze rondleidingen. Belangstellenden kunnen vragen stellen en krijgen de gelegenheid om de staat van het gebouw en de werkplekken met eigen ogen te beoordelen.

PROCES
Al jaren wordt in Geldrop gesproken over een betere huisvesting van het bestuur en het ambtelijke apparaat. En dan liefst in een toegankelijker, publieksvriendelijker gebouw.
In de raadsvergadering van mei 2005 heeft de raad het college van Burgemeester en wethouders gevraagd om een aantal scenarios uit te werken over de toekomstige huisvesting van de gemeente. De discussie hierover is in volle gang.In de discussie komen een drietal opties aan de orde: renovatie en aanbouw van het gemeentehuis in de Hofstraat (scenario 1), huisvesting op locatie Molenstraat (scenario 2) of huisvesting gemeentehuis Molenstraat in combinatie met derden (scenario 3). Er is nog niets besloten. De komende tijd worden deze scenarios verder uitgewerkt. De besluitvorming verkeert dus nog in een beginstadium. De mening van u speelt hierin natuurlijk een belangrijke rol. De komende periode wil de gemeente dan ook graag met u hierover in dialoog. Zo worden er rondleidingen georganiseerd en vindt er tegen het einde van het jaar nog een inspraakavond plaats. Kijkt u ook gerust eens in het informatiecentrum in het gemeentehuis van Geldrop. Hier vindt u alle relevante informatie over het proces rondom het gemeentehuis en een maquette waarin de drie scenarios zijn opgenomen.

RONDLEIDINGEN
Een rondleiding neemt ongeveer een uur in beslag. Als u belangstelling heeft, kunt u zich aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. Let op. Er kunnen maximaal 15 personen deelnemen. Op de volgende dagen wordt een rondleiding verzorgd. U bent van harte welkom! 13 oktober 10.30 uur
20 oktober 10.30 uur
27 oktober 10.45 uur
3 november 10.00 uur
10 november 10.30 uur
17 november 10.00 uur

1 december 10.00 uur
8 december 10.00 uur
15 december 10.30 uur
EXTRA AVONDRONDLEIDINGEN
De belangstelling voor de avondrondleiding van afgelopen week was groot. Er zijn daarom twee nieuwe avondrondleidingen gepland. 20 oktober 18.30 uur
17 november 18.30 uur
Graag even aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. U bent van harte welkom!
Publicatie 11 oktober 2005
Van 29 augustus tot 20 januari
Publicatie 11 oktober 2005

HONDENBELEID GEFASEERD INGEVOERD

Om de overlast van hondenpoep te verminderen, is vanaf 12 september in de hele gemeente geldrop-Mierlo een nieuwe hondenbeleid geïntroduceerd. Het is de bedoeling dat door middel van speciale hondenuitlaatroutes, uitlaatstroken, hondenpoepbakken en verbodsgebieden één van de grootse ergernissen binnen onze gemeente tot een minimum wordt beperkt. Het hondenbeleid in de hele gemeente is inmiddels overal uitgevoerd.

GEKLEURDE BORDJES
Om het hondenbeleid te kunnen uitvoeren, zijn er hondenuitlaatstroken gemaakt. Deze zijn te herkennen aan een blauw bordje. Op de hondenuitlaatstrook moet de hond verplicht aangelijnd zijn, maar hoeven de uitwerpselen niet opgeruimd te worden. De uitlaatstroken worden minimaal eens per twee weken gereinigd met een poepzuiger. In het buitengebied van de gemeente Geldrop-Mierlo en waar elders mogelijk is, zijn hondenuitlaatroutes gerealiseerd. De uitlaatroute is aangegeven met groene bordjes. Hier hoeven de uitwerpselen niet te worden opgeruimd en kunnen de honden los worden uitgelaten.Op plaatsen waar geen mogelijkheden zijn om uitlaatstroken in te richten, zoals in het centrum van beide kernen, bieden hondenpoepbakken uitkomst.Tenslotte zijn er ook hondenverbodsgebieden, die door middel van rode bordjes zijn aangegeven. Honden mogen hier helemaal niet komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om speelveldjes waar veel kinderen spelen.

Bij alle gebieden waar geen bordje staat, blijven de oude regels van kracht. Dat houdt dus in
dat hondenbezitters de uitwerpselen van hun honden zelf moeten opruimen. Honden moeten altijd zijn aangelijnd en mogen in geen geval op speelplaatsen komen of daarop uitgelaten worden.

HANDHAVING
Uiteraard is een goede handhaving het sluitstuk van het komende hondenbeleid. De overlast door honden kan alleen verminderen als de hondenbezitters zich aan de regels houden. Om dit te kunnen controleren, zullen twee milieuwachters actief zijn. Zij kunnen iedereen aanspreken die zich niet aan de regels houdt en zijn bevoegd om een proces-verbaal uit te schrijven. Tevens controleren de milieuwachters of de honden een hondenpenning dragen. Deze penning toont aan dat de hondenbezitter voor zijn hond hondenbelasting heeft betaald.

MEER INFORMATIE
Op de website www.geldrop-mierlo.nl vindt u kaartjes waarop staat aangegeven welke bordjes er in uw wijk zijn geplaatst. Bij vragen of klachten kunt u bellen met de speciale informatietelefoon: 040-2893992. Deze is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.30 uur en 12.00 uur.

Publicatie 11 oktober 2005

Concept Lokale woonvisie Geldrop-Mierlo ter inzage INSPRAAKAVONDEN LOKALE WOONVISIE GELDROP-MIERLO 2005-2015

Met ingang van 11 oktober 2005 ligt het concept van de Lokale woonvisie Geldrop-Mierlo onder de titel Nog beter wonen in Geldrop en Mierlo gedurende 4 weken ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, kantoor Hofstraat 4 (openingstijden van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30). Wilt u de stukken buiten deze openingstijden inzien, dan kunt u een afspraak maken met de heer Wessels van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon 040-2893 764.

TER INZAGE
Het concept Lokale woonvisie Geldrop-Mierlo ligt vanaf 11 oktober vier weken ter inzage. Binnen deze termijn kan iedereen schriftelijk of mondeling op de plannen reageren. Schriftelijke reacties moeten worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Als u uw zienswijze mondeling kenbaar wenst te maken, kunt u een afspraak maken met de heer Wessels.

INSPRAAKAVONDEN
Er zijn bovendien twee inspraakavonden georganiseerd. Wij nodigen u graag uit om op deze avond aanwezig te zijn.


1. De eerste inspraakavond vindt plaats op maandag 24 oktober 2005 van 20.00 tot 21.30 uur in zaal The Corner, Carlton De Brug, Arkweg 3-17 (ingang Sportcentrum, achterzijde) in Mierlo.

2. De tweede inspraakavond vindt plaats op woensdag 26 oktober 2005 van 20.00 tot 21.30 uur in het NH Hotel, Bogardeind 219 in Geldrop.

Tijdens deze avonden wordt het concept van de woonvisie toegelicht en heeft u de gelegenheid tot het stellen van vragen. De schriftelijke reacties worden gebruikt om de concept-woonvisie bij te stellen. De bijgestelde woonvisie wordt vervolgens op 30 november door de raadscommissie en op 22 december 2005 door de gemeenteraad behandeld.

GRAAG AANMELDEN
Wel verzoeken wij u uw aanwezigheid uiterlijk op 20 oktober 2005 voor 16 uur s middags te melden bij de receptie van het gemeentehuis, telefoon 040-2893 893 of per e-mail aan s.wessels@geldrop-mierlo.nl.

MEER INFORMATIE
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Wessels, telefoon: 040-2893764.

Publicatie 11 oktober 2005

Donderdag 27 oktober
RAADSLID GUUS JANSSEN NEEMT AFSCHEID
DGG Raadslid Guus Janssen stopt per 1 november met zijn raadswerk. Guus Janssen was in 1970 mede oprichter van DGG. Hij is het langstzittende raadslid van Geldrop. Guus Janssen neemt op 27 oktober tijdens de raadsvergadering officieel afscheid. Na afloop van de reguliere raadsvergadering is er gelegenheid om hem een hand te schudden. U bent van harte welkom.
De raadsvergadering wordt gehouden in SCC Hofdael aan de Molenstraat in Geldrop en vangt om 19.00 uur aan en duurt tot 20.30 uur.

Publicatie 11 oktober 2005

Tot eind januari 2006
ONDERHOUD RIOLERING GELDROP-MIERLO

In de komende maanden, uiterlijk tot eind januari 2006, zal er onderhoud plaats vinden aan het hoofdriool in bepaalde wijken van Geldrop en Mierlo. In Geldrop zal dit zijn in de wijk Genoenhuis en een klein gedeelte van Zesgehuchten. In Mierlo zijn dit de wijken De Loo, Neerakkers2 en Ambachtweg.

De werkzaamheden bestaan uit het inspecteren en onder hoge druk schoonspoelen van het hoofdriool. Als gevolg van het werken met hoge druk is het raadzaam voorzorgs-maatregelen te nemen om overlast in huis zoveel mogelijk te voorkomen. Met deze voorzorgsmaatregelen wordt bedoelt dat u de deksel van het toilet, indien aanwezig, sluit en eventueel verzwaard om openslaan te voorkomen. Tevens raden wij u aan afvoeren af te sluiten.
Het is niet noodzakelijk dat bewoners tijdens deze werkzaamheden thuis zijn.
Omdat momenteel nog niet bekend is wanneer het riool bij u in de straat wordt gereinigd zult u één dag voorafgaand aan de werkzaamheden een huis-aan-huis brief ontvangen.

MEER INFORMATIE
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Lubeek van de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via de telefoonnummer 040-2893730.

Publicatie 11 oktober 2005

Donderdag 13 oktober
RAAD DISCUSSIEERT OVER GEMEENTEHUIS

Donderdagavond 13 oktober komt de gemeenteraad opnieuw bijeen om de verschillende scenarios voor de gemeentelijke huisvesting te bespreken. De raadsleden buigen zich over de vraag of de scenarios goed zijn uitgewerkt en in hoeverre ze voldoen aan de eerder gestelde eisen.

Hoewel u niet deel kan nemen aan de discussie is de bijeenkomst openbaar en bent u dus van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. De bijeenkomst wordt gehouden in SCC Hofdael aan de Molenstraat in Geldrop en vangt om 20.00 uur aan.

Publicatie 11 oktober 2005

Dinsdag 8 november
INFORMATIEAVOND NIEUWBOUWPLANNEN BASISSCHOL t KLOKHUIS

Op dinsdag 8 november om 19.30 uur vindt er een informatie-avond plaats over de nieuwbouwplannen van basisschool 't Klokhuis aan de Hazelaar 47. De bijeenkomst vindt plaats in het huidige schoolgebouw onder voorzitterschap van wethouder Hoekman. Er wordt een toelichting gegeven op de nieuwbouwplannen van deze basisschool. Ook wordt de geplande verkeerssituatie en de herinrichting van het groen toegelicht. Direct omwonenden krijgen informatie over de duur van de bouw en de maatregelen die worden genomen om eventuele overlast zoveel mogelijk te voorkomen. U bent van harte welkom.

Publicatie 11 oktober 2005

SRE GEEFT VERVOLG AAN BESLUIT BOSE

De Regioraad van het SRE heeft op 23 juni jl. het voorkeursalternatief BOSE vastgesteld: op korte termijn inzetten op benuttingsmaatregelen en openbaar vervoer en vanaf 2010 aanleg van het voorkeurstracé. Naast het vaststellen van het voorkeursalternatief heeft de Regioraad gevraagd onderzoek te doen, in aanvulling op het voorkeursalternatief, naar een verbinding met de N279 en naar de mogelijkheden van gehele of gedeeltelijke ondertunneling van het tracé.Tevens heeft de Regioraad gevraagd de effecten te meten van het maatregelenpakket dat de komende jaren gerealiseerd gaat worden. De wijze waarop de komende jaren het besluit verder wordt uitgewerkt, heeft het SRE beschreven in een strategienota.

AANVULLEND ONDERZOEK
De eerste stap van het vervolgproces is het onderzoeken van nut en noodzaak van een verbinding tussen het voorkeurstracé en de N279. Dit onderzoek is gekoppeld aan het onderzoek van de provincie Noord-Brabant naar een verbreding van de N279. Dit onderzoek wordt dan ook gezamenlijk met de provincie uitgevoerd.Parallel hieraan wordt gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid en de kosten van gehele of gedeeltelijke ondertunneling van het voorkeurstracé, waarbij de ligging van het vastgestelde voorkeurstracé niet ter discussie staat.Het derde aanvullende verzoek van de Regioraad, het monitoren van de uitgevoerde benuttingsmaatregelen en extra inzet van openbaar vervoer, is ingebed in een regiobreed monitoringsplan.

INRICHTINGSPLAN
Om het voorkeurstracé in een ruimtelijk plan vast te kunnen leggen, dienen allereerst de onderzoeksresultaten van een verbinding met de N279 en van ondertunneling bekend te zijn. Daarna dient een inrichtingsplan te worden opgesteld. In dit inrichtingsplan wordt, door het SRE en de betrokken gemeenten, het voorkeurstracé in de omgeving ingepast en wordt beschreven hoe en waar de schadelijke effecten op natuur en landschap worden gecompenseerd.

BESTEMMINGSPLAN
Nadat het inrichtingsplan gereed is, dient dit te worden vastgelegd in een juridisch bindend ruimtelijk plan. Op dat moment is naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening van kracht. Die wet maakt het mogelijk dat het SRE een regionaal bestemmingsplan voor het voorkeurstracé vaststelt. Een dergelijk bestemmingsplan zal altijd in goed overleg en samen met de gemeenten en de provincie Noord-Brabant worden voorbereid. Gezamenlijke verantwoordelijkheid, draagvlak en een efficiënte aanpak zijn het uitgangspunt.

PLANNING
De uitkomsten van de aanvullende onderzoeken zijn eind 2006 bekend. Vervolgens zal het inrichtingsplan medio 2008 worden afgerond, waarna de bestemmingsplanprocedure kan worden gestart. Medio 2010 zullen de procedures hiervoor zijn afgewikkeld, waarna met de aanleg van het voorkeurstracé kan worden begonnen.
MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Cortenbach, telefoon 040-2594568, e-mail: i.cortenbach@rez.sre.nl of Jean van Zeeland, telefoon 040-2594558, e-mail j.vanzeeland@rez.sre.nl. Kijk ook op www.sre.nl

BESCHRIJVING VOORKEURSALTERNATIEF
Het voorkeursalternatief is een pakket aan maatregelen, bestaande uit benuttings- en openbaar vervoermaatregelen en uit de aanleg van een tracé, inclusief flankerende maatregelen en mitigerende en compenserende maatregelen.Gezien de variëteit en omvang van het maatregelenpakket dient realisatie gefaseerd plaats te vinden. Het uiteindelijke doel is een gefaseerde realisatie van het totale maatregelenpakket in de periode tot 2020. Het in het voorkeursalternatief opgenomen tracé loopt vanaf Bokt, om Gerwen, ten oosten van Nuenen naar de A270. Vervolgens gaat het tracé over de A270, de Collse Hoefdijk en ten oosten van Geldrop naar de A67. Tevens is een parallel tracé opgenomen langs het Eindhovens kanaal om de knelpunten op de Geldropseweg/ Eindhovenseweg op te lossen

Publicatie 11 oktober 2005

Campagne Maak van uw droom geen nachtmerrie! gestart BRANDWEER ZUIDOOST-BRABANT VRAAGT AANDACHT VOOR BRANDVEILIGHEID

Vrijdag 7 oktober is de promotiecampagne voor de website www.brandweer.nl/zuidoost-brabant van start gegaan. De Regionale Brandweer stuurt vandaag posters en gratis kaarten naar alle verloskundigenpraktijken, kraamafdelingen in ziekenhuizen, afdelingen gynaecologie in ziekenhuizen, huisartsen, kinderdagverblijven, brandweerkazernes, gemeentehuizen en bibliotheken in de regio Zuidoost-Brabant.

Doelgroep van deze campagne is aanstaande ouders en gezinnen met jonge kinderen. Deze groep mensen denkt na over veiligheid, op het moment dat ze de verantwoording hebben of krijgen over een kind. We willen ze ook laten nadenken over brandveiligheid en ze verwijzen naar de website van de brandweer in de regio:
www.brandweer.nl/zuidoost-brabant voor nuttige tips.

WEBSITE REGIONALE BRANDWEER
Halverwege april van dit jaar heeft de brandweer in de regio Zuidoost-Brabant haar website geïntroduceerd. De site is bedoeld voor burgers in de regio Zuidoost-Brabant. Zij kunnen daar informatie vinden over bijvoorbeeld brandveiligheid in en om het huis, brandveiligheid op het werk, rampenbestrijding en over de brandweer zelf.

De promotiecampagne krijgt vervolg in het eerste kwartaal van 2006. Dan wordt een andere doelgroep aangesproken op hun brandveilig gedrag.

Publicatie 11 oktober 2005
Van 26 september tot 14 oktober
HEEZERWEG MIERLO OPNIEUW GEASFALTEERD
Maandag 26 september is gestart met het opknappen van de Heezerweg tussen de Aardborstweg en het viaduct van de A67. De werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag over het oude asfalt, hierna worden de bestaande in- en uitritten aangepast. De werkzaamheden zijn op 14 oktober gereed. Tot die tijd is de weg open (met enige verkeershinder) en zijn aanliggende panden bereikbaar. MEER INFORMATIE
Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de heer F. Tijbosch van de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren te bereiken via telefoonnummer 040-2893753. Publicatie 11 oktober 2005
Paardenliefhebbers opgelet!
TE HUUR: 2 PAARDENWEIEN IN DE COEVERING
In de wijk Coevering zijn aan het Eikenlaantje per direct twee paardenweien te huur. De oppervlakte per wei bedraagt 4.135 m2. Per perceel kan maximaal één paard worden gehouden. De huurprijs bedraagt 395,-- per jaar per wei. Inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo kunnen hun interesse schriftelijk kenbaar maken tot en met 21 oktober 2005. U kunt uw brief richten aan de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Indien er zich meerdere kandidaten aandienen zal onder deze kandidaten worden geloot. De mogelijkheid bestaat om van de vorige huurder de bestaande afrastering en stroomkist over te nemen. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de heer Hermus (040 - 289 37 71) van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.
Publicatie 11 oktober 2005
oktober gedurende 4 weken ter inzage. Op dinsdag 25 oktober vindt in t Tapperijke in Mierlo een inspraakavond plaats. U bent van harte welkom.
GENOMEN MAATREGELEN
TER INZAGE
oktober tot en met dinsdag 1 november ter inzage in het INSPRAAKAVOND
Op dinsdag 25 oktober vindt een inspraakavond plaats. De avond, die wordt voorgezeten door wethouder Maasakkers, vindt plaats in het t Tapperijke, Markstraat 79 in Mierlo. U bent om 19.30 uur van harte welkom. In verband met de organisatie verzoeken wij u uw komst vooraf te melden. U kunt hiervoor contact opnemen met de receptie van het gemeentehuis bereikbaar via telefoonnummer 040-2893893.

MEER INFORMATIE
respectievelijk 2893738..
Publicatie 11 oktober 2005
Voorontwerp-bestemmingsplan ter inzage
Wolfsven. Op dinsdag 11 oktober vindt er een inspraakavond plaats over het voorontwerp bestemmingsplan. Tijdens deze avond, die wordt voorgezeten door wethouder R. Hoekman, krijgt u een toelichting op de plannen en kunt u vragen stellen of uw mening geven. U bent om 19.30 uur welkom in het restaurant van Bospark t Wolfsven in Mierlo. TER INZAGE
Binnen de termijn van ter inzagenlegging kunt u schriftelijke INSPRAAKAVOND
Op dinsdag 11 oktober vindt een inspraakavond plaats. De avond, die wordt voorgezeten door wethouder R. Hoekman, vindt plaats in het restaurant van Bospark t Wolfsven in Mierlo U bent om 19.30 uur van harte welkom. In verband met de organisatie verzoeken wij u uw komst voor maandag 10 oktober (16.00 uur) te melden. U kunt hiervoor contact opnemen met de receptie van het gemeentehuis bereikbaar via telefoonnummer 040-2893893.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Verstraaten van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon: 040-2893759.