Verbond van Verzekeraars

IUMI-congres Amsterdam 2005 geslaagd

De Italianen hebben een boek van 235 paginas geschreven over het voorkomen van schade tijdens koelvervoer. Dat boek is gratis ter beschikking gesteld aan de International Union of Marine Insurance (IUMI). Het komt straks op onze website en kan door verzekeraars worden gedownload. Dat is toch geweldig? Ik vind het uniek dat het Italiaanse Verbond van Verzekeraars een boek schrijft over transportverzekeringen en dat gratis ter beschikking stelt aan alle transportverzekeraars in de wereld. Een perfect voorbeeld van kennisuitwisseling.

Kees Harland, vice-chairman van de IUMI en in het dagelijks leven werkzaam bij Nationale-Nederlanden, kijkt met veel genoegen terug op de IUMI-conferentie die vorige maand in Amsterdam werd gehouden. Hij noemt het jaarlijkse congres hartstikke geslaagd, zowel in financieel opzicht als inhoudelijk. We hadden het grootste aantal deelnemers sinds jaren en vanzelfsprekend wíllen we ook zoveel mogelijk deelnemers. Dat drukt de congreskosten. Het Verbond was hoofdorganisator en de begroting wordt met name betaald uit de fee van de deelnemers. Hoe meer er komen, des te beter wij uit de kosten springen.

De overweldigende belangstelling voor het IUMI-congres, waardoor de organisatie ruimschoots binnen het budget is gebleven, heeft veel, zo niet alles met de aantrekkingskracht van Amsterdam te maken, denkt Harland. Daarnaast is het belangrijk dat het congres in Europa is. De meeste deelnemers komen uit Europa. Engeland heeft bijvoorbeeld een heel grote transportverzekeringsmarkt, maar er komen ook van oudsher veel Fransen, Duitsers en Noren naar IUMI. Als het congres in het Verre Oosten wordt georganiseerd, zoals vorig jaar in Singapore, heeft dat zijn weerslag op de deelnemersaantallen. Voor Europeanen en Amerikanen is dat moeilijker te bereizen.

Kennisoverdracht

Als thema had de organisatie dit jaar voor Marine Insurance Essential to Global Trade gekozen. Het bijzondere van transportverzekeringen is namelijk, aldus Harland, dat je allemaal te maken hebt met dezelfde infrastructuur, dezelfde douane, de havens, etc. in een land. Je moet weten wat de bijzondere gevaren zijn van het transport. Gaat het in China per boot en hoe is dan de toestand op de wateren? En als het vervoer door de binnenlanden van Afrika gaat, wat zijn dan de bijzondere eigenschappen voor koeltransport? Kan dat? Zijn de havens daar goed op geëquipeerd? Alle transportverzekeraars stuiten op dezelfde problemen en die kennis en ervaring kunnen we met elkaar delen. Wij kunnen bijvoorbeeld de Afrikanen vertellen waar je in Nederland op moet letten en zij kunnen dat ons weer over hun land vertellen. Zo heeft de één heel veel verstand van de export van kiwis en iemand die in een land woont waar veel graan wordt geëxporteerd, kan ons vertellen wat de gevaren zijn bij het vervoer van granen in een bulk op een schip. Hoe moet je dat verzekeren? Waar moet je op letten? En wat moet je vooral niet verzekeren?

Internationale lobby

Daarnaast heeft IUMI veel liaison officers die als schakel fungeren tussen de transportverzekeraars en de transportwereld. Er zijn een heleboel instituten als luchthavens, Interpol, zeevaartorganisaties, wetgevers en noem maar op, waar wij onze invloed willen laten gelden. Als transportverzekeraars hebben wij een mening, bijvoorbeeld over de veiligheid van zeeschepen, en die willen we graag delen met internationale organisaties. Dat doen we via vertegenwoordigers, de liaison officers, die ook toegang hebben tot de betrokken organisaties.

De internationale lobby moet vooral worden gezien als een belangrijke toegevoegde waarde van IUMI, meent Harland. Het belangrijkste doel is en blijft namelijk kennisoverdracht en daar is het congres ook dit jaar weer goed in geslaagd. We hadden maar liefst 42 gastsprekers van all over the world en daar zaten heel interessante verhalen bij. Naast prima lezingen over een groot aantal onderwerpen zoals het verzekeren van graan en olie hadden we bijvoorbeeld ook een politieofficier uit Londen die wist te vertellen dat het aantal ladingdiefstallen op Heathrow met tachtig procent is gedaald. Voor ons is het uitermate interessant om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, omdat wij die kennis graag meenemen naar Schiphol waar we als Verbond een convenant mee hebben afgesloten.

Verzekerd!, oktober 2005