IUMI-congres Amsterdam 2005 geslaagd
De Italianen hebben een boek van 235 paginas geschreven over het
voorkomen van schade tijdens koelvervoer. Dat boek is gratis ter
beschikking gesteld aan de International Union of Marine Insurance
(IUMI). Het komt straks op onze website en kan door verzekeraars
worden gedownload. Dat is toch geweldig? Ik vind het uniek dat het
Italiaanse Verbond van Verzekeraars een boek schrijft over
transportverzekeringen en dat gratis ter beschikking stelt aan alle
transportverzekeraars in de wereld. Een perfect voorbeeld van
kennisuitwisseling.
Kees Harland, vice-chairman van de IUMI en in het dagelijks leven
werkzaam bij Nationale-Nederlanden, kijkt met veel genoegen terug op
de IUMI-conferentie die vorige maand in Amsterdam werd gehouden. Hij
noemt het jaarlijkse congres hartstikke geslaagd, zowel in financieel
opzicht als inhoudelijk. We hadden het grootste aantal deelnemers
sinds jaren en vanzelfsprekend wíllen we ook zoveel mogelijk
deelnemers. Dat drukt de congreskosten. Het Verbond was
hoofdorganisator en de begroting wordt met name betaald uit de fee van
de deelnemers. Hoe meer er komen, des te beter wij uit de kosten
springen.
De overweldigende belangstelling voor het IUMI-congres, waardoor de
organisatie ruimschoots binnen het budget is gebleven, heeft veel, zo
niet alles met de aantrekkingskracht van Amsterdam te maken, denkt
Harland. Daarnaast is het belangrijk dat het congres in Europa is. De
meeste deelnemers komen uit Europa. Engeland heeft bijvoorbeeld een
heel grote transportverzekeringsmarkt, maar er komen ook van oudsher
veel Fransen, Duitsers en Noren naar IUMI. Als het congres in het
Verre Oosten wordt georganiseerd, zoals vorig jaar in Singapore, heeft
dat zijn weerslag op de deelnemersaantallen. Voor Europeanen en
Amerikanen is dat moeilijker te bereizen.
Kennisoverdracht
Als thema had de organisatie dit jaar voor Marine Insurance Essential
to Global Trade gekozen. Het bijzondere van transportverzekeringen is
namelijk, aldus Harland, dat je allemaal te maken hebt met dezelfde
infrastructuur, dezelfde douane, de havens, etc. in een land. Je moet
weten wat de bijzondere gevaren zijn van het transport. Gaat het in
China per boot en hoe is dan de toestand op de wateren? En als het
vervoer door de binnenlanden van Afrika gaat, wat zijn dan de
bijzondere eigenschappen voor koeltransport? Kan dat? Zijn de havens
daar goed op geëquipeerd? Alle transportverzekeraars stuiten op
dezelfde problemen en die kennis en ervaring kunnen we met elkaar
delen. Wij kunnen bijvoorbeeld de Afrikanen vertellen waar je in
Nederland op moet letten en zij kunnen dat ons weer over hun land
vertellen. Zo heeft de één heel veel verstand van de export van kiwis
en iemand die in een land woont waar veel graan wordt geëxporteerd,
kan ons vertellen wat de gevaren zijn bij het vervoer van granen in
een bulk op een schip. Hoe moet je dat verzekeren? Waar moet je op
letten? En wat moet je vooral niet verzekeren?
Internationale lobby
Daarnaast heeft IUMI veel liaison officers die als schakel fungeren
tussen de transportverzekeraars en de transportwereld. Er zijn een
heleboel instituten als luchthavens, Interpol, zeevaartorganisaties,
wetgevers en noem maar op, waar wij onze invloed willen laten gelden.
Als transportverzekeraars hebben wij een mening, bijvoorbeeld over de
veiligheid van zeeschepen, en die willen we graag delen met
internationale organisaties. Dat doen we via vertegenwoordigers, de
liaison officers, die ook toegang hebben tot de betrokken
organisaties.
De internationale lobby moet vooral worden gezien als een belangrijke
toegevoegde waarde van IUMI, meent Harland. Het belangrijkste doel is
en blijft namelijk kennisoverdracht en daar is het congres ook dit
jaar weer goed in geslaagd. We hadden maar liefst 42 gastsprekers van
all over the world en daar zaten heel interessante verhalen bij. Naast
prima lezingen over een groot aantal onderwerpen zoals het verzekeren
van graan en olie hadden we bijvoorbeeld ook een politieofficier uit
Londen die wist te vertellen dat het aantal ladingdiefstallen op
Heathrow met tachtig procent is gedaald. Voor ons is het uitermate
interessant om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, omdat
wij die kennis graag meenemen naar Schiphol waar we als Verbond een
convenant mee hebben afgesloten.
Verzekerd!, oktober 2005
Verbond van Verzekeraars