PERSBERICHT - 2005-10-13
Unieke samenwerking tussen kunstwereld, toeristenbranche en
bedrijfsleven
Koningin beschermvrouwe Rembrandt herdenkingsjaar
Koningin Beatrix is beschermvrouw geworden van het Rembrandt
Herdenkingsjaar 2006. Mr. J.M. Hessels, voorzitter van de Stichting
Rembrandt 400, heeft dat bekend gemaakt bij de formele bekrachtiging
van de samenwerking tussen de Rembrandtstichting, het internationale
postbedrijf TNT en het NBTC. Naar verwachting zal het officiële
programma van Rembrandt 400 1,5 miljoen bezoekers trekken uit binnen-
en buitenland.
Mr. J.M. Hessels, voorzitter van de Stichting Rembrandt 400: De
Stichting heeft inmiddels vier miljoen euro gegenereerd ten behoeve
van de (inter)nationale promotiecampagne. Het is voor het eerst in de
geschiedenis dat er zon unieke samenwerking tussen de kunstwereld, de
toeristenbranche en het bedrijfsleven plaatsvindt. Bovendien zijn wij
zeer verheugd dat H.M. de Koningin het beschermvrouwschap heeft willen
aanvaarden van het Rembrandt herdenkingsjaar waarin vele initiatieven
rond Rembrandts 400e geboortedag georganiseerd worden. Daarnaast
presenteert de Stichting Rembrandt 400 vandaag ook haar officiële
programma in het stadhuis te Leiden.
Beschermvrouw
De Stichting is zeer verheugd dat H.M. de Koningin heeft toegezegd
beschermvrouwe van het Rembrandt herdenkingsjaar te zijn. Dit
onderstreept nogmaals het belang en de te verwachten kwaliteit van de
tentoonstellingen en evenementen in 2006.
Unieke samenwerking
Sinds de oprichting van de Stichting is er maar liefst vier miljoen
euro voor promotie gegenereerd. De Stichting heeft via subsidies en
sponsoring een miljoen verworven. Het NBTC heeft toegezegd het
verworven bedrag tenminste te verdubbelen. Door de koppeling met
promotiebudget van het NBTC, de inzet van hun bestaande activiteiten
en de opzet van ruim 30 joint promotions met het bedrijfsleven in
binnen- en buitenland kan er nu door het NBTC in samenwerking met de
Stichting een campagne ter waarde van vier miljoen euro gevoerd
worden.
Financiers
TNT, de toonaangevende leverancier van wereldwijde post-, express en
logistieke diensten, is een van de hoofdsponsoren van Rembrandt 400.
Andere financiers van de Stichting Rembrandt 400 zijn het Ministerie
van OC&W, het Ministerie van EZ, de Provincie Zuid-Holland, de
gemeentes Amsterdam en Leiden en Amsterdam Airport Schiphol. Het is
voor het eerst dat een samenwerking tussen kunst, toerisme en
bedrijfsleven op deze schaal plaatsvindt. Naar verwachting zal het
officiële programma van Rembrandt 400 1,5 miljoen bezoekers trekken
uit binnen- en buitenland.
Rembrandt in steden, musea en het theater
In 2006 staan veel evenementen gepland. Op basis van strenge
kwaliteitscriteria is een aantal tentoonstellingen en evenementen
onderdeel van het officiële programma. De geselecteerde activiteiten
geven een breder beeld van zowel Rembrandt; de kunstenaar als
Rembrandt; de mens. Dit zijn tentoonstellingen van onder andere het
Rijksmuseum, Rembrandthuis, Stedelijk Museum de Lakenhal, Amsterdams
Historisch Museum, Bijbels Museum, Joods Historisch Museum en het
Mauritshuis. Daarnaast zijn er rondwandelingen in Leiden, waar
Rembrandt geboren is en waar een speciaal bezoekerscentrum ontwikkeld
wordt, en in Amsterdam, waar Rembrandt gewoond en gewerkt heeft.
Bijzonder is dat ook Rembrandt, de Musical een plek heeft gekregen in
het officiële programma.
Van de bruiklenen voor de tentoonstellingen komt 90% uit het
buitenland en privé-collecties. Hieronder zitten twintig werken van
Rembrandt die voor het eerst in 350 jaar terugkeren naar Nederland.
Organisatie
De coördinatie van het programma Rembrandt 400 en de nationale en
internationale promotie daarvan is in handen van de Stichting
Rembrandt 400. In het bestuur van de stichting zijn onder meer
vertegenwoordigd: het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis, de
gemeente Leiden en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Noot voor de redactie,