PERSBERICHT - 2005-10-13

Unieke samenwerking tussen kunstwereld, toeristenbranche en bedrijfsleven

Koningin beschermvrouwe Rembrandt herdenkingsjaar

Koningin Beatrix is beschermvrouw geworden van het Rembrandt Herdenkingsjaar 2006. Mr. J.M. Hessels, voorzitter van de Stichting Rembrandt 400, heeft dat bekend gemaakt bij de formele bekrachtiging van de samenwerking tussen de Rembrandtstichting, het internationale postbedrijf TNT en het NBTC. Naar verwachting zal het officiële programma van Rembrandt 400 1,5 miljoen bezoekers trekken uit binnen- en buitenland.

Mr. J.M. Hessels, voorzitter van de Stichting Rembrandt 400: De Stichting heeft inmiddels vier miljoen euro gegenereerd ten behoeve van de (inter)nationale promotiecampagne. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat er zon unieke samenwerking tussen de kunstwereld, de toeristenbranche en het bedrijfsleven plaatsvindt. Bovendien zijn wij zeer verheugd dat H.M. de Koningin het beschermvrouwschap heeft willen aanvaarden van het Rembrandt herdenkingsjaar waarin vele initiatieven rond Rembrandts 400e geboortedag georganiseerd worden. Daarnaast presenteert de Stichting Rembrandt 400 vandaag ook haar officiële programma in het stadhuis te Leiden.

Beschermvrouw
De Stichting is zeer verheugd dat H.M. de Koningin heeft toegezegd beschermvrouwe van het Rembrandt herdenkingsjaar te zijn. Dit onderstreept nogmaals het belang en de te verwachten kwaliteit van de tentoonstellingen en evenementen in 2006.

Unieke samenwerking
Sinds de oprichting van de Stichting is er maar liefst vier miljoen euro voor promotie gegenereerd. De Stichting heeft via subsidies en sponsoring een miljoen verworven. Het NBTC heeft toegezegd het verworven bedrag tenminste te verdubbelen. Door de koppeling met promotiebudget van het NBTC, de inzet van hun bestaande activiteiten en de opzet van ruim 30 joint promotions met het bedrijfsleven in binnen- en buitenland kan er nu door het NBTC in samenwerking met de Stichting een campagne ter waarde van vier miljoen euro gevoerd worden.

Financiers
TNT, de toonaangevende leverancier van wereldwijde post-, express en logistieke diensten, is een van de hoofdsponsoren van Rembrandt 400. Andere financiers van de Stichting Rembrandt 400 zijn het Ministerie van OC&W, het Ministerie van EZ, de Provincie Zuid-Holland, de gemeentes Amsterdam en Leiden en Amsterdam Airport Schiphol. Het is voor het eerst dat een samenwerking tussen kunst, toerisme en bedrijfsleven op deze schaal plaatsvindt. Naar verwachting zal het officiële programma van Rembrandt 400 1,5 miljoen bezoekers trekken uit binnen- en buitenland.

Rembrandt in steden, musea en het theater
In 2006 staan veel evenementen gepland. Op basis van strenge kwaliteitscriteria is een aantal tentoonstellingen en evenementen onderdeel van het officiële programma. De geselecteerde activiteiten geven een breder beeld van zowel Rembrandt; de kunstenaar als Rembrandt; de mens. Dit zijn tentoonstellingen van onder andere het Rijksmuseum, Rembrandthuis, Stedelijk Museum de Lakenhal, Amsterdams Historisch Museum, Bijbels Museum, Joods Historisch Museum en het Mauritshuis. Daarnaast zijn er rondwandelingen in Leiden, waar Rembrandt geboren is en waar een speciaal bezoekerscentrum ontwikkeld wordt, en in Amsterdam, waar Rembrandt gewoond en gewerkt heeft. Bijzonder is dat ook Rembrandt, de Musical een plek heeft gekregen in het officiële programma.

Van de bruiklenen voor de tentoonstellingen komt 90% uit het buitenland en privé-collecties. Hieronder zitten twintig werken van Rembrandt die voor het eerst in 350 jaar terugkeren naar Nederland.

Organisatie
De coördinatie van het programma Rembrandt 400 en de nationale en internationale promotie daarvan is in handen van de Stichting Rembrandt 400. In het bestuur van de stichting zijn onder meer vertegenwoordigd: het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis, de gemeente Leiden en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Noot voor de redactie,