Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de Bedrijfsautorai 2005

Dames en heren,

Ik vind het ontzettend leuk dat ik vandaag de opening van de Bedrijfsautorai 2005 mag verrichten. Het thema is dit jaar `solid en smart solutions'. Solid en smart staan als twee puzzelstukjes afgebeeld op het embleem van de Bedrijfsautorai. Als ik zo eigenwijs mag zijn: ik vind die puzzel eigenlijk nog incompleet. Ik zou willen pleiten voor drie in plaats van twee puzzelstukjes: solid, smart én safe solutions. Verkeersveiligheid is namelijk mijn topprioriteit. We staan hier als ministerie niet voor niets met een stand waarin verkeersveiligheid het centrale thema is. Ik hoop dat u vandaag of later in de gelegenheid bent deze stand te bezoeken.

Dames en heren,

Ik puzzel wat af als minister van Verkeer en Waterstaat. Het centrale vraagstuk voor de komende periode is hoe we de groei van de mobiliteit in goede banen gaan leiden. Zo zal het goederenvervoer tot 2020 tussen de 40 en 80 procent groeien. In de Nota Mobiliteit heb ik maatregelen aangekondigd hoe we - overheid en bedrijfsleven - gaan zorgen voor een solide en snelle mobiliteit. Mijn ambities zijn groot. In 2020:


- hebben we 40 procent minder files dan in 2000;


- komt 95 procent van het personen- en goederenvervoer op tijd aan;


- en ligt het aantal verkeersdoden nog eens 300 lager dan in het topjaar 2004.

De basis voor het halen van deze ambitieuze doelen ligt in drie thema's. U voelt hem misschien al aankomen: solid, smart en safe. Oftewel, solide, slim en veilig!

Mijn eerste puzzelstukje, solide oplossingen.

Het goederenvervoer over de weg levert een belangrijke bijdrage aan de economische groei van Nederland. Dat vervoer moet dus de ruimte krijgen. Zonder goederenvervoer geen groei. Om Nederland in beweging te brengen en te houden moet er veel gebeuren. Daar doe ik nu al veel aan door veel achterstallig onderhoud weg te werken, door spitsstroken aan te leggen en door te zorgen voor nieuwe infrastructuur op hardnekkige knelpunten. Dat is de koers die ik twee jaar geleden heb uitgezet onder het motto `houwen voor bouwen'. Dat zijn dus solide oplossingen voor de korte termijn. Voor de lange termijn is meer nodig. En daar gaat de Nota Mobiliteit over. Ook daarvoor geldt: zonder nota geen groei. Tussen 2010 en 2020 trek ik ruim 80 miljard euro uit voor mobiliteit, waarvan ongeveer 30 miljard voor het wegennet. De snelwegen tussen plaatsen die belangrijk zijn voor de economie, zoals de havens, de industriegebieden en bijvoorbeeld landbouwveilingen, krijgen voorrang. In die economische centra wordt nu eenmaal het meeste geld verdient voor onze BV Nederland.

Behalve `houwen' en `bouwen' van infrastructuur hebben we ook `Nouwen' nodig. Want een belangrijk middel om onze doelen te bereiken is beprijzing. Het kabinet neemt het advies van het platform onder leiding van de heer Nouwen als uitgangspunt voor de verdere uitwerking. Over het tijdstip doen we nu nog geen uitspraken omdat de techniek nog veel te kostbaar is. Ondanks enkele politieke rimpelingen staat voor mij echter vast dat beprijzing eraan komt, ook voor het vrachtverkeer. Binnen uw sector bestaat daar ook draagvak voor. Niet onbelangrijk als je iets wil als minister.

Dames en heren,

Mijn tweede puzzelstukje: slimme oplossingen. Slim staat voor mij voor innovatie. Innovaties zijn keihard nodig om economische groei mogelijk te maken. En daarmee kunnen we tegelijk de druk op het milieu laten afnemen. Zo helpen we zo veel als mogelijk voorkomen dat Nederland op slot gaat omdat bouwprojecten bijvoorbeeld geen doorgang meer mogen hebben door Europese luchtkwaliteitsnormen.

Het verkeer moet dus schoner, zuiniger en stiller. We moeten ons de komende jaren richten op drie dingen: betere brandstoffen, betere vrachtwagens en een beter gebruik.

Ik roep het bedrijfsleven op zijn verantwoordelijkheid te nemen en door te gaan op de innovatieve weg die het is ingeslagen! Sinds 1992 is bijvoorbeeld de uitstoot van NOx en fijnstof met meer dan de helft afgenomen! In Europa hanteren we Europese emissienormen voor uitlaatgassen, zoals u weet. We zijn in 2005 aanbeland bij de Euro-4 norm. Voor 2009 staat Euro-5 op de rol. Maar ik begrijp dat nu Euro-5 al ruim leverbaar is, en ik roep u daar ook op om bij de aanschaf van nieuwe trucks de schóónste types te kiezen, dus van mij mag u Euro-4 overslaan!

Om in Nederland de fijnstof en de NOx-doelen te halen is versnelde vervanging van de vloot door Euro-4 en 5 noodzakelijk. Daar is ook een fiscale stimuleringsregeling voor bedacht waar ik me persoonlijk sterk voor heb gemaakt en mijn ministerie ook financieel bijdraagt.

Dames en heren,

Mijn derde puzzelstukje: veilige oplossingen.

Verkeersveiligheid is mijn topprioriteit, ik zei het al. En gelukkig staat Nederland er op dat gebied relatief goed voor. In Nederland is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers sterk afgenomen naar 881 verkeersdoden in 2004. Maar dat zijn nog altijd 20 volle bussen met mensen die niet thuiskomen. Actie blijft dus geboden. Mijn veiligheidsbeleid beleid richt zich op drie, onderling samenhangende speerpunten:


- strenge handhaving door de politie,


- gedragsbeïnvloeding door regelgeving en campagnes,


- en vooral: nieuwe technologieën, want die worden steeds belangrijker om nog meer verkeersveiligheidswinst te kunnen boeken.

De afgelopen jaren is het aandeel van het goederenvervoer in het aantal verkeersdoden toegenomen. Bijna 30 procent in 2004. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Maatregelen zijn daarom geboden. In het oog springt het probleem met de dode hoek.

Het is belangrijk dat we openstaan voor technologische innovaties. Denk aan camerasystemen die de chauffeur helpen in het dagelijkse drukke verkeer. Wat de chauffeur niet ziet, ziet de techniek. En daarom hebben we dus ook het project DEARTRUCK gestart. DEARTRUCK staat voor Detection ARound the TRUCK. Ik doe een beroep op u om deze innovatieve systemen te gaan gebruiken als ze op de markt komen. Want elk leven dat we ermee sparen is er één.

Dat kan trouwens niet alleen met technische maatregelen, ook de menselijke factor speelt een belangrijke rol. Bestuurders moeten rekening met elkaar houden en rekening houden met de risico's die gepaard gaan met het rijden van zware voertuigen. Dit geldt in het bijzonder voor bestuurders van bestelwagens.

Ook vind ik voorlichting aan andere weggebruikers en chauffeurs van groot belang. Meer oog voor elkaar in het verkeer is letterlijk van levensbelang. In de stand van mijn ministerie op de bedrijfsautorai vindt u nieuw voorlichtingsmateriaal, onder andere over de dode hoek. In deze VenW stand kunt u overigens ook de laatste ontwikkeling op het terrein van verkeersveiligheid ervaren in een rij-simulator. Dat kan ik u - zo weet ik uit eigen ervaring - van harte aanbevelen.

Dames en heren,

Solide, slim en veilig; ik heb u verteld hoe ik tegen deze drie puzzelstukjes aankijk.

We hebben alledrie de stukjes nodig in onze puzzeltocht naar het grotere `plaatje': een duurzame economische groei met een duurzame transportsector.

En nu ben ik dus bij mijn vierde `S' aanbeland: de `S' van slot.

Ik wens u dan een plezierige en zeer interessante Bedrijfsautorai 2005 toe. En ik kijk er naar uit om straks over de beurs te wandelen. En waar ik me het meest op verheug is om ook zelf eens achter het stuur te kruipen van zo'n glimmende solide, slimme én veilige vrachtwagen.

Dank u wel!