Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
opening van de Bedrijfsautorai 2005
Dames en heren,
Ik vind het ontzettend leuk dat ik vandaag de opening van de
Bedrijfsautorai 2005 mag verrichten. Het thema is dit jaar `solid en
smart solutions'. Solid en smart staan als twee puzzelstukjes
afgebeeld op het embleem van de Bedrijfsautorai. Als ik zo eigenwijs
mag zijn: ik vind die puzzel eigenlijk nog incompleet. Ik zou willen
pleiten voor drie in plaats van twee puzzelstukjes: solid, smart én
safe solutions. Verkeersveiligheid is namelijk mijn topprioriteit. We
staan hier als ministerie niet voor niets met een stand waarin
verkeersveiligheid het centrale thema is. Ik hoop dat u vandaag of
later in de gelegenheid bent deze stand te bezoeken.
Dames en heren,
Ik puzzel wat af als minister van Verkeer en Waterstaat. Het centrale
vraagstuk voor de komende periode is hoe we de groei van de mobiliteit
in goede banen gaan leiden. Zo zal het goederenvervoer tot 2020 tussen
de 40 en 80 procent groeien. In de Nota Mobiliteit heb ik maatregelen
aangekondigd hoe we - overheid en bedrijfsleven - gaan zorgen voor een
solide en snelle mobiliteit. Mijn ambities zijn groot. In 2020:
- hebben we 40 procent minder files dan in 2000;
- komt 95 procent van het personen- en goederenvervoer op tijd
aan;
- en ligt het aantal verkeersdoden nog eens 300 lager dan in
het topjaar 2004.
De basis voor het halen van deze ambitieuze doelen ligt in drie
thema's. U voelt hem misschien al aankomen: solid, smart en safe.
Oftewel, solide, slim en veilig!
Mijn eerste puzzelstukje, solide oplossingen.
Het goederenvervoer over de weg levert een belangrijke bijdrage aan de
economische groei van Nederland. Dat vervoer moet dus de ruimte
krijgen. Zonder goederenvervoer geen groei. Om Nederland in beweging
te brengen en te houden moet er veel gebeuren. Daar doe ik nu al veel
aan door veel achterstallig onderhoud weg te werken, door spitsstroken
aan te leggen en door te zorgen voor nieuwe infrastructuur op
hardnekkige knelpunten. Dat is de koers die ik twee jaar geleden heb
uitgezet onder het motto `houwen voor bouwen'. Dat zijn dus solide
oplossingen voor de korte termijn. Voor de lange termijn is meer
nodig. En daar gaat de Nota Mobiliteit over. Ook daarvoor geldt:
zonder nota geen groei. Tussen 2010 en 2020 trek ik ruim 80 miljard
euro uit voor mobiliteit, waarvan ongeveer 30 miljard voor het
wegennet. De snelwegen tussen plaatsen die belangrijk zijn voor de
economie, zoals de havens, de industriegebieden en bijvoorbeeld
landbouwveilingen, krijgen voorrang. In die economische centra wordt
nu eenmaal het meeste geld verdient voor onze BV Nederland.
Behalve `houwen' en `bouwen' van infrastructuur hebben we ook `Nouwen'
nodig. Want een belangrijk middel om onze doelen te bereiken is
beprijzing. Het kabinet neemt het advies van het platform onder
leiding van de heer Nouwen als uitgangspunt voor de verdere
uitwerking. Over het tijdstip doen we nu nog geen uitspraken omdat de
techniek nog veel te kostbaar is. Ondanks enkele politieke rimpelingen
staat voor mij echter vast dat beprijzing eraan komt, ook voor het
vrachtverkeer. Binnen uw sector bestaat daar ook draagvak voor. Niet
onbelangrijk als je iets wil als minister.
Dames en heren,
Mijn tweede puzzelstukje: slimme oplossingen. Slim staat voor mij voor
innovatie. Innovaties zijn keihard nodig om economische groei mogelijk
te maken. En daarmee kunnen we tegelijk de druk op het milieu laten
afnemen. Zo helpen we zo veel als mogelijk voorkomen dat Nederland op
slot gaat omdat bouwprojecten bijvoorbeeld geen doorgang meer mogen
hebben door Europese luchtkwaliteitsnormen.
Het verkeer moet dus schoner, zuiniger en stiller. We moeten ons de
komende jaren richten op drie dingen: betere brandstoffen, betere
vrachtwagens en een beter gebruik.
Ik roep het bedrijfsleven op zijn verantwoordelijkheid te nemen en
door te gaan op de innovatieve weg die het is ingeslagen! Sinds 1992
is bijvoorbeeld de uitstoot van NOx en fijnstof met meer dan de helft
afgenomen! In Europa hanteren we Europese emissienormen voor
uitlaatgassen, zoals u weet. We zijn in 2005 aanbeland bij de Euro-4
norm. Voor 2009 staat Euro-5 op de rol. Maar ik begrijp dat nu Euro-5
al ruim leverbaar is, en ik roep u daar ook op om bij de aanschaf van
nieuwe trucks de schóónste types te kiezen, dus van mij mag u Euro-4
overslaan!
Om in Nederland de fijnstof en de NOx-doelen te halen is versnelde
vervanging van de vloot door Euro-4 en 5 noodzakelijk. Daar is ook een
fiscale stimuleringsregeling voor bedacht waar ik me persoonlijk sterk
voor heb gemaakt en mijn ministerie ook financieel bijdraagt.
Dames en heren,
Mijn derde puzzelstukje: veilige oplossingen.
Verkeersveiligheid is mijn topprioriteit, ik zei het al. En gelukkig
staat Nederland er op dat gebied relatief goed voor. In Nederland is
het aantal dodelijke verkeersslachtoffers sterk afgenomen naar 881
verkeersdoden in 2004. Maar dat zijn nog altijd 20 volle bussen met
mensen die niet thuiskomen. Actie blijft dus geboden. Mijn
veiligheidsbeleid beleid richt zich op drie, onderling samenhangende
speerpunten:
- strenge handhaving door de politie,
- gedragsbeïnvloeding door regelgeving en campagnes,
- en vooral: nieuwe technologieën, want die worden steeds
belangrijker om nog meer verkeersveiligheidswinst te kunnen boeken.
De afgelopen jaren is het aandeel van het goederenvervoer in het
aantal verkeersdoden toegenomen. Bijna 30 procent in 2004. Dat is een
zorgwekkende ontwikkeling. Maatregelen zijn daarom geboden. In het oog
springt het probleem met de dode hoek.
Het is belangrijk dat we openstaan voor technologische innovaties.
Denk aan camerasystemen die de chauffeur helpen in het dagelijkse
drukke verkeer. Wat de chauffeur niet ziet, ziet de techniek. En
daarom hebben we dus ook het project DEARTRUCK gestart. DEARTRUCK
staat voor Detection ARound the TRUCK. Ik doe een beroep op u om deze
innovatieve systemen te gaan gebruiken als ze op de markt komen. Want
elk leven dat we ermee sparen is er één.
Dat kan trouwens niet alleen met technische maatregelen, ook de
menselijke factor speelt een belangrijke rol. Bestuurders moeten
rekening met elkaar houden en rekening houden met de risico's die
gepaard gaan met het rijden van zware voertuigen. Dit geldt in het
bijzonder voor bestuurders van bestelwagens.
Ook vind ik voorlichting aan andere weggebruikers en chauffeurs van
groot belang. Meer oog voor elkaar in het verkeer is letterlijk van
levensbelang. In de stand van mijn ministerie op de bedrijfsautorai
vindt u nieuw voorlichtingsmateriaal, onder andere over de dode hoek.
In deze VenW stand kunt u overigens ook de laatste ontwikkeling op het
terrein van verkeersveiligheid ervaren in een rij-simulator. Dat kan
ik u - zo weet ik uit eigen ervaring - van harte aanbevelen.
Dames en heren,
Solide, slim en veilig; ik heb u verteld hoe ik tegen deze drie
puzzelstukjes aankijk.
We hebben alledrie de stukjes nodig in onze puzzeltocht naar het
grotere `plaatje': een duurzame economische groei met een duurzame
transportsector.
En nu ben ik dus bij mijn vierde `S' aanbeland: de `S' van slot.
Ik wens u dan een plezierige en zeer interessante Bedrijfsautorai 2005
toe. En ik kijk er naar uit om straks over de beurs te wandelen. En
waar ik me het meest op verheug is om ook zelf eens achter het stuur
te kruipen van zo'n glimmende solide, slimme én veilige vrachtwagen.
Dank u wel!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat