18-10-2005
Onderwerp
Reizigers geven busvervoer in Noord-Holland een dikke zeven
Laurian Zwart
Over de hele linie is de kwaliteit van het openbaar vervoer in de
Noord-Holland Noord, Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond toegenomen.
Reizigers geven het streekvervoer in deze regios in 2004 een dikke
zeven. Dit blijkt uit de jaarverslagen van de provincie Noord-Holland
over het openbaar vervoer in 2004. Opvallend, naast de positieve
reizigerswaardering, is de stijging van de aantallen reizigers in Gooi
en Vechtstreek en de forse daling van de reizigersaantallen in
Noord-Holland Noord.
De verschillen per concessiegebied zijn groot. Zo wordt er in
Noord-Holland Noord - en dit komt overeen met de landelijke trend -
steeds minder gebruik gemaakt van de bus (-7%). In Haarlem/IJmond is
deze afname veel minder (-1,6%) terwijl in Gooi en Vechtstreek juist
meer reizigers van de bus gebruik zijn gaan maken (+ 1,2%). Ook bij de
steden is een opmerkelijk verschil. In Alkmaar is een daling te zien
van 4%, in Hilversum is het busgebruik gelijkgebleven, en in Haarlem
en omstreken is sprake van een afname van 5,6%. Wordt het gebruik van
de Zuidtangent meegenomen, dan is sprake van een stijging met 3,9%.
De andere vormen van openbaar vervoer geven ook regionale verschillen
te zien. Het gebruik van de Fast Flying Ferries en de Treintaxi* is
fors afgenomen in Haarlem/IJmond. Ook in Gooi en Vechtstreek is het
gebruik van de Treintaxi afgenomen. In Noord-Holland Noord daarentegen
is een forse toename (23%) te zien van het gebruik van de OV-taxi,
maar is het gebruik van de Treintaxi afgenomen.
Ook in de uitvoeringskwaliteit zijn er grote verschillen tussen de
drie concessiegebieden. Zo is de stiptheid in Gooi en Vechtstreek en
Noord-Holland Noord beter geworden, terwijl deze in Haarlem/IJmond is
afgenomen. Het aantal klachten is toegenomen in Gooi en Vechtstreek en
Noord-Holland Noord, maar afgenomen in Haarlem/IJmond. Top drie van de
klachten betreft de stiptheid (ca. 45%), de dienstverlening door het
personeel (ca. 25%) en de dienstregeling (10-25%, afhankelijk van de
regio). De sociale veiligheid is gelijkgebleven (Haarlem/IJmond) of
verbeterd (Gooi en Vechtstreek en Noord-Holland Noord). Opmerkelijk is
dat, ondanks de problemen met de stiptheid en de toename van het
aantal klachten, de reizigers meer tevreden zijn dan in 2003: zij
geven de bus een dikke zeven, hoger dan het landelijke cijfer.
In vergelijking met 2003 is het lijnennet van het streekvervoer in
alle drie concessiegebieden nagenoeg gelijkgebleven. Alleen in Haarlem
en omstreken is het aantal dienstregelingsuren fors verminderd. In
Noord-Holland Noord zijn de experimenten met de Citybus Hoorn en de
nachtbus Alkmaar-Bergen wegens gebrek aan reizigers beëindigd. Het
experiment met Vraaggestuurd Vervoer West-Friesland (Ho&Go) is wel in
2004 gecontinueerd, maar inmiddels ook beëindigd.
De reizigersopbrengsten variëren per concessiegebied. In Noord-Holland
Noord is de afname ten opzichte van 2003 8,0%, in Alkmaar bijna 4%. De
totale reizigersopbrengsten zijn in de beschouwde periode gestegen in
IJmond, met 3,6%, en gedaald in Haarlem, met 9,6% (of met 1,7% als
het Haarlemse deel van de Zuidtangent wordt meegenomen). In Gooi en
Vechtstreek zijn de opbrengsten in het streekvervoer gestegen met
7,8%, maar bij het stadsvervoer in Hilversum zijn deze teruggelopen
met 12,7%.
Het is voor de tweede keer dat de provincie jaarverslagen uitgeeft
over het busvervoer in haar concessiegebieden Noord-Holland Noord,
Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond. Zij is de enige overheid in
Nederland die dit doet.
Meer informatie: Jeske Reijs, tel. 023 - 514 3476
* Treintaxi
Sinds eind 2003 heeft Provincie Noord-Holland de diensten van de
Treintaxi van de NS overgenomen. Inmiddels worden de meeste
treintaxidiensten zij in in een iets gewijzigde vorm - door de
OV-Taxi, met uitzondering van Gooi en Vechstreek, waar dit per 1
januari 2007 ook het geval zal zijn.
Provincie Noord-Holland