Internet TV neemt grote vlucht

AMSTERDAM, 20051018 -- Zoom.in, Nederlands marktleider op het gebied van internet televisie, meldt een explosieve groei van het aantal nieuwsvideo's dat via internet bekeken wordt. Over de afgelopen 10 maanden werden in Nederland 30 miljoen videonieuws items via internet bekeken door 7,5 miljoen kijkers. Dit is een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar.



Vanmiddag zal Marck Feller, Directeur Content & Operatie van Zoom.in, de cijfers nader toelichten tijdens het CrossMedia Café dat om 16:00 uur start in Studio 22 te Hilversum.


De groei is te verklaren door de toename van kabel en ADSL internetverbindingen, de volledige nieuws coverage van Zoom.in (15 duizend nieuwsitems dit jaar tegen 5 duizend items in 2004), door een grotere acceptatie van videonieuws op internet door de consument en door adverteerders.


Zoom.in verzorgt het videonieuws voor meer dan 50 vooraanstaande websites, waaronder De Telegraaf, Voetbal International, Versatel, Chello, NRC, enzovoorts. Daarbij levert Zoom.in videonieuws via UMTS van alle grote telecom bedrijven. Inmiddels kijkt bijna de helft van Nederland regelmatig naar videonieuws op internet, variërend van binnenlands, buitenlands en economisch nieuws tot sport, entertainment en filmnieuws.


Het 5-jarige Zoom.in is behalve in Nederland sinds kort ook actief in België en Frankrijk. Komende maanden zullen vestigingen in Spanje, Italië en Duitsland volgen. Zoom.in verwacht dat het aandeel van on demand videonieuws op internet binnen een aantal jaren aanzienlijk zal zijn vooral vergeleken met klassieke TV nieuwsuitzendingen.