Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
19 oktober 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.02379
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040521560
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de vragen van het lid Roefs aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over de prijzen van kentekens voor brommers en scooters kan ik u als volgt informeren.


1. Bent u bekend met het artikel 'Kenteken stuk duurder' (Algemeen Dagblad,


1 september)?


1. Ja.


2. Hebt u in samenwerking met de brancheorganisaties, te weten de Rijwiel- en automobielindustrie (RAI), de Bond van garagehouders (BOVAG) en het Verbond van Verzekeraars, voor de keuring van de brommers en scooters de prijzen ingeschat? Zo ja, verbaast het u dat nu in de praktijk deze keuring fors duurder uitvalt?


3. Wat is volgens u de oorzaak van het verschil tussen de door u geschatte 10 à 15 Euro en het werkelijke bedrag van 15 à 17,50 Euro?


4. Vindt u de richtprijs voor een keuring te laag? Zo neen, waarom niet?


2. 3. en 4. Over de kosten voor de schouw van bromfietsen is overleg geweest met de BOVAG in de klankbordgroep kentekening bromfietsen. Ingeschat werd een tijdsduur van

15 minuten tegen een uurtarief van E 40. Er is niet voor gekozen om een vast tarief neer te zetten. Marktwerking moet leiden tot voldoende concurrentie met een scherpe tariefstelling. De hoogte van het tarief wordt vastgesteld door de individuele bedrijven zelf. Ik heb navraag laten doen naar de hoogte van de tarieven voor het schouwen. Daaruit is inderdaad gebleken dat de tarieven in een aantal gevallen hoger uitvallen dan 10 á 15 Euro. Er zijn echter ook bedrijven zijn die wel een bedrag in rekening brengen van 10 á 15 Euro. Het is dus voor bromfietseigenaren lonend om bij meer-dere bedrijven naar de hoogte van het schouwtarief vragen. Dat kan leiden tot een

selectie waarbij een bedrijf dat een relatief hoog tarief vraagt, buiten de boot valt.

5. Hoe komt het dat de prijs van het nummerbord verkeerd is ingeschat?

5. De kosten van een kentekenplaat zijn inderdaad over het algemeen wat hoger dan de inschatting die vooraf gemaakt is. Dat is het gevolg van een aantal zaken. Gezien de verhoudingsgewijs hoge investeringen die gemoeid zijn met de aankoop van de lettersets (circa E 9500) produceren slechts enkele tientallen (20 á 25) van de circa 300 kentekenplaatfabrikanten de platen in eigen beheer. De meeste platen worden dus elders geproduceerd met als gevolg extra handelings- en verzendkosten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld motorfietsplaten is de bromfietsplaat leverbaar met twee soorten folie (geel en blauw) en bovendien nog in twee verschillende modellen (liggend en staan model). Daarenboven is in afwijking van de overige GAIK platen (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten) de bromfietsplaat uit veiligheidsoverwegingen uitgevoerd met een hologram. Op deze punten zijn de financiële effecten dus anders dan voor aanvang van het kentekenproces was ingeschat en als gevolg daarvan is de prijs hoger dan ingeschat.

6. Nu blijkt dat registratie ongeveer E 20 hoger uitvalt dan voorzien, verandert dit dan uw opvatting over het voorstel van de ANWB om E 13,5 miljoen aan middelen voor de invoering van het kenteken beschikbaar te stellen? Zo neen, waarom niet?

6. De totale kosten voor kentekenbewijs, schouw en kentekenplaat liggen gemiddeld rond de E 50. Voor iemand die hiervoor aanzienlijk meer kwijt is, loont het prijsopgave te vragen bij een andere schouwer en/of leverancier dan wel fabrikant van kentekenplaten. Ik zie dus geen aanleiding de bromfietseigenaar financieel tegemoet te komen voor de kosten van de kentekening.

7. Loopt overigens de uitvoering tot op dit moment naar verwachting?

7. Ofschoon de kentekening ongeveer 4 weken geleden gestart is en er nog geen conclusies getrokken kunnen worden, is de RDW tevreden over de uitvoering. Er zijn op dit moment circa 30.000 bromfietsen geschouwd. Daarvan hebben er circa 16.000 inmiddels een kenteken. Verder zijn er circa 4.000 kentekens afgegeven voor nieuwe bromfietsen. Veel bromfietseigenaren onderkennen blijkbaar de voordelen van kentekening, met name omdat een gekentekende bromfiets minder aantrekkelijk voor een dief is.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs