oktober (2005)
Den Haag helpt burgers met nieuwe Zorgverzekeringswet (18 oktober)
Vele duizenden burgers doen beroep op gemeente
De gemeente Den Haag bereidt haar burgers zo goed mogelijk voor op de
nieuwe Zorgverzekeringswet die vanaf 1 januari 2006 van kracht is.
Vanaf dat moment kunnen verzekerden met een betalingsachterstand van
drie maanden geroyeerd worden als verzekerde. Om het aantal
onverzekerden onder bijstandsgerechtigden te beperken, neemt de
gemeente een aantal maatregelen. Dit varieert van het rechtstreeks
doorbetalen van de zorgtoeslag aan de verzekeraar, extra hulp bij de
financiële administratie en een verplichte automatische afdracht van
de premie. De gemeente heeft ook extra personeel ingezet om vele
duizenden mensen bij de aanvraag van de zorgtoeslag te ondersteunen.
Hier blijkt grote behoefte aan te zijn.
Zorgtoeslag
Het College van B&W heeft de problematiek van de onverzekerden
meerdere keren onder de aandacht gebracht van kabinet, Eerste en
Tweede Kamer. Het aantal wanbetalers in Den Haag is momenteel ongeveer
15.000 en zal naar verwachting het komend jaar toenemen. De nominale
premie stijgt met ingang van 1 januari 2006 van ongeveer 30 euro naar
90 euro per maand. Alle burgers met een laag inkomen hebben recht op
een zorgtoeslag. De zorgtoeslag moet voor 1 november worden
aangevraagd bij de belastingdienst.
Hulp bij financiële administratie
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen met een laag inkomen de
zorgtoeslag aanvragen, zijn de Advies & Informatiepunten van de dienst
Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente uitgebreid met extra
voorlichters. Deze medewerkers kunnen, evenals de consulenten van de
wijkkantoren, de klant helpen met het invullen van de aanvraag
zorgtoeslag. De klant wordt er ook op gewezen dat voor de meeste
Haagse bijstandsgerechtigden de zorgtoeslag direct naar de verzekeraar
kan worden overgemaakt, waardoor een deel van de maandelijkse premie
alvast is voldaan. Bovendien wijst de dienst SZW bij ieder contact op
andere inkomensondersteunende regelingen die er zijn (zoals de
huurtoeslag of de Ooievaarspas).
Sinds half september zijn er aan de balie van de gemeentelijke
diensten al meer dan 7.000 adviezen verstrekt over de aanvraag van de
zorgtoeslag en de huurtoeslag. Op het belastingkantoor in Den Haag
gaat het om dan 4.200. De (extra) informatiepunten blijken dus in een
duidelijke behoefte te voorzien.
Cliënten met betalingsproblemen
Voor bijstandsgerechtigden met betalingsproblemen is er zorg op maat.
Cliënten worden geholpen met het afsluiten van een aflossingsregeling.
Als de cliënt dit weigert kan de dienst SZW van de
bijstandsgerechtigde zelf de premie inhouden en aan de verzekeraar
overmaken. Momenteel is ruim 70% van de cliënten verzekerd bij Azivo.
De dienst SZW maakt afspraken met deze zorgverzekeraar om zo snel
mogelijk op de hoogte te zijn van betalingsproblemen. Bij de groep
dak- en thuislozen wordt de premie voor de ziektekostenverzekering
rechtstreeks doorbetaald aan de verzekeraar.
Bijzondere bijstand
Er wordt in principe geen bijzondere bijstand verstrekt voor de
gestegen kosten van de nominale premie. Alle Hagenaars met een laag
inkomen kunnen jaarlijks een standaardvergoeding van 30 euro ontvangen
via de bijzondere bijstand voor de kosten van de aanvullende
verzekering.
Gemeente Den Haag