Gemeente Den Haag

oktober (2005)
Den Haag helpt burgers met nieuwe Zorgverzekeringswet (18 oktober)

Vele duizenden burgers doen beroep op gemeente

De gemeente Den Haag bereidt haar burgers zo goed mogelijk voor op de nieuwe Zorgverzekeringswet die vanaf 1 januari 2006 van kracht is. Vanaf dat moment kunnen verzekerden met een betalingsachterstand van drie maanden geroyeerd worden als verzekerde. Om het aantal onverzekerden onder bijstandsgerechtigden te beperken, neemt de gemeente een aantal maatregelen. Dit varieert van het rechtstreeks doorbetalen van de zorgtoeslag aan de verzekeraar, extra hulp bij de financiële administratie en een verplichte automatische afdracht van de premie. De gemeente heeft ook extra personeel ingezet om vele duizenden mensen bij de aanvraag van de zorgtoeslag te ondersteunen. Hier blijkt grote behoefte aan te zijn.

Zorgtoeslag
Het College van B&W heeft de problematiek van de onverzekerden meerdere keren onder de aandacht gebracht van kabinet, Eerste en Tweede Kamer. Het aantal wanbetalers in Den Haag is momenteel ongeveer 15.000 en zal naar verwachting het komend jaar toenemen. De nominale premie stijgt met ingang van 1 januari 2006 van ongeveer 30 euro naar 90 euro per maand. Alle burgers met een laag inkomen hebben recht op een zorgtoeslag. De zorgtoeslag moet voor 1 november worden aangevraagd bij de belastingdienst.

Hulp bij financiële administratie
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen met een laag inkomen de zorgtoeslag aanvragen, zijn de Advies & Informatiepunten van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente uitgebreid met extra voorlichters. Deze medewerkers kunnen, evenals de consulenten van de wijkkantoren, de klant helpen met het invullen van de aanvraag zorgtoeslag. De klant wordt er ook op gewezen dat voor de meeste Haagse bijstandsgerechtigden de zorgtoeslag direct naar de verzekeraar kan worden overgemaakt, waardoor een deel van de maandelijkse premie alvast is voldaan. Bovendien wijst de dienst SZW bij ieder contact op andere inkomensondersteunende regelingen die er zijn (zoals de huurtoeslag of de Ooievaarspas).
Sinds half september zijn er aan de balie van de gemeentelijke diensten al meer dan 7.000 adviezen verstrekt over de aanvraag van de zorgtoeslag en de huurtoeslag. Op het belastingkantoor in Den Haag gaat het om dan 4.200. De (extra) informatiepunten blijken dus in een duidelijke behoefte te voorzien.

Cliënten met betalingsproblemen
Voor bijstandsgerechtigden met betalingsproblemen is er zorg op maat. Cliënten worden geholpen met het afsluiten van een aflossingsregeling. Als de cliënt dit weigert kan de dienst SZW van de bijstandsgerechtigde zelf de premie inhouden en aan de verzekeraar overmaken. Momenteel is ruim 70% van de cliënten verzekerd bij Azivo. De dienst SZW maakt afspraken met deze zorgverzekeraar om zo snel mogelijk op de hoogte te zijn van betalingsproblemen. Bij de groep dak- en thuislozen wordt de premie voor de ziektekostenverzekering rechtstreeks doorbetaald aan de verzekeraar.

Bijzondere bijstand
Er wordt in principe geen bijzondere bijstand verstrekt voor de gestegen kosten van de nominale premie. Alle Hagenaars met een laag inkomen kunnen jaarlijks een standaardvergoeding van 30 euro ontvangen via de bijzondere bijstand voor de kosten van de aanvullende verzekering.