Gemeente Den Haag

oktober (2005)
Nieuwe onderdoorgang Vaillantlaan 'De Put' (18 oktober)

Onoverzichtelijk kruispunt Den Haag aangepakt

Om de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer te verbeteren, neemt de gemeente Den Haag de onderdoorgang en de kruispunten bij de Vaillantlaan en Calandstraat op de schop. Het 80-jaar oude viaduct wordt geheel vernieuwd en de kruisingen worden groter gemaakt. In totaal is er een investering van circa 40 miljoen euro mee gemoeid.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft het voorlopig ontwerp vandaag vrijgegeven voor inspraak. Wethouder Bruno Bruins van Verkeer geeft aan dat het plan de verkeersveiligheid voor zowel voetgangers, fietsers als het autoverkeer sterk verbetert. Daarbij krijgt de doorstroming van het verkeer een grote impuls. Volgens de wethouder is dit ook hard nodig: "Deze route maakt onderdeel uit van de hoofdroute voor het autoverkeer in het Haagse centrum."
Aangezien rijdende auto's minder schadelijk zijn voor het milieu dan wachtende auto's verbetert door de maatregelen eveneens de luchtkwaliteit. Wethouder Bruins verwacht dat nog in 2006 begonnen kan worden met de aanleg waarna begin 2009 de nieuwe onderdoorgang volledig in gebruik kan worden genomen.

Onderdoorgang Vaillantlaan 'De Put'
De onderdoorgang aan de Vaillantlaan, ook wel De Put genoemd omdat de onderdoorgang verdiept is aangelegd, ligt tussen de kruispunten Vaillantlaan-Parallelweg en Calandstraat-Waldorpstraat. In het plan van de gemeente wordt het oude viaduct waarop de tram en trein rijden, vervangen door een volledig nieuw te bouwen viaduct. Dit nieuwe viaduct wordt korter waardoor de nu nog donkere onderdoorgang verandert in een viaduct met veel licht. Dit draagt bij aan een betere sociale veiligheid. De onderdoorgang wordt wel breder zodat er voor het autoverkeer drie rijstroken per richting mogelijk zijn. Nu zijn dat er nog twee per richting. Daarnaast komt er een vrijliggend fietspad. Ook wordt de viaduct hoger zodat het vrachtverkeer er onder door kan. Groot vrachtverkeer hoeft dan niet meer om te rijden.

Overzichtelijker
De kruising Parallelweg-Vaillantlaan is een onoverzichtelijk kruispunt. Meermalen per jaar gebeuren er ongelukken. Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt de kruising daarom groter en overzichtelijker gemaakt voor zowel het auto- als fietsverkeer. In de onderdoorgang en op de Parallelweg wordt een aparte linksaf opstelstrook voor het autoverkeer gemaakt. Fietsers krijgen op de kruising meer opstelruimte. Om de doorstroming van het verkeer te bevorderen wordt op de Vaillantlaan zelf richting de Parallelweg een linksafverbod ingesteld. Dit is nodig omdat op de Vaillantlaan geen ruimte is voor een aparte rijstrook voor linksaf. Op de Parallelweg komt wel een extra rijstrook voor verkeer dat linksaf de onderdoorgang in gaat.
De kruising Calandstraat-Waldorpstraat wordt eveneens groter en overzichtelijker. Zo komt er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en autoverkeer. De linksaf-rijstrook vanaf de Calandstraat naar de Waldorpstraat wordt verlengd waardoor het verkeer beter doorstroomt.

Inspraak
Bewoners en andere belanghebbenden kunnen reageren op het plan. De inspraaktermijn loopt van woensdag 26 oktober tot en met vrijdag 25 november 2005. Het concept-ontwerp ligt gedurende de inspraaktermijn ter inzage bij het stadsdeelkantoor Laak (Slachthuisplein 25) en het Gemeentelijk Contactcentrum in het stadhuis (Spui 70). Op woensdag 9 november 2005 wordt in het Clubhuis De Mussen (Hoefkade 602) ook een informatiebijeenkomst gehouden. Van 16.00 tot 20.30 uur kunnen de bezoekers daar vragen stellen aan de verkeersdeskundigen van de gemeente. Van 19.00 uur tot 20.00 uur is er een presentatie en een vragenronde.