oktober (2005)
Nieuwe onderdoorgang Vaillantlaan 'De Put' (18 oktober)
Onoverzichtelijk kruispunt Den Haag aangepakt
Om de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer te
verbeteren, neemt de gemeente Den Haag de onderdoorgang en de
kruispunten bij de Vaillantlaan en Calandstraat op de schop. Het
80-jaar oude viaduct wordt geheel vernieuwd en de kruisingen worden
groter gemaakt. In totaal is er een investering van circa 40 miljoen
euro mee gemoeid.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft het voorlopig ontwerp
vandaag vrijgegeven voor inspraak. Wethouder Bruno Bruins van Verkeer
geeft aan dat het plan de verkeersveiligheid voor zowel voetgangers,
fietsers als het autoverkeer sterk verbetert. Daarbij krijgt de
doorstroming van het verkeer een grote impuls. Volgens de wethouder is
dit ook hard nodig: "Deze route maakt onderdeel uit van de hoofdroute
voor het autoverkeer in het Haagse centrum."
Aangezien rijdende auto's minder schadelijk zijn voor het milieu dan
wachtende auto's verbetert door de maatregelen eveneens de
luchtkwaliteit. Wethouder Bruins verwacht dat nog in 2006 begonnen kan
worden met de aanleg waarna begin 2009 de nieuwe onderdoorgang
volledig in gebruik kan worden genomen.
Onderdoorgang Vaillantlaan 'De Put'
De onderdoorgang aan de Vaillantlaan, ook wel De Put genoemd omdat de
onderdoorgang verdiept is aangelegd, ligt tussen de kruispunten
Vaillantlaan-Parallelweg en Calandstraat-Waldorpstraat. In het plan
van de gemeente wordt het oude viaduct waarop de tram en trein rijden,
vervangen door een volledig nieuw te bouwen viaduct. Dit nieuwe
viaduct wordt korter waardoor de nu nog donkere onderdoorgang
verandert in een viaduct met veel licht. Dit draagt bij aan een betere
sociale veiligheid. De onderdoorgang wordt wel breder zodat er voor
het autoverkeer drie rijstroken per richting mogelijk zijn. Nu zijn
dat er nog twee per richting. Daarnaast komt er een vrijliggend
fietspad. Ook wordt de viaduct hoger zodat het vrachtverkeer er onder
door kan. Groot vrachtverkeer hoeft dan niet meer om te rijden.
Overzichtelijker
De kruising Parallelweg-Vaillantlaan is een onoverzichtelijk
kruispunt. Meermalen per jaar gebeuren er ongelukken. Om de
verkeersveiligheid te verbeteren wordt de kruising daarom groter en
overzichtelijker gemaakt voor zowel het auto- als fietsverkeer. In de
onderdoorgang en op de Parallelweg wordt een aparte linksaf
opstelstrook voor het autoverkeer gemaakt. Fietsers krijgen op de
kruising meer opstelruimte. Om de doorstroming van het verkeer te
bevorderen wordt op de Vaillantlaan zelf richting de Parallelweg een
linksafverbod ingesteld. Dit is nodig omdat op de Vaillantlaan geen
ruimte is voor een aparte rijstrook voor linksaf. Op de Parallelweg
komt wel een extra rijstrook voor verkeer dat linksaf de onderdoorgang
in gaat.
De kruising Calandstraat-Waldorpstraat wordt eveneens groter en
overzichtelijker. Zo komt er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en
autoverkeer. De linksaf-rijstrook vanaf de Calandstraat naar de
Waldorpstraat wordt verlengd waardoor het verkeer beter doorstroomt.
Inspraak
Bewoners en andere belanghebbenden kunnen reageren op het plan. De
inspraaktermijn loopt van woensdag 26 oktober tot en met vrijdag 25
november 2005. Het concept-ontwerp ligt gedurende de inspraaktermijn
ter inzage bij het stadsdeelkantoor Laak (Slachthuisplein 25) en het
Gemeentelijk Contactcentrum in het stadhuis (Spui 70). Op woensdag 9
november 2005 wordt in het Clubhuis De Mussen (Hoefkade 602) ook een
informatiebijeenkomst gehouden. Van 16.00 tot 20.30 uur kunnen de
bezoekers daar vragen stellen aan de verkeersdeskundigen van de
gemeente. Van 19.00 uur tot 20.00 uur is er een presentatie en een
vragenronde.
Gemeente Den Haag