Gemeente Zwolle

Keuzes centraal in Kadernota Onderhoud Wegen

Van hier naar Parijs strekken de kilometers wegen (ongeveer 600 kilometer) in Zwolle. Velen maken gebruik van deze wegen te voet, op de fiets of met de (vracht)auto. Het is noodzakelijk dat er regelmatig onderhoud aan de weg wordt gepleegd. Als de gemeente al deze kilometers op het onderhoudsniveau 'basis' wil hebben, dan komt de gemeente een aanzienlijk bedrag te kort om dit te financieren. Elk jaar zal het te kort oplopen, daarom is gekozen om prioriteiten te stellen, zodat weggebruikers veilig de straat op kunnen. De gemeente gaat zich concentreren op de bereikbaarheid van hoofdroutes, voor zowel fiets als auto. De prioriteiten en de visie daarachter staan verwoord in de Kadernota Onderhoud Wegen. Deze nota is vandaag vastgesteld door het college van B&W.

Het jaarlijks noodzakelijk budget om de Zwolse wegen op 'basisniveau' te kunnen houden bedraagt op basis van de theoretische benadering bijna ¤ 8,4 miljoen. Dit bedrag is inclusief werkvoorbereiding, directievoering en serviceonderhoud. Het voor technisch wegenonderhoud in de begroting beschikbare bedrag is echter minder dan de helft van het benodigde budget. In 2005 is een bedrag beschikbaar van ongeveer ¤ 3 miljoen. Daarom zijn de volgende prioriteiten gesteld:

prioriteit gebiedsontsluitingswegen A asfalt (hoofdwegen, zoals
1 IJsselallee, Ceintuurbaan en Zwartewaterallee)

prioriteit hoofdfietsroutes

2

prioriteit gebiedsontsluitingswegen B asfalt (de wegen die de
3 wijken met elkaar verbinden, zoals de Middelweg en de Wethouder Alferinkweg)

prioriteit Busroutes

4

prioriteit gebiedsontsluitingswegen elementen (wegen van
5 klinkers en tegels e.d., voorbeeld Boerendanserdijk en Rechterland)

prioriteit erftoegangswegen asfalt (wegen om woonhuizen en
6 bedrijven bereikbaar te maken)

prioriteit erftoegangswegen elementen (niet van asfalt, maar van
7 klinkers e.d.)

Onderhoud
Er is een structureel budget gereserveerd voor service onderhoud en het repareren van klinkerverharding. Hiervoor zijn zes mobiele ploegen aan het werk. Zij besteden één dag per week aan het serviceonderhoud (direct oplossen van mankementen) en de andere dagen van de week werken zij aan het repareren van de bestrating.