AutoRai

De snelste én zuinigste Kia Picanto is een diesel

(10/19/2005)
Kiezen voor economie loont snel, met hoog vermogen en verbazingwekkend veel trekkracht. De Picanto diesel slaat bovendien menige pitstop over. In het A-segment is compact rijden nu mogelijk met nog sportievere prestaties.
De Kia Picanto is vanaf zijn introductie een regelrecht succes. Deze pittige stadsauto staat continu volop in de belangstelling. De Picanto ziet er altijd lekker uit. Compact van buiten, enorm ruim van binnen én standaard met vijf deuren. In negen frisse exterieurkleuren en in drie vrolijke varianten interieurbekleding. De Kia Picanto is standaard uitgerust met ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler), bestuurdersairbag, hoofdsteunen voor en achter in hoogte verstelbaar, een in delen neerklapbare achterbank (60:40) en Isofix bevestigingspunten.

Topprestaties van common-rail diesel met katalysator De nieuwe driecilinder diesel is tegelijk ontwikkeld met de viercilinder variant in de Kia Rio, met identieke verbrandingsruimtes. Er zijn twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De technologie vereist een ruim volume per cilinder om te voldoen aan de strenge Euro-4 emissie-eisen en tegelijk maximale kracht uit elke druppel brandstof te halen. De benzinemotoren leveren hun hoogste koppel bij 2.800 toeren. De diesel levert reeds vanaf 1.900 toeren respectievelijk 57% (ten opzichte van de 1.1 automaat) en zelfs 77% meer trekkracht (ten opzichte van de 1.0 met handgeschakelde vijfbak). Dit maakt rijden in druk stadsverkeer extra ontspannen, omdat de Picanto diesel in alle versnellingen goed trekt. De cijfers zijn 153 Nm trekkracht tussen 1.900 en 2.750 tpm. Het maximum vermogen is 75 pk (55 kW) bij slechts 4.000 tpm. Daarmee beschikt de Picanto over de krachtigste dieselmotor in zijn klasse.

Extreem zuinig en slechts 116 gr/km CO2
Een compleet nieuwe set tandwielen in de handgeschakelde vijfbak haalt het beste uit de dieselmotor. Ook de eindreductie is gewijzigd. In de eerste versnelling is de Picanto diesel bijna niet te smoren; dit is een beslissend voordeel bij veelvuldig inparkeren in krappe ruimtes. In de hoogste versnelling kruist de diesel met ruim 21% minder toeren, bijvoorbeeld 120 km/h bij slechts 3.100 tpm. Vooral deze âgrote stappenâ geven de dieselmotor tijd voor hoogst efficiënte verbranding. In stadverkeer haalt de Picanto diesel volgens de Europese richtlijn 5,4 l/100 km in vijfzitter uitvoering. Buiten de stad is volgens de EU-norm 3,8 l/100 km haalbaar . Gemiddeld komt het verbruik uit op 4,4 l/100km. Dit geeft de Picanto diesel een actieradius -met slechts 35 liter tankinhoud- van meer dan 800 km tussen tankstops.
Met een CO2 uitstoot van slechts 116 gr/km is de Picanto diesel een van de schoonste autoâs die verkrijgbaar zijn op de Nederlandse markt.

Luxe EX Airco of LXE Airco uitrusting voor veelrijders Voor het incidentele geval dat een dringende afspraak halen zwaarder weegt dan optimale economie, kan de Picanto diesel een topsnelheid van 162 km/h bereiken. De schijfremmen rondom garanderen een korte remweg, ook bij veelvuldig gebruik. De vering en demping is afgestemd op het hogere gewicht van de dieselmotor, evenals de elektrische stuurbekrachtiging. De rolstabilisator op de vooras is versterkt, zodat de Picanto diesel in relatief snel genomen bochten vlak boven het wegdek blijft. De fiscale situatie in Nederland maakt de dieselmotor aantrekkelijk voor veel- en vaakrijders, terwijl voor normale huishoudens de benzinemotor met handbak of automaat aangewezen blijft. Elders in Europa heeft de dieselmotor een nog belangrijker plaats in de Picanto. De dieselmotor is in Nederland te bestellen in combinatie met twee luxe uitrustingsniveaus, beide met airco. De levering, op speciale bestelling, van de Picanto diesel begint in de laatste maanden van 2005.