Gemeente Enschede

Bestedingen toegenomen in binnenstad Enschede

woensdag 19-10-2005

Gemiddelde bezoeker goed voor 54 euro

Op een doorsnee winkeldag geeft de bezoeker aan de binnenstad van Enschede gemiddeld 54 euro uit. Dit is een toename van ruim 11 procent ten opzichte van 2004, toen de zaterdagse bezoeker nog voor 48 euro in de buidel tastte. Deze stijging is een van de opvallendste conclusies van de Binnenstadsmonitor 2005, die vorige week is vrijgegeven door B&W van de gemeente Enschede .

Met de Binnenstadsmonitor geeft het bureau I&O Research een verslag van steekproeven die op verschillende dagen in de week worden gehouden in Enschede. Behalve naar zijn bestedingen wordt de bezoeker ook gevraagd naar de kwaliteit van shoppen in Enschede. Deze wordt gehonoreerd met het gemiddelde cijfer van 7.4 op een schaal van 10. De score betekent een opgaande trend ten opzichte van 2004, toen de bezoeker de binnenstad van Enschede met een 7.2 waardeerde. Opvallende uitschieter hier is de waardering voor de verscheidenheid van het winkelaanbod, met een 7.8.

De resultaten van de Binnenstadsmonitor zijn aanleiding voor wethouder Helder (economie) te spreken van een gunstige ontwikkeling in de binnenstad van Enschede: "We spannen ons vooral in voor de kwaliteit van winkelen en van het winkelaanbod in de stad. Het ziet ernaar uit dat onze investeringen resultaat hebben."

Tegenover deze kwalitatieve toename staat een afname van het aantal mensen dat op zaterdag de binnenstad een bezoek brengt. Dat liep terug met zo'n 7 procent. Met dit resultaat sluit Enschede aan bij een landelijke trend waarin een terugloop wordt geconstateerd van bezoekersaantallen in de stadscentra van de grote steden. Enschede. Daarbij steekt Enschede relatief goed af: overige steden zitten op 10 tot 20 procent terugloop. Bovendien wordt de afname van het bezoekersaantal in Enschede gecompenseerd door een toename van de verblijfsduur van de bezoekers.

Marten Dijkstra, voorzitter van de federatie Centrumondernemers Enschede reageert optimistisch: "Volgens het onderzoek betekent deze langere verblijfsduur dat het bezoek aan Enschede steeds vaker een combinatie is van winkelen en horecabezoek. Hieruit trek ik de conclusie dat de bezoeker zich in toenemende mate thuis voelt in onze binnenstad."
Ook wat betreft het winkelaanbod steekt Enschede gunstig af tegenover andere steden. Deze hebben te kampen met een gemiddelde van 7 tot 8 procent leegstand. Daarmee vergeleken doet Enschede het relatief goed, met een stabiele ruim 5 procent.


---