Gemeente Beuningen
Fietsverlichting: gezien wòrden
In sommige gebieden voert nog niet de helft van de fietsers
verlichting. Dat leidt tot ongeveer 20 doden en 400 zwaargewonden per
jaar. Over het algemeen blijken fietsers zich er wel degelijk van
bewust dat hun verlichting defect is of zelfs helemaal ontbreekt. Dat
ze zich daar dan geen zorgen over maken, komt doordat ze redeneren:
'Ik kan de auto zien dus hij kan mij ook zien.' Maar zelfs in een
stad, met goede straatverlichting, klopt dat niet. Een fietser zonder
licht valt weg tegen de achtergrond en wordt door de automobilist over
het hoofd gezien. Tenzij die fietser in de koplampbundel van de auto
verschijnt, maar dan is het meestal al te laat.
Fietsverlichting
De kwaliteit van fietsverlichting heeft lange tijd veel te wensen
overgelaten. Dynamo's gaven het op, lampjes brandden door, en draden
braken of raakten los. Eigenlijk geen wonder dus dat veel mensen
zonder licht rijden, zeker als ze het nut ervan niet zo inzien. Maar
tegenwoordig is er aanmerkelijk betere en betrouwbaarder verlichting
verkrijgbaar. Uitstekende adviezen daarover en tests zijn te vinden op
www.fietsersbond.nl (klik op 'Vraagbaak > verlichting').
Controles en landelijke campagne
Goed werkende fietsverlichting is dus noodzaak, vooral om gezien te
wòrden, en goede fietsverlichting is tegenwoordig ook te krijgen. Wie
desondanks nog zonder licht op zijn fiets rijdt, loopt met het korten
van de dagen een goede kans tegen de lamp te lopen: de politie let
extra op fietsverlichting. Eén defecte lamp betekent 15 Euro boete;
doen beide lichten het niet dan wordt het 25 Euro. Zit er geen rode
reflector achterop de fiets dan betekent dat 20 Euro boete. Aparte
boetebedragen gelden nog weer voor afwezige wielreflectie en
reflectoren op de trappers. Bij elkaar zijn de boetes goed voor een
prima verlichtingsuitrusting! Zie ook www.daarkunjemeethuiskomen.nl.