Gemeente Beuningen


Fietsverlichting: gezien wòrden

In sommige gebieden voert nog niet de helft van de fietsers verlichting. Dat leidt tot ongeveer 20 doden en 400 zwaargewonden per jaar. Over het algemeen blijken fietsers zich er wel degelijk van bewust dat hun verlichting defect is of zelfs helemaal ontbreekt. Dat ze zich daar dan geen zorgen over maken, komt doordat ze redeneren: 'Ik kan de auto zien dus hij kan mij ook zien.' Maar zelfs in een stad, met goede straatverlichting, klopt dat niet. Een fietser zonder licht valt weg tegen de achtergrond en wordt door de automobilist over het hoofd gezien. Tenzij die fietser in de koplampbundel van de auto verschijnt, maar dan is het meestal al te laat.

Fietsverlichting
De kwaliteit van fietsverlichting heeft lange tijd veel te wensen overgelaten. Dynamo's gaven het op, lampjes brandden door, en draden braken of raakten los. Eigenlijk geen wonder dus dat veel mensen zonder licht rijden, zeker als ze het nut ervan niet zo inzien. Maar tegenwoordig is er aanmerkelijk betere en betrouwbaarder verlichting verkrijgbaar. Uitstekende adviezen daarover en tests zijn te vinden op www.fietsersbond.nl (klik op 'Vraagbaak > verlichting').

Controles en landelijke campagne
Goed werkende fietsverlichting is dus noodzaak, vooral om gezien te wòrden, en goede fietsverlichting is tegenwoordig ook te krijgen. Wie desondanks nog zonder licht op zijn fiets rijdt, loopt met het korten van de dagen een goede kans tegen de lamp te lopen: de politie let extra op fietsverlichting. Eén defecte lamp betekent 15 Euro boete; doen beide lichten het niet dan wordt het 25 Euro. Zit er geen rode reflector achterop de fiets dan betekent dat 20 Euro boete. Aparte boetebedragen gelden nog weer voor afwezige wielreflectie en reflectoren op de trappers. Bij elkaar zijn de boetes goed voor een prima verlichtingsuitrusting! Zie ook www.daarkunjemeethuiskomen.nl.