Lijst Pim Fortuyn


PERSBERICHT

Den Haag, 18 oktober 2005
LPF: Meer aandacht veiligheid van motorrijders

Maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid moeten meer gericht zijn op motorrijders. De veiligheid van deze weggebruikers wordt volgens LPF-Kamerlid Max Hermans onvoldoende gewaarborgd. Zo zouden lantaarnpalen in de binnenbocht en een gesloten vangrail slachtoffers kunnen voorkomen.

Opvallend genoeg wordt in de Nota Mobiliteit geen enkel woord over motorrijders gerept. Hermans zal er komende week bij de behandeling van de nota bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op aandringen, om zich meer te richten op de veiligheid van motorrijders.

Max Hermans: "Als we zien dat er nog meer dan regelmatig lantaarnpalen in de buitenbocht langs wegen worden geplaatst en de vangrail langs de weg nog steeds een rail boven de grond is met daaronder een loze ruimte, dan kan ik weinig anders concluderen dan dat er geen rekening wordt gehouden met motorrijders. Het moet toch eenvoudig zijn om bij de aanleg van nieuwe wegen, of de herinrichting van bestaande wegen, rekening te houden met motorrijders. Valpartijen zullen er altijd zijn, maar het moet toch mogelijke zijn dat obstakels als lantarenpalen in de binnenbocht worden geplaatst in plaats van de buitenbocht. Ernstig letsel, zelfs vaak met dodelijke afloop kan zo worden voorkomen. Hetzelfde geldt voor vluchtheuvels, verhoogde scheidingsmarkering bij wegen etc. etc. Met relatief eenvoudige aanpassingen kan de motorrijders al enorm tegemoet worden gekomen. Ik zal hiervoor pleiten tijdens het overleg met de minister van aanstaande woensdag."

Een ander punt van aandacht is de vangrail, die als een soort guillotine werkt op het moment dat een motorrijder hier onder door schuift. Dit zal een gesloten geleidingswand moeten worden waar een motorrijder zich niet aan kan verwonden of achter kan blijven haken". Het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop bevestigt Hermans mening dat er meer rekening dient te worden gehouden met motorrijders: Daar waar het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop in zijn totaal met 29,6 % afnam ten opzichte van 1996, is dit voor bestuurders van motoren slechts met 7 % gedaald.

Hermans: "De minister heeft als doelstelling om in 2010 maximaal 900 verkeersdoden te tellen. Hier zat zij in 2004 al onder. Dit neemt uiteraard niet weg dat deze positieve ontwikkeling gestimuleerd én doorgezet moet worden. Met relatief eenvoudige ingrepen kunnen al flinke resultaten worden bereikt.




Lijst Pim Fortuyn