Vlaamse overheid

persmededeling van het kabinet van minister geert bourgeois vlaams

Minister van bestuurszaken, buitenlands beleid, media en toerisme 19

oktober 2005

Bourgeois subsidieert 4 TV-programma's over Noord-Zuid- problematiek

'Familie', 'Karrewiet', 'Vlaanderen Vakantieland' en 'Klein krediet, grote hefboom' krijgen steun

Vlaams minister van Ontwikkelingssamenwerking Geert Bourgeois subsidieert 4 televisieprogramma's die op een creatieve wijze de Noord-Zuid-problematiek en de Millenniumdoelstellingen dichter bij de Vlaamse kijker willen brengen. Met dit initiatief wil Bourgeois, tevens bevoegd voor Media, de audiovisuele media aanzetten wat meer aandacht te besteden aan de derdewereldproblematiek. In totaal maakt hij hiervoor 60.000 euro vrij.

De vier geselecteerde programma's zijn 'Familie' (VTM), 'Karrewiet' (Ketnet), 'Vlaanderen Vakantieland' (VRT) en 'Klein Krediet, Grote Hefboom' (Kanaal Z). Elk krijgt 15.000 euro toegewezen voor de realisatie van hun programmavoorstel.

In juni deed minister Bourgeois de oproep naar programmamakers. Hij was toen, precies een half jaar na de verwoestende vloedgolf in Zuid-Oost-Azië, nog steeds onder de indruk van de massale solidariteit van de Vlamingen. De media-aandacht heeft daarin volgens de minister een grote rol gespeeld. "Dankzij de beschikbaarheid van beelden en getuigenissen hadden de Vlamingen een goed besef van de ernst van de ramp en de daaropvolgende ellende in de getroffen gebieden. Dit heeft hen allerminst koud gelaten. Maar van de structurele armoedeproblematiek in het Zuiden, die beeldmatig heel wat minder 'interessant' is, hebben we amper een idee, " aldus minister Bourgeois.

Via de subsidies hoopt minister Bourgeois het thema ontwikkelingssamenwerking nadrukkelijker en op langere termijn op de agenda van programmamakers te plaatsen. "Televisiereportages over de concrete dagelijkse noden in het Zuiden kunnen Vlamingen een groter gevoel van betrokkenheid bezorgen en hen overtuigen dat ieder van ons wel degelijk het verschil kan maken in het dagelijkse leven van anderen. En dit niet enkel éénmalig bij grote rampen, maar op een structurele basis," aldus de N-VA- minister. "Doordat de 4 programma's die we nu voor subsidies hebben geselecteerd, telkens een totaal ander doelpubliek hebben, bereikt deze maatregel heel veel en verschillende mensen," aldus minister Bourgeois. De scenaristen van de soapreeks Familie verwerken een verhaallijn over vrijwilligerswerk in de Derde Wereld in het programma. Eén van de personages vertrekt als vrijwilliger naar Afrika en stuit op nogal wat onbegrip bij zijn omgeving. De programmamakers werken inhoudelijk samen met Vredeseilanden. Orgelpunt van het verhaal wordt een groots benefietevenement dat ook in de realiteit zal worden georganiseerd tijdens de opendeurdagen van de Studio's Amusement. De uitzendingen lopen over 4 weken van 6 afleveringen. "Familie bereikt een heel breed publiek, ook mensen die minder vaak naar duidingsprogramma's kijken. De medewerking van Vredeseilanden biedt een inhoudelijke garantie en dankzij de spreiding van het verhaal over het aantal weken zal het ook veel kijkers bereiken," aldus minister Bourgeois. Karrewiet, het jeugdjournaal op Ketnet, stuurt één van haar wrappers op ontdekkingsreis naar Zuid-Afrika. Het land staat een hele week in de kijker met een dagelijkse dagboekreportage, ook te volgen via het Internet. Terug in het land vertelt de wrapper in de Ketnetstudio over de situatie in Zuid-Afrika en hoe Vlaanderen probeert te helpen. "Dit project is één van de mooiste inzendingen," vindt Bourgeois. "Op een creatieve wijze leren kinderen over de problemen in het Zuiden. Het programma heeft de mogelijkheid om bij heel wat kinderen een sterk gevoel van betrokkenheid te creëren."
Vlaanderen Vakantieland plant dan weer een reportagereeks met aandacht voor ethisch en ecologisch verantwoord, avontuurlijk en duurzaam reizen, gecombineerd met positieve verhalen over ontwikkelingssamenwerking en de uitdagingen van de Millenniumdoelstellingen. NGO's, maar ook reisorganisatoren met speciale aandacht voor duurzaam reizen, worden betrokken in de bepaling van bestemmingen en verhalen.
Kanaal Z tenslotte krijgt subsidies voor de realisatie van het programma 'Klein Krediet, Grote Hefboom'. Daarin wordt het dagelijkse leven in een
microfinancieringsinstelling in het Zuiden in beeld gebracht. Het programma laat zien hoe het kleine krediet het leven van mensen verandert. Microfinancierings- instellingen verstrekken leningen aan startende en kleine ondernemers die bij de klassieke banken uit de boot vallen. Dankzij dit geld kunnen deze hun bedrijfsactiviteiten uitbouwen en wordt economische groei en duurzame werkgelegenheid gestimuleerd. Kanaal Z werkt voor deze reeks samen met de Oegandese Unie voor Microfinanciering (UMU) die aan een 80.000 kleine ondernemers kredieten verstrekt.
Centraal in de uitzending(en) moesten de Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties staan. Dit is een internationaal vastgestelde lijst van 8 concrete en meetbare doelen om tegen 2015 de armoede in de wereld fors terug te dringen. De thematiek mocht geïntegreerd worden in bestaande programma's, zoals een soapreeks, een human-interestprogramma, een entertainmentprogramma, enz... Meerdere
projectvoorstellen werden door een jury geselecteerd. Hierbij werd ondermeer gelet op de manier waarop het thema werd gebracht en op het bereik van het programma, zowel kwantitatief als kwalitatief. De geselecteerde programma's moeten tussen november 2005 en oktober 2006 worden uitgezonden.

Meer info over de Millenniumdoelstellingen:

http://www.millenniumcampaign.org (over de VN-campagne) http://www.11.be (over de 11.11.11-campagne '2015 de tijd loopt')
http://www.undp.org/mdg (over de
Millenniumdoelstellingen)

info : Ben Weyts, woordvoerder van
minister Bourgeois - tel. (02) 552 70 08 e-mail: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be