ChristenUnie


Gemeenteraadscampagne 2006 VOOR ELKAAR woensdag 19 oktober 2005 - 14:14

Het gaat weer gebeuren. De campagne gaat van start. Hieronder vindt u allerlei informatie over de campagne Voor elkaar. Hopelijk wordt het u zo duidelijk wat u van het partijbureau kunt verwachten en wat wij u adviseren. Voor meer informatie, kunt u altijd het Handboek Campagnevoeren raadplegen. Dit Handboek is in januari verstuurd naar alle secretarissen van de kiesverenigingen. Het helpt u bij het opstellen van een campagneplan (max. 3A4) en bij het voeren van een creatieve campagne.

Alhoewel 80% van de kiezers tijdens de gemeenteraadscampagne op basis van landelijke overwegingen stemt, baseert ook nog 20% zijn keuze op de lokale politiek. Het kan u net aan die extra stemmen helpen die nodig zijn voor die eerste, tweede of misschien wel derde zetel waardoor de ChristenUnie ook gevraagd wordt om deel te nemen aan het college. U kunt lokaal de ChristenUnie juist goed zichtbaar maken door u te laten zien en van u te laten horen. Weet dus dat campagnevoeren weldegelijk zin heeft.

Waarom heet de campagne "Voor Elkaar"?
De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen heet "Voor Elkaar". Het is een naam die aangeeft wat de ChristenUnie wil met Nederland.

In de eerste plaats geeft "Voor elkaar" aan dat we in Nederland het met elkaar moeten doen. Daarom moet de overheid in Den Haag, in de dorpen of steden meer oog hebben voor relaties en dit waar mogelijk stimuleren. Het is belangrijk dat burgers naar elkaar omkijken en dat de overheid de mensen die dat nodig hebben helpt. Het is nodig dat er ruimte gegeven wordt door Den Haag om onderlinge verantwoordelijkheid te kunnen nemen. En dan niet als dekmantel van bezuinigingen (eigen verantwoordelijkheid), maar om burgers met elkaar besluiten te laten nemen over hun leefomgeving, in de wijk, in de buurt en in de straat.

Het vertrouwen van mensen in de politiek is sterk gedaald. het is niet goed als de overheid of stadsbestuur regeert over mensen, of het nog wel een keer uitlegt (Eurocampagne), maar dat mensen, bewoners betrokken worden bij besluiten, zodat we het met elkaar doen. Dan kan er weer een begin gemaakt worden van een hernieuwd vertrouwen tussen burgers en politiek. Mensen in de buurt, het maatschappelijk werk van kerken en andere instellingen door het gemeentebestuur in staat gesteld worden om zorg te dragen voor elkaar. We moeten politiek bedrijven 'voor elkaar', daar gaat het om! De overheid moet weer betrouwbaar worden en haar zaakjes 'voor elkaar' hebben en de overheid moet het mogelijk maken dat we weer 'voor elkaar' opkomen.

In de tweede plaats laat "Voor Elkaar" zien dat we ook de campagne samen moeten doen. Jong en oud, zwart en wit, mannen en vrouwen, voor elkaar in de ChristenUnie-campagne. Nu is het voor kiesverenigingen soms best lastig om jongeren, vrouwen of migranten te vinden en hen een geschikte plek te geven in de partij. Daarom willen wij helpen! Want campagnevoeren doe je met elkaar en 'voor elkaar'. Iedereen heeft er baat bij als ook de jongeren, vrouwen en migranten goed vertegenwoordigd zijn op de kieslijst, in het campagneteam, achter een stand of tijdens een debat! De ChristenUnie is een veelkleurige partij van christenen en staat te springen om jou!

Alleen zo komt het Voor Elkaar! En zo wil de ChristenUnie de campagne ingaan. Doe jij en doet u mee?

Achtergrond
Met deze slogan pareren we het wantrouwen ten opzichte van de overheid door onderlinge verantwoordelijkheid centraal te stellen; het straalt onze identiteit uit als christelijk-sociaal partij, door voor elkaar op te komen, met name voor de zwakken; en we werken het appel tot relatiepolitiek verder uit met de gerichtheid Voor elkaar.

Variaties
Termen die we in de campagne en met deze slogan kunnen gebruiken zijn: Zorgen voor elkaar
Tijd voor elkaar
Aandacht voor elkaar
Kies voor elkaar
Bid voor elkaar
Geef ruimte aan elkaar
Geef om elkaar
Respect voor elkaar
Kom op voor elkaar

Kortom wit, zwart, jong en oud, ziek of gezond. Alleen met elkaar komt het Voor elkaar!
Deze thema's zullen ook tot uiting komen in de tv-spot en de folder. Bij de poster en campagnematerialen komt de slogan ook centraal te staan.

Wat kunt u van het partijbureau verwachten?

* Uitzending van een regionale tv-spot met Andre Rouvoet
* Opzet van straat-interviews

* Landelijke advertentiecampagne en TV-spot (ZPP)
* Voor elkaar-regiotour met de Kamerleden
* Digitale aanlevering van folder/krant en poster
* Standaard lay-out voor advertenties te downloaden vanaf de website
* Promotiematerialen

Campagnenieuws kunt u vinden op www.christenunie.nl/campagne

Voor kiesverenigingen is er een afgeschermde pagina op www.handreiking.christenunie.nl met veel extra informatie.
---