ChristenUnie
Gemeenteraadscampagne 2006 VOOR ELKAAR woensdag 19 oktober 2005 -
14:14
Het gaat weer gebeuren. De campagne gaat van start. Hieronder vindt u
allerlei informatie over de campagne Voor elkaar. Hopelijk wordt het u
zo duidelijk wat u van het partijbureau kunt verwachten en wat wij u
adviseren. Voor meer informatie, kunt u altijd het Handboek
Campagnevoeren raadplegen. Dit Handboek is in januari verstuurd naar
alle secretarissen van de kiesverenigingen. Het helpt u bij het
opstellen van een campagneplan (max. 3A4) en bij het voeren van een
creatieve campagne.
Alhoewel 80% van de kiezers tijdens de gemeenteraadscampagne op basis
van landelijke overwegingen stemt, baseert ook nog 20% zijn keuze op
de lokale politiek. Het kan u net aan die extra stemmen helpen die
nodig zijn voor die eerste, tweede of misschien wel derde zetel
waardoor de ChristenUnie ook gevraagd wordt om deel te nemen aan het
college. U kunt lokaal de ChristenUnie juist goed zichtbaar maken door
u te laten zien en van u te laten horen. Weet dus dat campagnevoeren
weldegelijk zin heeft.
Waarom heet de campagne "Voor Elkaar"?
De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen heet "Voor Elkaar". Het
is een naam die aangeeft wat de ChristenUnie wil met Nederland.
In de eerste plaats geeft "Voor elkaar" aan dat we in Nederland het
met elkaar moeten doen. Daarom moet de overheid in Den Haag, in de
dorpen of steden meer oog hebben voor relaties en dit waar mogelijk
stimuleren. Het is belangrijk dat burgers naar elkaar omkijken en dat
de overheid de mensen die dat nodig hebben helpt. Het is nodig dat er
ruimte gegeven wordt door Den Haag om onderlinge
verantwoordelijkheid te kunnen nemen. En dan niet als dekmantel van
bezuinigingen (eigen verantwoordelijkheid), maar om burgers met elkaar
besluiten te laten nemen over hun leefomgeving, in de wijk, in de
buurt en in de straat.
Het vertrouwen van mensen in de politiek is sterk gedaald. het is niet
goed als de overheid of stadsbestuur regeert over mensen, of het nog
wel een keer uitlegt (Eurocampagne), maar dat mensen, bewoners
betrokken worden bij besluiten, zodat we het met elkaar doen. Dan kan
er weer een begin gemaakt worden van een hernieuwd vertrouwen tussen
burgers en politiek. Mensen in de buurt, het maatschappelijk werk van
kerken en andere instellingen door het gemeentebestuur in staat
gesteld worden om zorg te dragen voor elkaar. We moeten politiek
bedrijven 'voor elkaar', daar gaat het om! De overheid moet weer
betrouwbaar worden en haar zaakjes 'voor elkaar' hebben en de overheid
moet het mogelijk maken dat we weer 'voor elkaar' opkomen.
In de tweede plaats laat "Voor Elkaar" zien dat we ook de campagne
samen moeten doen. Jong en oud, zwart en wit, mannen en vrouwen, voor
elkaar in de ChristenUnie-campagne. Nu is het voor kiesverenigingen
soms best lastig om jongeren, vrouwen of migranten te vinden en hen
een geschikte plek te geven in de partij. Daarom willen wij helpen!
Want campagnevoeren doe je met elkaar en 'voor elkaar'. Iedereen heeft
er baat bij als ook de jongeren, vrouwen en migranten goed
vertegenwoordigd zijn op de kieslijst, in het campagneteam, achter een
stand of tijdens een debat! De ChristenUnie is een veelkleurige partij
van christenen en staat te springen om jou!
Alleen zo komt het Voor Elkaar! En zo wil de ChristenUnie de campagne
ingaan. Doe jij en doet u mee?
Achtergrond
Met deze slogan pareren we het wantrouwen ten opzichte van de overheid
door onderlinge verantwoordelijkheid centraal te stellen; het straalt
onze identiteit uit als christelijk-sociaal partij, door voor elkaar
op te komen, met name voor de zwakken; en we werken het appel tot
relatiepolitiek verder uit met de gerichtheid Voor elkaar.
Variaties
Termen die we in de campagne en met deze slogan kunnen gebruiken zijn:
Zorgen voor elkaar
Tijd voor elkaar
Aandacht voor elkaar
Kies voor elkaar
Bid voor elkaar
Geef ruimte aan elkaar
Geef om elkaar
Respect voor elkaar
Kom op voor elkaar
Kortom wit, zwart, jong en oud, ziek of gezond. Alleen met elkaar komt
het Voor elkaar!
Deze thema's zullen ook tot uiting komen in de tv-spot en de folder.
Bij de poster en campagnematerialen komt de slogan ook centraal te
staan.
Wat kunt u van het partijbureau verwachten?
* Uitzending van een regionale tv-spot met Andre Rouvoet
* Opzet van straat-interviews
* Landelijke advertentiecampagne en TV-spot (ZPP)
* Voor elkaar-regiotour met de Kamerleden
* Digitale aanlevering van folder/krant en poster
* Standaard lay-out voor advertenties te downloaden vanaf de website
* Promotiematerialen
Campagnenieuws kunt u vinden op www.christenunie.nl/campagne
Voor kiesverenigingen is er een afgeschermde pagina op
www.handreiking.christenunie.nl met veel extra informatie.
---