Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Nederlandse watersector raakt achterop

Amsterdam, 19 oktober 2005 - Ondanks de omvangrijke en vernieuwende knowhow in waterbeheer weet Nederland die wereldwijd nauwelijks aan de man te brengen. 'We hebben ongelooflijk veel kennis in huis, maar weten die heel slecht te vermarkten', stelt Jeroen van der Sommen, directeur van het Netherlands Water Partnership deze week in Carp. Daardoor dreigt Nederland internationaal achterop te raken. Één van de problemen volgens Van der Sommen: zeventig procent van de Nederlandse watersector heeft een publiek karakter en publieke instellingen worden door de overheid niet uitgedaagd innovatief te werken. Bovendien maakt de wet het voor publieke instellingen lastig innovatieve technieken te vermarkten.

De Delftse hoogleraar innovatiemanagement Guus Berkhout vindt dat we ons in Nederland teveel op research & development richten, 'wij ontwikkelen wel hoogwaardige techniek, maar verdienen er geen geld mee. (...) Wij hebben in de watersector meer echte ondernemers nodig.' Deze week publiceert Berkhout het rapport "Een wereld om water", dat vele concrete aanbevelingen ter verbetering bevat.

Verder in Carp #16:

- Piepschuim wordt Nederlands premium exportproduct, in de vorm van boten, treinperrons of een vliegveld op water.

- Maatschappelijke jaarverslagen: greenwashing van bedrijven of een teken van duurzaam ondernemen?

Aromedia

Aromedia is uitgever van de merken B-zik, TKMST, Sum en Carp. Deze merken omvatten onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's. Tevens organiseert Aromedia elk jaar Studie Beurs en doet ze met de TKMST Monitor onderzoek onder ruim 31.000 scholieren en studenten. Alle producten van Aromedia worden gemaakt ter ondersteuning van scholieren, studenten en professionals, in de leeftijd van 11 tot en met 37 jaar, bij het maken van belangrijke keuzes op het gebied van studie, werk en leven.

­­­­­­­#####



Ingezonden persbericht