Grootschalige bezoekersregistratie met RFID een succes
Summit
Canon en Summit maken narrow casting mogelijk met RFID
Maarssen, 18 oktober 2005 - Het Parijse zakencentrum La Defense stond vorige week in het
teken van Canon EXPO 2005, een grootschalig evenement waarmee Canon haar state-of-the-art
producten liet zien. State-of-the-art was ook de registratie van de 15483 bezoekers door
het Nederlandse bedrijf Summit; er werden geen badges met barcodes gescand, maar er werd
grootschalig gebruik gemaakt van RFID, Radio Frequency Identification. Hiermee is Canon
EXPO 2005 een van de grootste projecten ooit waar voor de toegangscontrole met succes
gebruik is gemaakt van RFID.
Canon heeft kosten nog moeite gespaard om een van de hoogwaardigste evenementen van het
jaar neer te zetten. Voor de bezoekersregistratie viel de keuze van Canon op de
Nederlandse registratiespecialist Summit. Commercieel directeur Hans Kleinekorte
verklaart waarom: 'Wij waren de enige partij voor Canon die een RFID-oplossing kon bieden
en dat met een voorbereidingstijd van maar zes weken. We hebben in die korte tijd een
enorme hoeveelheid extra kennis opgedaan over de praktische toepassing van RFID.'
Voor de duizenden dagelijkse bezoekers van Canon EXPO leverde dat gemak op. Registreren op
de oude manier betekent dat een bezoeker zijn badge moest tonen voor het scannen en
registreren ervan. Met een RFID-badge kan een bezoeker idealiter onder een
registratiepoort doorlopen en wordt automatisch geregistreerd. Door kleine aanpassingen
in het systeem bleek dat ook mogelijk. 'Hee, dat ben ik!', riepen veel bezoekers verrast,
toen ze onder de detectiepoort liepen en hun naam met een welkomstboodschap op een scherm
zagen verschijnen. Kleinekorte: 'Dit is een eenvoudige vorm van narrow casting, die op
allerlei manieren uit te breiden is.'
'Voor een grootschalig en vooruitstrevend evenement als Canon EXPO 2005 wilden we de
toegangsregistratie niet met barcodes doen. Dat is ouderwets, RFID moest het worden',
aldus Bart Paulussen, projectmanager van Canon Expo. Summit uit Maarssen maakte dit samen
met Canon Europe mogelijk. Recent onderzoek onder Nederlandse bedrijven wijst uit dat
slechts 12% bezig is met een business case of een pilot op het gebied van RFID.
Registratiespecialist Summit is met dit project die pilot- en oriëntatiefase
ruimschoots voorbij.
Noot voor de redactie -